Pemaju tidak membaiki kerosakan
rumah sebagaimana yang diharapkan, walaupun sudah banyak kali pembeli
melaporkan kerosakan tersebut kepada pemaju. Pelik kan bunyinya tapi itulah
situasi dan aduan yang sering didengar dan dirungutkan oleh pembeli rumah
setelah dapat kunci pertama mereka.
Disini anime4nz berkongsi 10
kesilapan yang biasa dilakukan oleh pembeli yang menyebabkan pemaju tidak
baiki kerosakan rumah anda.
1
– Aduan Tidak Sempurna
Aduan kerosakan yang dibuat oleh
pembeli tidak terperinci. Tidak dinyatakan satu persatu bahagian manakah yang
rosak dan apakah kerosakan tersebut. Ini menyebabkan pemaju keliru dan tidak
dapat membaiki kerosakan yang sebenar.
2
– Terlalu Bergantung Pada Borang Sedia Ada
Kebanyakan pembeli menggunakan
borang aduan kerosakan yang disediakan oleh pemaju. Kebiasaannya borang aduan
tersebut sangat terhad ruangannya. Ini menyebabkan aduan tidak lengkap dan
tidak dapat difahami dengan jelas oleh pemaju.
3
– Mengelirukan Pemaju Akibat Maklumat Kurang Jelas
Pemaju tidak dapat gambaran yang
jelas tentang kerosakan yang diadukan. Pembeli mungkin adu tentang perkara lain
tetapi sebaliknya pemaju mungkin faham lain. Justeru tempat kerosakan tidak
dapat dibaiki dengan betul.
4
– Proses Urusan Yang Tidak Profesional
Pembeli menggunakan pendekatan
berlawan atau berkeras dengan pemaju seolah-olah pembeli sahaja yang betul.
Sudah lah aduan kerosakan tidak jelas dan mengelirukan, lepas tu cakap kasar
pulak dengan pemaju. Akhirnya pemaju fed-up hendak layan kerenah pembeli.
Ingat! pemaju juga manusia biasa.
5
– Pembeli Tidak Ambil Serius Bab Undang – Undang
Pembeli tidak tahu undang-undang dan
tidak tahu hak mereka berkenaan dengan tempoh liability kecacatan. Kebanyakan
pembeli tidak pernah baca SNP. Bila hendak membuat aduan kerosakan mereka tidak
faham prosedur membuat aduan. Akhirnya aduan dibuat tidak mengikut peruntukan
dan prosedur undang-undang yang sebenar.
6
– Pembeli Tak Tahu Menahu Tempoh Baiki Kerosakan
Pembeli tidak tahu tempoh yang
sewajarnya untuk Pemaju baiki kerosakan. Mereka tidak follow up mengikut tempoh
yang sepatutnya sebagaimana yang dinyatakan dalam SNP. Ada yang terlalu kerap
sangat follow up sehingga pemaju naik bosan. Akhirnya, aduan tidak dapat
dibaiki oleh pemaju dengan sempurna.
7
– Cepat Putus Asa & Mudah Menyampah
Pembeli cepat putus asa dan frust
kalau pemaju tak baiki atau lambat baiki. Mereka tidak tahu apakah steps
seterusnya yang mereka harus lakukan jika pemaju tidak baiki kerosakan
tersebut. Akhirnya mereka tidak lagi mahu ambil peduli tentang aduan tersebut
dan mula fed-up.
8
– Kedekut Tidak Bertempat
Pembeli kedekut untuk dapatkan
nasihat peguam hartanah secara berbayar untuk guide dan advice mereka tentang
urusan tuntutan kerosakan dengan pemaju. Mereka lebih sanggup ikut kepala
sendiri dan melakukan sesuatu tindakan ikut suka hati mereka berbanding hendak
ikut undang-undang atau dapatkan nasihat berbayar daripada peguam.
Kebanyakannya hendak kan nasihat percuma daripada peguam.
9
– Berharap Pada Peguam Di Sebelah Pihak
Pembeli hanya mengharapkan nasihat
daripada peguam pemaju berkenaan dengan urusan kerosakan. Ingat! Peguam pemaju
sudah pastinya akan berpihak kepada pemaju. Sebaliknya lantiklah peguam bebas
dan mahir tentang urusan tuntutan kerosakan rumah untuk membantu anda.
10
– Kerja ‘Last’ Minit Sentiasa Membawa Kerugian
Pembeli suka buat aduan kerosakan
last-last minit kepada pemaju, ie; dekat-dekat hendak habis tempoh liability
kerosakan. Ini menyebabkan pemaju buat sambil lewa kerana mereka beranggapan
tempoh liability akan tamat tidak lama lagi. Dan selepas itu mereka selamat
kerana pembeli tidak lagi boleh membuat aduan.
Ini antara kesilapan-kesilapan biasa
yang dilakukan oleh pembeli. Bukan niat untuk semata-mata mencari kesilapan sesiapa
tetapi sekadar memberi kesedaran kepada masyarakat untuk jadi lebih baik dan
peka terhadap undang-undang.
Justeru disarankan lantiklah peguam
hartanah yang berpengalaman untuk bantu anda. Pemilhan pemaju yang trek rekod
baik juga memainkan peranan penting.
Ingat! Jangan sayang duit jika
hendak dapat nasihat dan hasil yang terbaik. Akhir kata, be smart, dan
fahamilah hak anda mengikut undang-undang.
No comments:
Post a Comment