klik atas

backlink

gambar laju

Thursday, November 8, 2012

Tips Menjaga Bateri Laptop Tahan Lama

Blog kali ini anime4nz akan kongsi sedikit informasi tentang menjaga bateri caj.
Tahukah anda bateri laptop jika lama tidak digunakan atau terlalu lama disimpan boleh menyebabkan bateri itu lebih cepat rosak berbanding jika digunakan selalu. Kita selalu dengar penjual laptop ada memberitahu supaya caj bateri 8jam dan pakai bateri sampai habis baru boleh cas semula.
Ada jenis batery jika kita tak pakai habis, contohnya jika tinggal 10% dari kapasiti bateri, bateri hanya dapat pakai atau charging sampai 90% sahaja. Masalah ini biasanya dipanggil sebagai bateri Memory-Efects. Sebenarnya masalah bateri Memory-Effects hanya terjadi pada bateri yang mengunakan teknologi lama iaitu nickel cadmium bateri (NiCd) atau nickel metal Hydride (NiMH). Bateri NiCd atau NiMH ini jika bateri tersebut tidak digunakan sepenuhnya, ia akan mengurangkan kapasiti bateri tersebut untuk penyimpanan charge penuh untuk charging seterusnya.
Masalah ini disebabkan oleh pembentukkan crystals yang kecil didalam bateri yang tidak dicas sepenuhnya.Ini bermakna bateri Nicd yang dicaj apabila hanya tingal 10% dari keseluruhan kapasitinya hanya boleh membekalkan 540 mAh power dari kapasiti asal bateri iaitu 600 mAh.
Sekarang kebanyakkan laptop menggunakan bateri Litium Ion (Li-Ion) atau Litium polymer (LiPo).Bateri yang mengunakan teknologi Lithium ini tidak mengalami masalah Memory-Efect seperti bateri yang menggunakan teknologi Nickel.Jadi anda tidak perlu risau tentang bateri Li-ion ini kerana boleh dicaj  semula berbagai paras kapasiti sekali pun. Sebaliknya bateri mengunakan teknologi Lithium akan mengalami kerosakkan jika dibiarkan kosong sepenuhnya tanpa cas.
Jika voltage pada bateri Lithium ini dibiarkan kosong tanpa cas untuk tempoh yang lama, ia akan menyebabkan terbentuk copper bridge yang mengakibatkan bateri mengalami short circuit dan menyebabkan bateri faulty atau kong dan tak boleh dicharging lagi kerana disebabkan didalam bateri ada protection circuit yang menghalang disable charging dilakukan pada bateri yang ada short cicuit. Laptop yang mengunakan bateri Lithium ada emergency cut out untuk mengelakkan bateri sepenuhnya discharge 
Sebenarnya bateri Li-Ion ini boleh bertahan lama dan pusingan cas semula yang tinggi walaupun bateri ini dicas dengan kerap.Bateri yang dibiarkan tersebut berada dalam kapasiti yang rendah contohya bawah 50% akan mengakibatkan bateri tersebut terpaksa dicharge lama untuk memenuhkan charging sampai 100%.

Bila dicharge dalam masa yang lama, kepanasan akan terjadi.Ini mengakibatkan bateri cepat kong, disebabkan kepanasan akibat terlalu lama bateri ini dicharge.Kepanasan akibat dari charging bateri terlalu lama, mengakibatkan kapasiti berkurangan dengan pantas.
Tips menjaga bateri Li-Ion untuk tahan lama:
  • Elakkan bateri Litium ion yang digunakan dipakai sampai habis.
  • Selalu charge bateri dengan lebih kerap akan membolehkan bateri tersebut bertahan lama.
  • Elakkan menyimpan bateri dalam keadaan tanpa charge atau charge yang terlalu minimum.Biasanya bateri akan auto-discharge dengan sendiri dari semasa ke semasa.Jika tiada sedikit pun charge didalam bateri, ini akan mengakibatkan bateri  akan terbentuk copper bridge.
  • Lithium-Ion bateri elok disimpan dalam keadaan persekitaran yang sejuk.
  • Bateri Litium ion lagi cepat kong atau faulty jika disimpan pada tempat yang panas.
  • Simpan bateri Litium ion anda jika tidak digunakan, dengan bateri ada sekurang-kuranya 40% charge level.

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik tengah

Lazada : Kedai Online Top

Popular Posts

Harimau Malaya

harimau malaya 728x90 Banner

Lazada : Kedai Online

Lazada Malaysia

Wordlinx - Klik Bayaran Anda

WordLinx - Get Paid To Click

'Traffic' Percuma

The Best Traffic Exchange

Denaihati - Hidup Untuk Memberi

 Banner

EmailCash - Terima Duit Dengan Email

http://www.emailcashpro.com

Iklankan Perniagaan Anda Di Sini

Best of The Best Blog

leaderboard2 denaihati Banner

Lazada : Kedai Online

Lazada Malaysia

Penaja Bersama