klik atas

backlink

gambar laju

Saturday, November 24, 2018

11 Cara Mendaki Berdasarkan Faktor Keupayaan Badan atau Pengalaman

Semua orang mendaki atau dengan kata mudah ber hiking ber outdoor, namun tidak semua mempunyai cara yang sama berdasarkan faktor keupayaan badan atau pengalaman.

Mungkin anda boleh cuba yang ini pula, simple tapi bukan hipster.. kan


1. Makan berat 2/3 jam sebelum mendaki, jika emergency nak makan ubat, badan dah bersedia bukan dalam situasi perut kosong

2. Warming up / personal warming up itu wajib. Basic ni semua orang perlu tau. Gunalah minyak panas or krim serta calf protector, ikut keperluan sendiri jika perlu.

3. Doa secara kumpulan untuk baraqah, tambah la doa untuk diri sendiri dan jaga adab. Nawaitu kena betul ya.



4. Pengamalan dalam trek, pernafasan terutama kawasan sejuk. Elakkan banyak bernafas dengan mulut menyebabkan rongga mulut kering. Faktor kekerapan nak minum bila mulut/tekak kering dan mulut tiada filter seperti hidung.

5. Kerap pernafasan dengan mulut sangat tidak baik, kekurangan bekalan oksigen serta terbatas juga mengganggu rangsangan darah dalam badan dan cepat lemah.

6.  Minum air, kekerapan minum air lebih dari keperluan membuatkan badan kita lebih teruk bekerja dan cepat penat. Jika di kawasan sejuk kerap membuang air, badan kita juga kehilangan haba dalam badan dengan cepat sebab kerap buang air.

7. Posisi pergerakan, kawasan landai dengan jalan langkah besar dan kawal pernafasan.
Menurun pula dengan kaki lebih berposisi terbuka, kekuda kaki.
Mendaki jangan kerap gunakan sebahagian hadapan tapak kaki sahaja, momentem keberatan sangat tinggi ditanggung oleh kaki untuk sepanjang perjalanan.

8. Elakkan berhenti rehat di tengah laluan pacak, faktor keselamatan dan untuk memulakan semula selepas rehat dengan pacak sangat kurang sesuai untuk dapatkan momentum.

9. Elakkan mengurut kaki semasa di puncak or camp site ketika rehat, kecuali anda seprang yang terlatih dan tau sport massage. Lebih baik diamalkan dengan melunjur kaki dan releks sambil regangkan otot untuk rehat - serta klancaran perjalan darah dalam badan. tak tahu takpa tapi jangan memandai-mandai.

10. Elakkan ambil ubat pemakanan tanpa nasihat doktor. bab ubat baik stanby sendiri dan maklumkan pada rakan ubat peribadi anda disimpan di mana.

11. Habis / selesai pendakian buat la warming down.. sebelum nak tawan semua puncak, tawan dulu keperluan kepentingan badan anda.

Jangan mengejar padu, kejarlah ilmu, kita berpotensi lebih lama dalam hobi hiking / mendaki ini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik tengah

Lazada : Kedai Online Top

Popular Posts

Harimau Malaya

harimau malaya 728x90 Banner

WMA Masterclass

Lazada : Kedai Online

Wordlinx - Klik Bayaran Anda

WordLinx - Get Paid To Click

'Traffic' Percuma

The Best Traffic Exchange

Anak Pintar cerdas

Rahsia Bisnes SHOPEE Bersama Otai

Best of The Best Blog

leaderboard2 denaihati Banner

Lazada : Kedai Online