klik atas

backlink

gambar laju

Wednesday, March 30, 2011

Cara Masuk Gear Kereta


Tengoh - tengoh duk layan facebook tepat jam 12.25 hujan mula turun membasahi bumi terengganu lagi.... Kuat ngat ya nangis.... sapa la buat Tranung Sohor nangis ni weh....  jangang mai wat maksiat kat Tranung Sohor ni...

Apa aku nak pos hari nie.... godek sket..... erm.... aku tertarik pada satu pencarian dalam blog menjurus pada Cara Masuk Parking walhal carian asal adalah Cara Masuk Gear....So inspirasi anime4nz kali ini akan menanya khabar pokcik google perihal ini dan sudilah kiranya anda semua membacanya... mengomennya ... betulkannya... atau apa jer lah kehendak tuan puan budiman sekalian.

Bagaimana Cara Untuk Memandu Kereta Manual?
 Langkah-langkah
1. Terdapat 3 pedal pada kereta transmisi manual. Dari kiri, klac, brek dan minyak.
2. Perhatikan pada tombol gear, kebanyakan kereta yang baru mempunyai dua H, gear satu, tiga dan lima berada diatas. Manakala gear dua, empat dan gear undur berada di bawah. Di tengah garis H ialah neutral.
3. Pastikan brek tangan dalam keadaan tidak diturunkan dan kereta berada di atas jalan yang rata.
4. Tekan pedal klac ke bawah dan gerak gear ke posisi neutral.
5. Hidupkan enjin.
6. Gerakkan gear ke gear satu sambil kaki menekan klac.
7. Gunakan brek kaki dan lepaskan brek tangan.
8. Lepaskan brek kaki apabila ingin bergerak.
9. Lepaskan pedal klac perlahan-lahan. Apabila anda mendengar bunyi enjin menjadi semakin perlahan, perlahan-lahan tekan pedal minyak sambil melepaskan pedal klac. Kereta akan mula bergerak kehadapan.
10. Pecut perlahan-lahan sehingga kereta mencecah 3000 rpm, lepaskan pedal minyak sambil menekan pedal klac dan tukar gear ke gear dua. Pastikan gear masuk dengan kemas.
11. Lepaskan pedal klac perlahan-lahan smbil menekan pedal minyak.
12. Ulang proses pertukaran gear ini pada 3000 rpm sehingga anda memandu pada kelajuan yang diinginkan.
13. Lepaskan pedal minyak perlahan-lahan apabila ingin mengurangkan kelajuan.Tekan pedal klac perlahan-lahan dan tukar ke gear lebih rendah. Apabila berada di gear rendah lepaskan klac perlahan-lahan dan tekan brek.
14. Berhentikan kereta dengan menurunkan gear ke gear dua. Gunakan klac sebaik sahaja kereta ingin berhenti.
15. Gunakan langkah yang sama seperti diatas untuk mengundurkan kereta.

Permasalahan
Jangan amalkan jalan ngan gear 2 terus. Boleh kalau terus gune gear 2…..
tapi clutch cepat rosak r…..

Kalau naik bukit yang terlalu tinggi nak guna gear apa?
Kalau dah bukit terlalu curam dan baru start naik memang kena pakai gear 1 la. Gear lain mana rok. Anda boleh guna gear 4 naik bukit dan bilamana terasa slow dan rpm / meter tetiba je merudum / beransur semput / slow.... bertukarlah gear 3 atau 2 atau 1... untuk tambah momentum dier balik..... dan tukar gear mengikut kesesuaian mengikut keadaan jalan. Kereta yang guna kuasa besar lagi mampu membelah bukit... dan saya juga pasti kita dapat beloh jugak.... jika kita memecut dari awal sebelum pendakian.... dan gear 4 dah memadai masa tu.... jangan wak hal brek tengoh jalan bukit lok... Jawabnya kena start gear 1 semula la. Berapa kerap sangat la golongan kita yang sanggup drive cam nie...HATI-HATI...!!!

Terkenang drive takumi86 (Initial D) la pulak.....he he


Bagaimana Cara Untuk Memandu Kereta Automatik?
 Langkah-langkah
1. Cari pemandu berpengalaman, seelok-eloknya guru sekolah memandu untuk mengajar anda.
2. Sekiranya anda telah belajar cara memandu kereta transmisi manual, maklumkan pada guru yang ingin mengajar.
3. Beritahu masalah yang anda hadapi. Seperti tidak tahu cara menukar gear dan macam-macam lagi.
4. Duduk disebelah guru memandu dan dengar penerangannya.
5. Perhatikan cuma terdapat dua pedal di dalam kerta transmisi automatik iaitu pedal brek dan pedal minyak.
6. Pastikan cuma kaki kanan yang menekan pedal. Kaki kiri rehatkan di lantai.
7. Perhatikan kedudukan gear. Berbeza daripada manual yang mempunyai 5 gear dan gear R. Transmisi auto mempunyai beberapa pilihan iaitu P untuk Parking, R untuk gear undur, D untuk memandu dan N untuk Neutral ( Digunakan sekiranya kereta perlu ditolak atau ditarik).
8. Periksa kedudukan gear berada pada parking (P).
9. Hidupkan enjin.
10. Tekan pedal brek dengan kaki kanan.
11. Gerakkan gear daripada kedudukan (P) ke kedudukan (D).
12. Untuk keselamatan, lihat sekeliling, termasuk titik buta (blind spots) dalam keadaan brek tangan belum diturunkan.
13. Sekiranya keadaan selamat, lepaskan brek tangan.
14. Gunakan isyarat sekiranya ada kenderaan lain.
15. Lepaskan brek kaki dengan perlahan dan kereta akan mula bergerak ke hadapan.
16. Tekan pedal minyak untuk meningkatkan kelajuan.

Kalau utk drive biase2 pakai gear D je... terus ke destinasi.
Die akan automatic shift dari gear 1-2-3-4 (kereta 4 speed auto)
Kalo letak kat 3, 1-2-3, sampai gear 3 je, kalo 2 smpai gear 2 je
Kalo dari D, masuk kat 2, die akn drop dari gear 4 ke gear 2
 
Gear 3 atau 2 biase pakai utk turun bukit(engine braking) bila nak kurangkan guna brake, sama mcm manual
Ramai orang pakai gear 3 atau 2 untuk memotong . dari D follow kereta depan bagi signal, kuar kanan, masuk gear 3 atau 2 zuuuppppp pintas....... (JANGANG memotong doble line deh)
Kalau nak speed up atau nak motong sambil naek bukit tu, bleh la tekan butang OD juga kalu ada. Jalan biase pon leh jugak kalau nak pakai OD.

kalo gear L ngan 2 biase pakai untuk panjat bukit yg curam.

Gunakanlah gear “D” , “3″, “2″, or “L” mengikut kesesuaian samada untuk mengawal kelajuan (tanpa brek) dalam keadaan tertentu seperti mendaki, kesesakan lalu lintas dan hujan.

Memandu kereta transmisi automatik berbeza sedikit berbanding dengan kereta transmisi manual. Memandu kereta transmisi automatik sangat mudah kerana pemandu tidak perlu mempelajari teknik mengawal klac dan menukar gear yang kebiasaannya menjadi satu masalah buat pemandu yang baru belajar dan juga guru sekolah memandu. Mungkin anda telah belajar memandu kereta transmisi manual dan mendapati sangat susah untuk menguasai teknik pertukaran gear dan mengawal klac. Sekiranya anda mengalami masalah ini anda boleh la bertukar kepada kereta transmisi automatik. Bagaimanapun operasi transmisi automatik dan fungsinya berbeza. Anda perlu tahu cara memandunya sebelum dapat merasai kesenangannya. Senang la pulak kalau masa test lesen pakai auto terus kan...kan.... tapi TAKKKKKK... kena susahkan dulu gak....

Anime4nz berikan sedikit tips dan cara-cara pemanduan kereta transmisi automatik.

Tips
Kereta akan bergerak kehadapan sebaik sahaja anda memilih ke D. Pastikan kaki anda menekan brek sehingga anda benar-benar bersedia untuk bergerak.
Memandu kereta automatik lebih senang berbanding kereta manual. Anda mempunyai banyak masa utuk memerhatikan keadaan jalan dan sebarang bahaya yang akan berlaku.
Anda masih perlu untuk mempelajari cara-cara pemanduan berhemah.
Anda perlu mempelajari papan tanda jalan dan isyarat-isyarat.
Anda tidak perlu meletakkan kedudukan gear pada kedudukan Neutral N sekiranya berhenti di lampu isyarat. Tetapi sekiranya anda berhenti terlalu lama, bolehlah meletakkan gear pada kedudukan Neutral.

Permasalahan
Butang OD means Over Drive. Ia berfungsi untuk menurunkan gear . Katakan kereta anda 5 automatic speed. Bila anda tekan butang overdrive, gear akan drop dari gear 5 ke gear 4. So kereta dapat tork yg lebih dan digunakan untuk memotong atau mendaki bukit.
Sama prinsip kereta manual. Bila nak memotong, kita akan turun gear 5 ke 4 untuk mendapat tork lebih. Tu sebab kalu tak pakai, disable / off butang OD tu. Kalu tak, ia akan menyebabkan kereta sentiasa di gear 4. Then bila anda asyik menekan minyak untuk laju, clutch gear semakin panas, mungkin terbakar sedikit dan naik bau terbakar dia akan masuk dalam kabin. Lama2, automatic clutch anda akan cepat haus….. Bila dah haus, kereta dah takde power = telan minyak lagi kuat.
Kos menukar clutch untuk gear automatik biasanya 5 -6 kali ganda gear manual. Dan tak semua kedai berkemahiran nak tukar dan biasanya tokey akan suggest beli gearbox seken yang kita sendiri tak tau condition clutch didalamnya……
Long story short, gunakan butang OD dengan bijak !

Bawak auto x yah main2 gear dia….masuk kat D jalan je la….tekan break kalo kat lampu merah..pastu jalan…
Di ingatkan jgn suke2 main gearbox auto…sbb kos nak repair…memang wat ko sakit kepala….janji 20000-25000km tukar laa gearbox nyer oil…pastikan ko pakai yg ori..bukan yang murah2….klo kete x de oil transmission oil cooler…so pasang la…sbb nak jaga auto ma…nanti nak naik bukit pon senang…memang power dari manual…

Auto Cruise tu guna masa ko kat highway….ade button untuk on dia…pastu ko setkan kepada kelajuan yg ko nak…pastu lepas kan padel minyak…nanti komputer akan setkan kelajuan yg ko mintak tu….so bila depan ade halangan tekan breakor cancel so auto cruise akan reset…bawak cam normal balik kene tekan pedal minyak…

Masa kat trafic light kalo ko berhenti melebihi 10 minit..di nasihatkan tukar kepada N. Kalo x, biarkan kat D….bila kat trafic light tekan brek je…Hijau je tekan mintak terus…di nasihatkan jangan bawak kete auto macam ko bawak manual…boleh rosakkan gearbox ko…ko bukan bawak kete lumbe….so bawak cara berhemah….

66 comments:

  1. cikgu 1 ajar - tekan clash dl lps tu lepas slow2
    cikgu 2 ajar - tekan minyak dl lps tu lps kn clash slow2.haha pening

    ReplyDelete
    Replies
    1. #cikgu 1 :- tu kalo ko bwk kete produa kancil
      #cikgu 2 :- tu kalo ko bwk kete viva
      xyah pening2

      Delete
  2. cikgu 1... ikut buku.... asas yg penting n selamat untuk pemanduan n sesuai untuk orang baru

    cikgu 2... dah pro... kira dah pandai kawal injab/paras minyak keta... berdesub terus go tinggal 3 tiang bukan bahang ke tiang....

    so... nice try... try it u feel it... :)

    ReplyDelete
  3. cg...knape enjin kerete manual mudah mati dgn sendiri???

    (illya)

    ReplyDelete
  4. kekadang cara kita membawa kereta membawa peranan menentukan hidup mati kenderaan. Apapun bagi masalah kereta haruslah dititip beratkan sistem penalaan/starter/bateri itu sendiri.
    Banyak kes berlaku mati enjin takkala di traffik light... tanbah hon dari belakang... gabra ar kiter.... jangan panik... start kereta dan teruskan pemanduan....

    ReplyDelete
  5. Camner nak guna gear reverse keta manual? Kena tekan clash lgi ker?

    ReplyDelete
  6. cara guna gear 1 / reverse ADALAH sama...
    Tekan pedal klac
    Masukkan gear 1 / undur(R)
    Lepaskan pedal klac perlahan-lahan. Apabila anda mendengar bunyi enjin menjadi semakin perlahan, perlahan-lahan tekan pedal minyak sambil melepaskan pedal klac. Kereta akan mula bergerak ke hadapan.

    Tips: Rasakan bunyian 'gup' bila anda masuk gear... bru leh gerak/undur... kalu tak berdohong bunyi enjin tapi tak gerak gerak... so dengan kedudukan klac masih ditekan/bawah... netralkan semula gear dan masukkan kembali ke gear yg dikehendaki... jgn panik... :)

    ReplyDelete
  7. salam cikgu..klau utk kerete preve..mase kesakan lalu lintas patut guna d ke s..utk belok d ke s..thanks

    ReplyDelete
  8. Bila dalam keadaan biasa untuk kereta seperti preve...lebih baik gunakan mode 'D'.... perjalanan biasa, kesesakan biasa dan tak memecut di selekoh....

    Bagi pemanduan agresif dan dalam keadaan memecut, penggunaan mode 'S' lebih baik kerana mode ini akan menambah RPM sebanyak 1,000 secara serta merta.

    Di jalan berliku / selekoh, menggunakan mode 'S' pada transmisi CVT lebih mengujakan. Turning-in cukup tajam bagi sebuah sedan keluarga dan ekornya stabil mengikut gerak stereng. Brek ketika sedang mengambil selekoh juga tidak menggangu keseimbangan Prevé.

    Mode 'S' tinggi... boleh juga digunakan ketika untuk memotong dan mendaki bukit dengan lebih garang....

    Rasai sendiri kebenaran anda pasti teruja....
    yakinlah akan keupayaan kereta anda.

    SELAMAT MEMANDU..... BIAR SELAMAT... INGAT ORANG TERSAYANG ! ! !

    ReplyDelete
  9. salam cikgu.. mcam mana cara nak u turn kat trafik ligh guna kreta kancil.. 50 meter lagi nk smpai traffic light dh kena tekan clutch n break ke? smasa belok utk uturn kaki still tekan clutch n break lg ke?

    ReplyDelete
  10. Nok u-turn kat trafik light masa keta tengah jalan ke.... pergh....tak berapa digalakkan n perlukan kemahiran dan keseimbangan... kalu takk abih orang/barang sebelah n belakang kiter akan TER....

    kalu ikutkan aksi pantas/drift diaorang tekan cluch n angkat hand brek jer.... u-turn n terus meluncur.....

    untuk aksi kejo api nie.... 20 meter ker 10 meter pom jadi... tekan cluch, masukan gear rendah 2@1 n brek dengan lembut shja...(kalu brek penuh camna nak u-turn)supaya kereta sedikit perlahan, rasa dah melepasi api... sambil menekan cluch dlm keadaan gear rendah... hanya perlukan kawal pedal minyak.... pusing u... n terus menderum dngn gear taddi.... n bawa seperti biasa... INGAT!! perlukan penelitian n aksi ini gunakan keyakinan sepenuhnya.... jngan amalkan sangat ya ;)

    gunakan gaya biasa... tekan cluch masuk gear rendah... n brek di trafik light... masuk gear 1, buatkan u-turn dan jalan selebihnya...

    MERAH tandanya berenti!!!
    Patuhi peraturan jalanraya
    Saman tak mengira tempat sekarang
    Anda mampu mengubahnya!!!

    ReplyDelete
  11. klu nak bhenti kat trafik light tu boleh ke dari gear yg tinggi mcm gear 5 trus tukar ke gear 2?

    ReplyDelete
  12. Salam. Sy ada soalan nk tye. Boleh ke memotong guna gear 3 utk kereta auto? Sy kereta kelisa imago. Kereta sy xde button OverDrive tu jadi klu utk memotong masa tgh laju dari gear D4, saya terus tuka gear 3 utk memotong sbb saya rasa lebih pickup. Salah ke teknik saya tu? Sbb ada kwn2 bgtau boleh merosakkan kereta klu guna gear 3 utk memotong. Tq

    ReplyDelete
  13. cara yang betul dan praktikal untuk digunakan semasa berhenti kat trafik light haruslah bertukar gear mengikut susunan menurun dengan betul tampa melangkau.... 5.4.3.2.1 netral
    sebagaimana kita memulai perjalanan secara menaik...tak salah untuk menukar dari 5 ker 2 terus...tapi tak baik untuk kesihatan gear box tu....gup gup setok ngejuk turun mendadok.
    Gear 3 memang untuk pick up dan digunakan untuk memotong bila perlu. tak perlu risau kerana teknik anda dah betul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau semasa nak memberhentikan kereta, terus drop gear dari gear 5 ke free gear mcmana plak.. ada kesan pada enjin kreta tak?

      Delete
    2. seperti yg diberitahu, cara yg betul n praktikal adalah mengikut susunan menurun.
      Kebanyakan orng berjaya menurun setakat 5,4,3,2 terus netral...(kerana terkadang gear 1 sukar utk dimasuki ketika ini)
      tak salah utk terus drop dari gear 5 ke free gear terus...cuma ianya tak baik utk kesihatan gear box itu sendiri...(ramai nak senang n abaikan penggunaan sebenar - pengguna sering menggunakannya)
      ikutilah bagaimana cara kita guna gear motor utk berenti begitulah kita sepatutnya beramal dngn kereta.
      Harap ianya tidak menjejaskan enjin kereta - gear mungkin ; haus

      Delete
  14. cg,sy nk tnye..klu viva auto kn ade butang besar dkat tombol tepi gear kn,bla mase nk tekan ye?bla tukar gear D ke P @ N ke kna tekan?kwn sy ckp utk lock gear ke ape nth.. sy lupe..le trgkn..tenkiu :)

    ReplyDelete
  15. boleh tak cgu terangkan pengunaan gear manual lebih terperinci,sebab saya tengah belajar memandu.selalu mati enjin pada gear 1.adakah clutch rendah..

    ReplyDelete
  16. Mula2 clutch perlu di tekan ke bawah untuk mendapat cengkaman enjin..kemudian masukkan gear 1 dan lepaskan clutch sedikit sampai terdengar bunyi enjin slow(nak bergerak),tekan pedal minyak sedikit untuk bergerak..Dalam keadaan selesa,lepaskan clutch untuk capai kelajuannya sehingga bunyienjin memaksa pertukaran gear seterusnya kemudian tekan clutch ke bawah dan masukkan gear 2 dan perlahan2 lepaskan clutch kemudian ikuti cara yang sama untuk pertukaran gear yang seterusnya.Tapi ingat jangan lepaskan clutch secara mengejut nanti enjin mati tiba2..

    ReplyDelete
  17. Cikgu..macam mana ngan 4 pedal pemijak...Pedal belah kiri skali,tu kan pedal brek kaki tambahan.camna nak guna...?Biasa terdapat dalam model Camry daripada Toyota ngan model dari jenama yang sama iaitu Toyota GT86...

    ReplyDelete
  18. viva auto ade butang besar dkat tombol tepi gear ?

    Ada sesetengah gear perlukan menekan terlebih dahulu butang / punat disebelah untuk kemasukan gear. dan mungkin ianya adalah OD (overdrive)
    kena pastikan dulu

    ReplyDelete
  19. Pengunaan gear manual terperinci.
    selalu mati enjin pada gear 1.adakah clutch rendah

    perincian telah diberikan di atas :)

    walaubagainapun : KIta harus jaga clutch sentiasa.
    Tips harian :
    Tekan clutch, masukkan gear 1, tekan minyak (pastikan berada di RPM 2 @ 2000 ke atas - cuba kekalkan posisi rpm) lepaskan perlahan-lahan hingga kereta bergerak. pertukaran gear seterusnya juga haruslah di RPM 2000 - 3000.

    ReplyDelete
  20. Jika terdapat 4 pedal

    Kebiasaannya kereta standard ada mempunyai 3 pedal utk manual & 2 pedal utk auto.

    Jika ada tiga pun du auto adalah utk peletakkan kaki semata.. supaya hilang keletihan tanpa bersila kaki kiri anda..

    Jika memang ada pedal lebih... mungkin tidak perlu digunakan dan ianya bertujuan ketika kecemasan sahaja.

    perlu refer kepada peminat GT :)

    ReplyDelete
  21. kalau mse kat lampu meroh, nie tuk kereta auto. myvi auto. kne tekan brek dok mse gear dalam keadaan N? sbb lmpu merah lme sgt. ke x lepas kaki gtu je?

    ReplyDelete
  22. utk kereta auto... keselamatan haruslah diutamakan terutama ketika berhenti di persimpangan / lampu isyarat.

    Kebiasaan pemandu ketika di lampu isyarat
    1. gear berkedudukan D dan tekan brek - bersedia bergerak sehingga lampu hijau.
    2. gear berkedudukan N dan tekan brek - menunggu lampu hijau ; masuk D ; mara

    Seharusnya bila di lampu isyarat
    1. gear berkedudukan N ; handbrake ditarik.
    menunggu lampu hijau.
    - kaki kanan tekan brake ; masukkan gear D ; turunkan handbrake ; lepaskan perlahan-lahan brake ; mara

    Tips anime4nz
    1. Kita biasanya terlupa utk membrek & mengangkat handbrek ketika berkedudukan N - bukannya salah tapi pastikan kereta berada di paras/tanah yang rata. takut kereta bergerak dengan sendiri ke depan / belakang n BUMMM!!!#&*@ / PONNN!! dari kenderaan lain.
    2. Ramai juga berkedudukan gear P di lampu isyarat - bukannya salah coz kedudukan ini sebenarnya lebih menjadikan kereta kita tak bergerak walaupun tak menekan brek . Ketahui juga sebenarnya butang P adalah utk PARKING semata-mata....

    Gunakanlah sebaiknya gear anda
    - Anda Mampu Mengubahnya -

    ReplyDelete
  23. trimas ckgu! entry ni byk bantu sy yg baru nak blajar cara bwk kete. ckgu, sy ambik sikit ilmu kt sini nak msuk lam blog sy, sng sy nak rujuk nnti. blog sy kat kucengberkaler.blogspot.com. mntak ckgu yee

    ReplyDelete
  24. cikgu kalau nak tukar gear cume ikut bentuk gigi gear tu je aea?

    ReplyDelete
  25. Gear ada gigi aea? :)
    YA ikut saja gigi gear memasing kalu rongok masuk rongok....
    maksudnya... paling senang kebiasaan sekarang di atas tombol gear ada kedudukan gigi atau di auto boleh lihat terus giginya.
    masukkan ke dalam lurah yang betul.. nombor yang betul - apa yang dikehendaki.
    ikut turutan ya...
    opss!! jangan lupa sebelum ke lurah/gigi gear
    manual : Kena la tekan clutch nya
    auto : Kena la tekan brek nya

    ReplyDelete
  26. Assalam, cikgu saya sedang belajar kereta, boleh saya tahu, bila nak belok ke kiri atau ke kanan, macam mana nak pastikan kita tak makan jalan orang?dan satu lagi, mase permulaan jalan semasa di persimpangan, kita perlu lepas clutch sikit baru tekan minyak atau tekan minyak, baru lepas clutch?terima kasih cikgu :))

    ReplyDelete
  27. oh lagi satu, cikgu, kalau kita nak mula jalan kereta or time nak tukar gear, kita mesti tengok meter RPM atau mesti tgk meter had laju :

    gear 1 : 0-20
    gear 2 : 20-25
    gear 3 : 30-35
    gear 4 : 40 ke atas
    gear 5 : 70 ke atas

    atau sama je kedua-duanya.kalau rpm, berapa baru nak tgk? terima kasih, mintak pendapat :))

    ReplyDelete
  28. Cara tak makan jalan orang masa memandu/masuk gear
    1. jangan makan/minum/telefon sambil memandu
    2. jangan terleke / tertidur semasa memandu
    3. jangan lakukan aksi yg tak sepatutnya
    - menyebabkan hilang kawalan kerana tumpuan hilang.
    pegangan stering pun dah tak kemas (kalau power stering lagi kena jaga)...
    tangan haruslah selari dengan stering n tayar...
    mata haruslah memandang ke hadapan ke arah jalan n laluan anda. x perlu tengok gear.... rasainya je dngn tangan anda... dan peka dengan deria rasa/pendengaran anda.

    Cara mulai perjalanan/dipersimpangan
    -seperti yg telah dibincangkan sebelum
    cluth n minyak haruslah seimbang....
    permulaan pelajaran : lepaskan cluth sikit demi sedikit sambil tekan minyak sedikit dikit sehingga kereta anda terasa pergerakan n lepaskan habis cluth sambil tekan minyak terus ke angka 2,000rpm ke bawah....

    Cara tukar gear tengok meter RPM / had laju ?
    lihat perbincangan di atas juga
    nak pakai meter mana pun boleh tapi kali ini kita lihat dari RPM ya :)
    permulaan pelajaran :
    gear 1 : 1,000 - 2,000rpm
    gear 2-3 : 1,500 - 3,000rpm
    gear selebihnya : 1,500rpm - 4,000rpm

    Takumi86 : gear 1 n 2 tengok atah kapasiti rpm kereta itu sendiri. gear selebihnya boleh mencecah had limit rpm merah(tngk di meter rpm)
    Boleh mencapai had laju berapa ya...
    Patuhilah had laju jalan raya :)

    ReplyDelete
  29. Assalam.mintak maaf mengganggu.in shaa Allah minggu depan saya akan test JPJ. saya nak tanya, saya akan buat ujian jalan raya kat BANGI, jadi, untuk jalan B,macam jalan kampung sikit, jadi ade satu part tu, mase belok cikgu saya kata tak perlu tukar gear 2,sebab lepas belok tu, jalan depan sikit je, terus belok kiri(jalan kampung sikit) lepas belok kiri tu, baru cikgu saya suruh tukar gear 2. um, boleh ke macam tu? terima kasih,itu sahaja :)

    ReplyDelete
  30. sebelum belok tu berada di kedudukan gear berapa ya?
    gear tinggi 3-4 or gear rendah 1.
    Ada perbezaannya... Pemandu biasa merasainya.. betul kan...

    Saya simpulkan basicnya ya...
    1. Gear 1 : Untuk permulaan perjalanan/pergerakan.
    - bila sudah masuk ke gear 1...tak perlu lama untuk masuk ke gear 2, jika dibiarkan lama kaki terlebih tekan minyak... terderum dngn kuat dan pecutan berkuasa.... petrol guna berlebihan.
    2. Gear 2 : Untuk second after / bawakan area 20km/j / pen'slow' down
    - Masa nie tork masih tinggi.... tak perlu tekan minyak banyak juga kecuali di tanah tinggi atau naik bukit... perlu lebihan injakan utk kuasa mendaki bukit..... kebiasaan digunakan bila slowkan kendraan di persimpangan utk belok kiri/kanan, selepas brek mengejut, di bonggol jalan.... maksudnya masa kereta tengah bergerak lagi tidak perlu guna gear 1. memadai gear 2..... pastikan kereta masih meluncur ya.... bek jage... stering pom....
    3. Gear 3-4 n setrusnya....
    Gear 3 - pecutan berganda.......
    penggunaan biasa utk 30-40km/j
    untuk memotong..... vrooommm
    untuk mendaki bukit....cecah 60-100km/j
    Gear setrusnya.... ikut kelajuan n guna sebaiknya ya...

    Sampai tak?
    Situasi mase belok - berbeza gear...
    masa nie kereta masih meluncur... tak perlu gear 1... memadai gear 2 atau 3. kawalan stering n brek kena jaga.
    gear 1 vroom kereta gerak - 2-3-4-5- , persimpangan kiri/kanan, -5,4-3, masuk kiri kanan, -2, tambah pecutan vroom 2-3-4-5- .

    patuhi had laju - Ingat orang bersebelahan dengan anda - anda mampu mengubahnya ! !

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohh, sebelum belok tu ade berhenti.memang kene berhenti, jadi memang nak mula jalan balik, start dengan gear satu untuk belok kanan tu.um, maknenye, lebih baik tukar gear 2 la ? :) terima kasih membantu.

      Delete
    2. kalu berhenti... start balik dngn gear 1
      kalu meluncur belok... seelok gear 2... lepas keluar boleh masuk ke gear 3 dan setrusnya...
      kalu berhenti betul-betul simpang/belok'an - still on gear 1 dan masuk gear setrusnya lepas kuar.

      Delete
  31. Assalamualaikum....sy lpz rye cine ni ad jpj test tp tu la....sy masih lg belum mahir bab membelok ni...boleh tolong sy cre nk membelok dgn betul koz sy slalu langgar line putih....

    ReplyDelete
  32. nok tunjuk care belok ngan blok ning dok leh lar pulok....
    kene tanya orang beloh deme... tenaga pengajar....
    kengkadang tu .. bab lari tak ikut garisang ning, pengajar pong pening opp.... dengo jew dok ulang ulang... wane tepi ngak ning...? wane tengoh ngak ning..? napok dok line nung?... pegang kemah gok stering tu.?

    Ini berkenaan cara pemanduan anda.... jika anda belum bersedia... kenapa buat test... nak kantoi kew? ke berharap atas tong-markah kasihan....

    Perbetulkan cara pemanduan anda, pegangan stering anda, lihat jalan anda... line kiri kanan anda.... di mana anda sepatut berada.... gunakan deria mata anda... lihat cermin kiri kanan anda..
    pastikan anda dapat lihat line kiri kanan jalan di depan anda... dapat lihat line kiri kanan melalui side mirror kiri kanan anda.... ejas cermin sisi anda jika anda tidak dapat lihat dengan jelas... barulah anda yakin akan pemaduan anda.... jalan anda....

    selamat memandu - anda mampu - Bismillah

    ReplyDelete
  33. salam..saya mmpunyai masalah untuk turun bukit masa test jpj.ni dh kali kedua saya ulang sbb kereta mengundur kebelakang tapi masa belajar tidak mempunyai sebarang masalah.harap dapat membantu.sy guna kereta manual.apa yg cikgu sy ajar..pijak clucth kna dalam gear 1,kemudian tekan minyak kuat pn xpa,lepas clucth slow2..dh rse kereta mcm nk kedepan bru turun handbrake tp masih juga terundur kebelakang.harap dapat bantu klu ada tips yg lebih senang

    ReplyDelete
  34. masalah turun bukit..
    tekan clucth/free gear/lepas hndbrek akan terus turun bukit...
    jaga brek....

    Tips Turun Bukit Masa Test:
    1. Pastikan lantai/kedudukan kereta landai sebelum perjalanan.
    - Kedudukan kereta sudah condong baru masuk gear boleh elakkan kita terundur ke belakang - kena pastikan kita masuk gear 1 yer bukan reverse/undur.
    2. Tekan clucth
    3. Masuk gear 1
    4. Lepaskan clucth slow slow dan tekan minyak slow -pastikan kereta bergerak ke hadapan terus berada kedudukan condong menuruni bukit
    5. Tekan clucth ;kereta akan laju menuruni bukit - kawal kelajuan dengan brek
    6. Sampai bawah - lepaskan clucth slow slow dan tekan minyak slow berjalan terus-ulangi gear2,3.. selesai test....
    test bukit rendah jew kan
    pastikan gear-kawal brek dan minyak-anda mampu mengubahnya

    ReplyDelete
  35. salam..nk perlahankn kereta manual di traffic light/simpang..nk tekan yg mna dulu? clutch atau brek? klau clutch, kena tekan smpai lantai ke?

    ReplyDelete
  36. cara perlahankan kereta?
    senang je..
    1. Tekan brek...pastikan jangan membrek mengejut... jadi brek emejensy ar nanti... sekadar pijak untuk kurangkan kelajuan
    2. Tekan clutch setrusnya brek perlahan...
    (terbaik kerana gear secara auto 'drop' terendah dan dpt kurangkan kelajuan sbm brek..)
    pastikan setting clutch kereta anda.... perlu ke lantai atau tidak!!

    ReplyDelete
  37. mcm mana nak tekan clutch n minyak bila berhenti di tempat yang agak tinggi tp bukan bukit. selalunya kereta asyik nak ke belakang. blh bagitahu tak cara yg betul supaya tak pergi belakang :(

    ReplyDelete
  38. cara tekan clucth dan minyak di tempat tinggi.

    1. Jika berhenti.
    Sampai di tempat curam/tinggi/bukit..tekan clucth, 5-4-3-2-1-netral, tekan brek, tarik handbrake, lepas brek..
    tunggu jalan.. tekan clucth, gear 1, lepas clucth perlahan, rasakan kereta ke hadapan, lepaskan handbrake, go.. 2-3-4-5...

    2. Jika tidak berhenti
    Sampai di tempat curam/tinggi/bukit...tekan clucth, 5-4-3-2-1, tekan brek, pastikan kereta 'statik' bergerak setempat... main clucth dan minyak seimbang untuk tujuan 'statik'...
    (rasai deruan minyak n pastikan enjin x mati)
    jika mati... tekan brek, clucth n netralkan gear.. tarik handbrake n ikut step 1 tunggu jalan..

    ReplyDelete
  39. macam mana pula nak seimbangkan clutch dan minyak dengan baik? huhu. sy terpaksa simpan lesen dalam dompet je gara2 takut kat kawasan tinggi ^^

    ReplyDelete
  40. setidak-tidaknya anda berusaha....yakin pada kendiri...
    yakin pada kaki kiri dan kanan anda... anda mampu, semua mampu.

    boleh cuba test tempat landai sebelum tinggi...

    main / kawal clutch dan minyak....

    dlm keadaan gear 1 dan clutch ditekan...lepaskan clutch separuh... minyak separuh.... tipsnya lihat di meter... bukan di km... sebab mase tu '0' je.... lihat di meter 'rpm'.... 1-1.5 atau boleh cecah 2.
    enjin takkan mati ... deruman kedengaran .jaga rpm 1-2 tu... jangan bagi drop... kalu tak enjin mati...

    harap dapat membantu

    ReplyDelete
  41. AsSalam Tuan. Sy jemput anak blk cuti sem. Td anak bujang sy drive kete auto sy tanpa turunkan brek tangan sejauh 13km dgn kelajuan 80. Bila sampai baru sedar brek tangan tak diturun. Ada bau hangit terbakar. Apa jd dgn sistem brek sy? Utk makluman kete ni baru usia 8 bln. T.kasih tuan.

    ReplyDelete
  42. salam. sy br bljr memandu. sy cuma x tahu keadaan kaki perlu pijak clutch ke, break ke, nak pijak minyak ke masa nak uturn n dekat rondabout n bonggol. bole tak beri perincian ttg keadaan kaki seharusnya berada di mana?terima kasih.

    ReplyDelete
  43. Untuk kereta auto, pelapik brek hadapan akan lebih cepat haus daripada belakang (biasanya dua kali ganda cepatnya), pastikan anda lebih kerap memeriksa pelapik brek hadapan.
    Akhir sekali, cuma pastikan setiap kali anda hantar kereta anda untuk ditukar minyak injin, minta mekanik memeriksa juga minyak brek, minyak gear box, pelapik brek, lampu brek ketiga, aras padel brek dan clucth, tekanan angin tayar, aligment tayar, spark plug, penapis angin, penapis petrol dan sebagainya. Jangan cuma tukar minyak hitam saje kerana peralatan lain perlu juga selalu diperiksa. Jangan tertipu dengan mekanik yang cuma menukar minyak hitam dan penapis minyak hitam apabila kita menghantar kereta untuk di service dan kita dikenakan bayaran yang tinggi untuk upahnya.
    YANG PENTING JAGE MINYAK BREK N GEAR BOX anda... mungkin akan cepat haus n perlu ditukar awal sblm waktunya...buat mase nie masih x dperlukan penukaran coz bauan hangit hanya sementara shj. wlbgainapun jika hndk puashati lbh baik ceq ke mekanik anda jua.

    ReplyDelete
  44. awalan memandu :kena pastikan kaki yg memijak...
    1.manual ; kaki kiri clutch:kaki kanan brek n minyak
    2.auto ; kaki kiri diam:kaki kanan brek n minyak

    keadaan kaki bergantung kpd cara pemanduan anda juga. sblm nie dah diceritakan serba sedikit caranya.
    uturn:roundbod:bonggol=slowkan kenderaan dengan melepaskan kaki kanan di pedal minyak...tekan clutch dngan kaki kiri jika manual bersama turunkan gear n jage brek mase ni. gunakan gear 1 atau 2 atas kesesuaian.. jika kita masih bergerak perlahan gunakanlah gear 2.

    pergerakan kita kena serasikan antara kaki dan tangan brulah ianya menjadi utk manual... jika auto yg penting kaki jew coz tangan tak perlu utk menukar gear lagi...
    kene perlukan amali di kereta mungkin teori sedikit kabur

    ReplyDelete
  45. saya da 3 tahun dpt lesen tp still lg takut nk memandu kerana saya lemah dlm kawalan stereng dan tak tahu nk belok dengan betul saya takut tmakan jalan dan tlanggar keta depan, mcm mn nk agak cara belok yg betul dan kawal stereng dgn baik..trm kasih

    ReplyDelete
  46. bagaimana cara nak agak belok dengan betul dan kawal stereng dengan baik ya.

    rasanya ia mmg bergantung satu sama lain. pulas stereng auto tayar pun ikut sama...

    steering standard(besar) atau steering kereta (kecik)juga main peranan. steering kecik kena laa pusing lebih.. tapi lebih senang kalau ada power stereng.

    darjah kepusingan ni bergantung kepada jenis kereta...setiap kereta mempunyai radius pusingan berbeza.

    rasanya tak perlu laa nak pusing sampai bersilang tangan rasanya kalau setakat nak membelok ni...kecuali nak buat u turn

    Nk pegang stereng kena da feel erk? Xpa usaha tangga kejayaan. Nak belajar tak perlu jauh pung... keluar masuk garaj pun jadi... masuk paking pun jadi... depan rumah pun jadi... cuba naik kereta langgar elekterik kat funfair tu... kalau tidakpun try main kat gamer hok masuk koin tu kat pasaraya... ader stereng.. boleh try belok membelok... ps2.. dlm tepon pom jadi...

    cuba baca Al-Fatihah..doa naik kenderaan...doa 'robbish rohli sodri wayassirli amri wahlul uqdatan millisani yaf qohu qaulii'
    tenangkan hati yg gementar, beranikan diri, kuatkan semangat dan cuba keliling rumah dulu sebagai latihan atau cari tpt lapangang kosong.

    ReplyDelete
    Replies
    1. trm kasih banyak2 sudi bkongsi ilmu..ye saya harap tahun ni saya boleh memandu kereta dgn baik InsyaALLAH amin..

      Delete
  47. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  48. Salam. sy nak tanya macam mna cara memandu ketika jalan jem. Adakah perlu tekan clutch dan brek ada cara yg mudah dan betul tak

    ReplyDelete
    Replies
    1. manual @ auto ?

      manual - tekan clutch n brek... gear rendah... 1@2... perhatikan RPM (control by pedal minyak).. jika tak bergerak lama.. cuba free kan gear...jimat minyak sket

      auto - gear D.. brek sahaja...jika tak bergerak lama... cuba netral kan N.... jimat minyak sket

      Delete
  49. Salam, sya nak tnya...untuk kereta auto, bila berhenti di atas jalan yang berbukit msa tunggu traffic light merah...masa nak drive bila lampu dah merah nak masok gear D or gear 2/3?sebab kalau masok gear D takot dia reverse ke belakang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa nak drive bila lampu dah merah ?? bahaye tu.. tunggu hijau deh :)
      stndard biasa pakai D ja... pnjgaan baik gear 2-3-D
      (gear D tetap akan ke depan bukan ke belakang....) R baru belakang ya.
      dah sampai bereti juga tak perlu tukar gear N.. stay on D but tekan brek ya... :)

      Delete
  50. Salam Tuan...saya nak tanya, saya ada bawa kereta sendiri di taman saya ni unk belajar memandu,sebab saya lemah bahagian simpang nak paut stering dan seringkali makan jalan dan lambat tayar nak tegak semula di lorong yang betul.selalu juga ditegur suami dia kata tak konsisten,dia suruh lepaskan stereng bila dan membelok,saya pulak masih nak pegang dan lambat bertindak...camaner ye tuan?dah banyak kali juga ni praktis,tapi setiap kali juga ada je kesalahan

    ReplyDelete
  51. praktis membawa kepada kepandaian !!
    betul dah tu cuma teknik tu kene kemaskan lagi... biasa la kalu orang sebelah tegur.... dan gubra sikit sebanyak :)
    Apapun.... Power stering power.. bila kita membelok/paut stering kita ke kanan/kiri.... bila dah masuk ke jalan yg diingini.. dah boleh lepas kn tangan ( lepaskan tapi tangan still di stering) tangan tak kejab/layan je stering tu pusing hingga membawa ke laluan yg kita ingini...
    ~ Harap paham maksudnya tu ~

    ReplyDelete
  52. Terima kasih tuan....saya nak bertanya lagi,saya dah masuk kelas memandu dan kali ni cikgu dah bawa ke jalanraya..masalah baru timbul lagi,saya menukar gear 1 kepada 2 masih ok,nak ke 3 saya asik2 salah bermain dengan gerakan gear,cikgulah yang tolong pegangkan,masalah lebih parah bila dah gear 4 dan jumpa U turn,saya nak tukar gear 2,saya lom nampak logiknya camaner nak tukar tu,takut terlebih tolak,salah gear lah pulak,ape tips ye tuan?terima kasih tuan

    ReplyDelete
  53. Parah tu kalu cikgu tolong pegangkan dan tukarkan gear.... kerana kita yang memandu....sebetulnya kita mesti tahu apa yang kita rasa n gear mana yang kita perlukan...

    Baca komen komen di atas... rasanya dah ada beberapa tips untuk membelok dan U-turn...

    Kalu terlebih tolak tak ke depan nya! ye mati di situ ja... pastikan ianya berada di posisi yang betul.

    Lihat gambarajah Manual di atas... bandingkan dengan gambaran yang berada di Gear kereta anda... manual (bentuk HH) Ikut ja laluan gear anda - pastikan tekan cluch untuk masuk gear diingini.

    ReplyDelete
  54. tuan,bila hendak tiba di selekoh U TURN, cikgu menyuruh tukar gear 4 ke gear 2,semasa menyusur uturn tu,perlu ke saya angkat habis clutch ,sebab saya asyik jaga clutch mungkin rasa kalau tak jaga enjin akan mati,ape sebenarnya harus dijaga semasa lakukan uturn?terima kasih tuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. apabila kita berada di kedudukan gear4 dan sampai keUturn....
      Tekan clutch [jangan lepaskan]
      Brek kan sedikit untuk kurangkan kelajuan...
      Dlm keadaan clutch ditekan tukarkan ke gear 2 terus / 4-3-2
      buat pusingan U melintasi divider / masuk laluan dikehendaki
      lepaskan perlahan-lahan clutch sambil tekan minyak...
      luncurlah semula dengan 2-3-4-5

      jaga kelajuan, clutch, gear, minyak dan laluan anda

      Delete
  55. salam
    kalau saya tggl di area putajaya kem yang terdekat kat mane ye...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik tengah

Popular Posts

Harimau Malaya

harimau malaya 728x90 Banner

Wordlinx - Klik Bayaran Anda

WordLinx - Get Paid To Click

'Traffic' Percuma

The Best Traffic Exchange

Denaihati - Hidup Untuk Memberi

 Banner

EmailCash - Terima Duit Dengan Email

http://www.emailcashpro.com

Iklankan Perniagaan Anda Di Sini

Best of The Best Blog

leaderboard2 denaihati Banner

Penaja Bersama