klik atas

backlink

gambar laju

Saturday, January 29, 2011

malam semakin panjang

malam yang panjang ... itu apa yang ku rasa di kala ini. duduk termenung bukan mencari ilham..... tapi terbangun di kala malam.. apa yang ku buat serba tak kena..... Ku capai laptopku... ku curahkan rasa hatiku.... kosong.... apa yang ingin ku coretkan.... masih lagi tercari-cari apa yang ku cuba sampaikan.....

erm....... keluh kesah menjadi tanda tanya, indahnya malam ini serabut perut didalamnya...Adakah dunia ini begitu adil untuk kita semua??? Adakah semua impian kita akan tercapai akan maksudnya.... tak terjangkau akal kita untuk memikirkannya. kekadang akal kita pun tak digunakan sepenuhnya.....



Sebut pasal akal.... terlintas satu perbincangan di kedai kopi tempohari. Kisah bebudak zaman loni yang berlumba-lumba mencari ilmu..... tapi lupa akan sesuatu yang amat penting juga untuknya... iautu kehidupan.... Ya... kehidupan....bukan setakat 24 jam mengadap buku, mengadap komputer mengejar gred peperiksaan... mana mutunya... pelajar pintar semakin pintar..... dari upsr...... 4A.... 5A... dapat masuk sekolah bagus.... dapat hadiah dari keluarga... bangganya rasa...... dari pmr.... ke spm......... semuanya mengejar gred.... tapi kengkadang sampai lupa kawan-kawan....

ada juga ibibapa yang terlalu manjakan anak, ada juga ibubapa yang tak dekat dengan anak..... bagi harapan kepada anak-anak.... 'kalu boboi dapat 5A boboi akan ini, itu... apa saja boboi inginkan... papakan belikan.....' pergh.... jika itulah yang diinginkan... anak belajar hingga dapat gred yang ditetapkan.... dapat hadiah semua segala..... nak tv.... duk dalam bilik... ada game ps3 lagi... komputer lagi.... kereta lagi... so... terkurung je dalam bilik... tak kuar bersama kawan.-kawan.. tak bermasin sukan ke... tak berjoging ker... tak bersosial ker...???

bila kita tak bersosial di peringkat awal... bila dah besar baru nak kenal erti kata bersosial.... wow.... kejutan budaya... benda baru boh.....Hilang gred periksaan.... dah rasa ingin berseronok.... dah tak leh tumpu perhatian......... terutama bebudak habis SPM..... belajar kemaruk dapat 10A sekalipun... tapi tak dapat bergaul ngan kengkawan... tak kenal erti sawah bendang, tak kenal akan erti kehidupan.... dapat skor terus ke luar negara.... dapat tawaran lah katakan.... last... apa cerita.... bila kita meningkat dewasa... segalanya kan berubah..... masa tu baru fikiran kita kan nampak baru start memikir... sebelum ni apa gunanya akal.... hampes.... hu hu...

kita balik ke orang-orang lama... di kala dulu... mereka hidup susah.... kais pagi makan pagi, kais petang makan petang..... bukan senang nak berjaya, bukan senang nak senang... bergelumang dengan lumpur, bermain-main bola di padang, bersosial dengan kawan-kawan.... melastik burung, mencari ikan haruan di sawah bendang.... terkena sengatan lintas di bendang... berdarah kaki disatukan ubat oleh ibubapa.... wah rindunya semua itu.... tapi apakan daya semua itu tak lagi berlaku.... hidup dah dimodenkan..... terlalu moden.... hingga akal kurang digunakan..... kurang cerdik namanya..... dikurniakan akal tapi tidak digunakan... hanya fokus satu bab... tapi bab lain belum mampu terokai sepenuhnya.....malngnya nasib... malangnya nasib.....

ubahlah... ubahlah... bangunlah kawan-kawan.... sedarlah..... jangan biarkan dunia ini menipu kita.... kita yang menciptakan keterbatasan ini... berfikirlah diluar kotak....itu kata kunci buat kalian semua.... ya..." BERFIKIRLAH DI LUAR KOTAK"....

sekian.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik tengah

Lazada : Kedai Online Top

Popular Posts

Harimau Malaya

harimau malaya 728x90 Banner

Lazada : Kedai Online

Lazada Malaysia

Wordlinx - Klik Bayaran Anda

WordLinx - Get Paid To Click

'Traffic' Percuma

The Best Traffic Exchange

Denaihati - Hidup Untuk Memberi

 Banner

EmailCash - Terima Duit Dengan Email

http://www.emailcashpro.com

Iklankan Perniagaan Anda Di Sini

Best of The Best Blog

leaderboard2 denaihati Banner

Lazada : Kedai Online

Lazada Malaysia

Penaja Bersama