klik atas

backlink

gambar laju

Monday, September 17, 2012

apa itu kaveat ?

KAVEAT bermaksud sekatan atau halangan ; adalah satu instrumen / alat / mekanisme yang disediakan oleh undang-undang untuk melindungi kepentingan seseorang ke atas urus niaga hartanah miliknya.

Terdapat 4 (empat) jenis kaveat berdasarkan Akta Kanun Tanah Negara 1965 ( Bab 19 Bahagian 1)

1. Kaveat Pendaftar 
- Kaveat yang didaftarkan oleh Pendaftar ke atas Dokumen Hakmilik. Menurut Seksyen 320, Antara tujuan kaveat jenis ini adalah untuk melindungi hak-hak pemilik tertentu dan juga berkaitan dengan hak-hak kerajaan. Ia juga untuk menghalang dari perbuatan / urusniaga fraud ataupun urus niaga yang tidak wajar.

2. Kaveat Persendirian
- Kaveat yang dimasukkan oleh individu atau sebuah badan yang mempunyai kepentingan ke atas pemilikan hertanah tersebut. (Seksyen 322)

3. Kaveat Pemegang-Lien
- Kaveat yang dimasukkan oleh seseorang individu atau sesebuah badan yang memegang dokumen Hakmilik Hartanah tersebut untuk tujuan tertentu contohnya sebagai cagaran untuk tujuan pinjaman bank. (Seksyen 330)

4. Kaveat Amanah
- Kaveat ini dimasukkan oleh pendaftar ke atas mana-mana individu atau badan yang memegang amanah ke atas milikan tersebut (Seksyen 332)



Kesan Kaveat dari segi Undang-undang ?

Kesan dari segi undang-undang adalah apabila dimasukkan kaveat ke atas sesuatu hartanah itu, ia akan menghalang apa-apa urus niaga daripada berlaku seperti menjual, menggadai atau menyewakan hartanah tersebut.

Bagaimana Kaveat Terbatal ?

Kaveat hanya akan terbatal apabila individu yang memasukkan kaveat itu menarik kembali kaveatnya ataupun apabila kaveat telah tamat tempoh. Contohnya kaveat persendirian hanya bertahan selama 6 (enam) tahun.

Siapa boleh lakukan Kaveat ?

Suami / isteri, bank, adik beradik ; boleh lakukan kaveat.

Mana-mana pihak yang merasakan dirinya ada kepentingan terhadap sesuatu hartanah ; sama ada tanah atau bangunan, dia berhak untuk masukkan kaveat bagi melindungi hak dan kepentingannya.

Sebagai contoh, jika anda telah membayar sejumlah wang untuk membeli sesuatu hartanah tetapi urusan pindah milik belum dapat diselesaikan, maka anda berhak untuk memasukkan kaveat bagi menjaga kepentingan anda.

Perlu tunjukkan bukti yang anda telah membuat bayaran tertentu ke atas hartanah itu, iaitu dokumen sokongan.

Sekiranya satu urusan pusaka belum selesai, anda boleh melakukan kaveat untuk mengelakkan sebarang salah laku pecah amanah.

Suami isteri yang sedang dalam proses cerai juga boleh memasukkan kaveat bagi mengelakkan apa-apa transaksi, sementara mahkamah memutuskan pembahagian harta sepencarian.

Selain itu, pihak bank juga berhak memasukkan kaveat sekiranya mendapati peminjam mencagarkan harta mereka untuk mendapat pinjaman. Di situ terdapat kepentingan terhadap pihak yang mengkaveatkan hartanah itu.

Cara untuk Melakukan Kaveat

Cara untuk melakukan kaveat hanya perlu berurusan dengan pejabat tanah sahaja. Memandangkan hartanah yang dikaveatkan tidak boleh dibuat sebarang urus niaga (jika kaveat tidak tamat tempoh atau ditarik balik).

Oleh sebab itu, anime4nz menasihatkan membuat semakan / carian persendirian di pejabat tanah sebelum berkeputusan untuk membeli hartanah itu.

Kalau kita beli rumah lelong yang ada kaveat, ia agak merumitkan malah boleh tergadai balik rumah tersebut... utk withdraw kaveat ni mengambil masa 2 bulan... kalau beli rumah lelong, tempoh masa diberikan 90 atau 120 hari... Kalau dah apply withdraw kaveat dah 2 bulan, so tinggal berapa hari je lagi lepas tu... then kalau dapat extension ok la, tapi kalau tak dapat kena lelong balik.. 

Kalau ada kaveat, ramai yang takut nak masuk rumah lelong... sebab tu kena buat carian... Kalau tengok kat "POS" pun 'auctioner' nasihatkan untuk buat carian di pejabat tanah... so kena pastikan di geran tu ada tarikh masukkan kaveat dan withdraw kaveat.. Kalau tak der kaveat, ia mesti pair.. iaitu ada yang daftar dan ada yang tarik balik... so kena la perhati betul2 ok... barulah ianya lengkap untuk mengetahui tentang status tanah atau bangunan yang kita buat carian tersebut...

Sekiranya transaksi anda terhalang disebabkan wujudnya kaveat, maka tuanpunya tanah atau mereka yang menentang kaveat itu perlu membawa perkara ini ke mahkamah dan mendapatkan perintah mahkamah untuk menyelesaikan isu kewujudan kaveat di atas hartanah tersebut. Dalam hal ini, anda dinasihatkan untuk melantik peguam bagi mewakili anda.

Harus diingat peguam yang anda lantik untuk mengendalikan Perjanjian Jual Beli anda hanya dilantik untuk mengendalikan Perjanjian Jual Beli dan / atau untuk mengendalikan pindah milik hartanah yang anda beli. Sekiranya ada masalah mengenai isu kaveat, anda boleh melantik peguam yang sama untuk mengendalikan isu kaveat ini (sekiranya peguam tersebut bersetuju) atau anda boleh melantik peguam lain. Ini bermakna ada anda perlu menanggung kos guaman secara berasingan dalam hal ini. Kos guaman dalam hal ini adalah berbeza, bergantung kepada peguam / firma yang mengendalikan perkara ini. Untuk mengelakkan sebarang masalah, adalah lebih baik jika anda mendapatkan “quotation” sebelum melantik peguam dalam hal ini.

anime4nz vs keluarga avail : Harap maklumat di atas dapat membantu anda.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik tengah

Lazada : Kedai Online Top

Popular Posts

Harimau Malaya

harimau malaya 728x90 Banner

Lazada : Kedai Online

Lazada Malaysia

Wordlinx - Klik Bayaran Anda

WordLinx - Get Paid To Click

'Traffic' Percuma

The Best Traffic Exchange

Denaihati - Hidup Untuk Memberi

 Banner

EmailCash - Terima Duit Dengan Email

http://www.emailcashpro.com

Iklankan Perniagaan Anda Di Sini

Best of The Best Blog

leaderboard2 denaihati Banner

Lazada : Kedai Online

Lazada Malaysia

Penaja Bersama