klik atas

backlink

gambar laju

Wednesday, February 2, 2011

Tebuan Tanah Mem 'ambush' Ku

Baru jer sari aku post kisah ku disengat lebah lalat...... Adus... kesakitan ku bertambah lagi dengan sengatan tebuan tanah.

Tebuan tanah yang kelihatan kehitaman dan ada jalur kuning di sekitar sengatannya..... perghhhhhh..... sakitnya terasa..... kali ini terkena tepat di dada sebelah kanan.... ngat.. ngat... waser... Adakah aku wajar terima sengatannya itu..... Kuasa Allah... Hanya Allah yang Maha Mengetahui..... Dari Nya ku memohon maaf dan petunjuk dari Nya. Aku juga insan yang kerdil dan tak lepas dari melakukan kesilapan.

Adakah aku menganiaya binatang???

Salahkah kita memusnahkan ancaman yang mengganggu keluarga???

Ku bermohon perlindungan dari Mu, Ya Allah....



Setelah JPA Rescue 999 datang memusnahkan sarang tebuan malam tu, kami tak tertidur dengan nyenyak lagi, coz tebuan masih terngiang-ngiang lagi, anak-anak ku kelihatan takut-takut untuk tidur..... ku yakinkan dia.... "kan ke pasang kelambu tu, dah tak masuk punya".... Siap tutup lampu tak nak diaorang melihat tebuan dan hilangkan kerisauan... maka tidurlah semua.....

Petang sekembali ke rumah ku terasa ingin melihat tempat kejadian, ala-ala detektif la pulak.... nyiasat tempat kejadian... kuang3x... Ya... sarang diluar bahagian dinding sudah terbuang sepenuhnya.... tapi, kelibat tebuan masih lagi ber bz bz... sana sini..... Ku pasang telinga, amati... erm..... bunyinya datang dari belakang almari bawah....

Ku selok belakang almari ..... WOW!!!!....

Kali ini aku nekad, tak perlu sesiapa, tak perlu calling 999, minta maaf aku tiada masa lagi. Pakaian keselamatan dicari, baju tebal ku temui, kasut boot kusarungi, lampu dipadam, mentol kepala kuguna untuk menyuluh tempat sasaran. Ricsert disediakan, kalu malam tadi 999 guna 2 botol ricsert, aku kena lebihkan kerana aku tak mampu gunakan kepakaran yang mereka gunakan...... semburan api dengan menggunakan ricsert..... jangan lakukan jika anda tidak bersama-sama pakar yang sama waktu dengannya.... Tapi cara-caranya dah ditunjukkan jika ingin digunakan di masa kecemasan...

So.... Tambahan diperlukan, ku suruh adikku membeli 2 semburan Bygone..... Lagi kuat dari ricsert... mampus terus... ricsert ni mapuh juga... tapi banyak pening... Ku pijak pijak dengan kasut bootku.....

Brong.... Brong.... bising amat kedengaran tebuan mula membingit... Pist... pist..... Pisssssssttttttt..... semburan ku tak lepaskan...... Sekejab ku capai ricsert, sekejab bygone.....
Ku jolokkan sarangnya di bawah almari, semburan tak dilepaskan..... Ribuan Tebuan membingit.... tapi tak keruan... kerana ia alah pada kegelapan, marah pada kecerahan.

Alhamdulillah, semua dapat dihabisi, tinggal lagi saki baki yang masih melegar-legar.... tak jadi ancaman dah...... Ku senggengkan almari... Ku lihat dibawah.... Erm.... Patutla 999 tak jumpa.... bersembunyi di sini.....

Sarangnya kelihatan membesar di sana.... Bertingkat-tingkat, Ader telur, anak, segala mak bapak tebuan di situ..... Itupun setelah aku berjaya membersihkan sarangnya...... Telurnya dan anak anak susuan ku kutip dibagi pada yang memerlukannya.... Sipengail suka sakan kalu dapat ni.... Makan besar malam ni ikan-ikan nampak gayanya.

Siap... Kubersihkan semua..... Masa untuk tidur...... Bing... keletihan bangat..... Aih..... Ku tidur bersama tebuan..... Ia bersembunyi disebalik bantal / kain selimut..... Ia telah mem 'ambush' ku. NGAT!! Aku terkena.... tepat pada dada sebelah kanan.... Arghhhhhh!!! terasa ngilunya....

Ubat gigi juga jadi sasaran aku, sapu bagi hilang kebengkakkan. Dengan disusuli beberapa titik PROPOLIS..... Tak lupa juga ku titikkan dalam air buat minuman, agar daya imun aku kuat untuk melawan sengatan bisa sang tebuan tanah. Ku lihat tempat sengatan, ya tiada kebengkakkan sepertimana ku kena sengatan sang lebah.... Tapi terasa amat bisanya.

Ku still gi kerja walau sengatan ini terasa pilu sekali kala. Jauh di dalam hati ku bersyukur kerana ancaman buat keluarga dah tiada lagi. Biarlah aku yang menanggung kesakitan ini biar seketika, jangan ahli keluarga ku pula, hendaknya.....

Ku Musnahkan Sarang Mu, Ku Berhad Menerima Sengatan Mu..... Terima kasih, Tebuan.

Kerana Mu, Aku Dekat Dengan Tuhanku.

Ya Allah, Ampunilah Dosaku,..... Amin.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik tengah

Lazada : Kedai Online Top

Popular Posts

Harimau Malaya

harimau malaya 728x90 Banner

Lazada : Kedai Online

Lazada Malaysia

Wordlinx - Klik Bayaran Anda

WordLinx - Get Paid To Click

'Traffic' Percuma

The Best Traffic Exchange

Denaihati - Hidup Untuk Memberi

 Banner

EmailCash - Terima Duit Dengan Email

http://www.emailcashpro.com

Iklankan Perniagaan Anda Di Sini

Best of The Best Blog

leaderboard2 denaihati Banner

Lazada : Kedai Online

Lazada Malaysia

Penaja Bersama