klik atas

backlink

gambar laju

Wednesday, December 7, 2016

Penjagaan Gear Auto dan Tips



PERJAGAAN GEAR AUTO DAN TIPS TERKINI PENGGUNAAN GEAR AUTOMATIK

JIKA anda sayangkan kereta yang anda beli dengan harga puluhan ribu ringgit dan bertahun-tahun menanggung hutang, Sila baca hingga habis artikel ini...

1) Kebiasaannya kereta AUTO ada enam “step” gear. Bermula dengan P, R, N, D, 2, L (bergantung kepada model kenderaan) kebiasaanya tiga step di bawah "N" nombornya berlainan tetapi fungsi tetap sama.

Tekan tombol semasa menukar:
P > R
R > P
R > N
N > R
D > L/D2
L/D2 > D
Jangan sesekali tekan antara:
N > D
D > N
D > D3
D3 > D

KENAPA?

Ini adalah untuk mengelakkan daripada anda terlajak tolak gear. Jika terlajak, gearbox anda boleh rosak. Contohnya. dari gear D, anda ingin tolak ke N. Sekiranya tak tekan tombol gear, anda tak dapat tolak lebih kerana ia tersekat di N. Tetapi jika anda tekan tombol, anda boleh menolak gear terus ke R.

Contohnya, semasa ingin berhenti kereta, anda ingin menolak ke gear N dari gear D. Oleh kerana anda menekan tombol gear, kemungkinan tertolak ke gear R adalah tinggi. Jika kereta belum berhenti sepenuhnya, gearbox boleh rosak. Akibat pertukaran mengejut dari D terus ke R secara tidak sengaja akibat tertekan tombol gear.

Tombol gear ini hanya terdapat pada kereta auto yang kekotak gearnya lurus (seperti dalam gambar). Kalau yang lekok-lekok tu, takde tombol. Selamat.

Berikut adalah susunan gear untuk gearbox auto:

P – Parking, digunakan untuk anda memberhentikan kereta anda. gear akan disekat.jadi kereta anda takkan bergerak walaupun handbrake tak ditarik.
R – Reverse, untuk mengundur kereta anda.
N – Neutral, jika dalam posisi menunggu traffic light atau traffic jem, alihkan ke gear neutral. bukan parking! jika anda perasan, gear D ke N tidak perlu menekan kekunci pada tombol gear.
D – Drive, penukaran secara auto gear 1,2,3,4 dan seterusnya butang overdrive – gear akan menyekat untuk masuk ke gear 4. gear yang akan digunakan cuma 1,2 dan 3 shj.
3 – Setengah kenderaan tidak mempunyai overdrive tetapi mempunyai susunan gear 3 untuk menurunkan gear dari 4 ke 3.
2 – Ini akan menyekat sistem gearbox anda ke gear 2 dan tidak akan masuk ke gear seterusnya. tetapi akan jatuh ke gear 1 jika perlu.
L – Low gear, gear pertama.

ketahui lanjut : Cara masuk Gear Kereta

Thursday, November 24, 2016

anugerah fuskas Faiz Subki gol ajaib



KUALA LUMPUR: Pemain bola sepak Pulau Pinang Mohd Faiz Subri disenarai pendek untuk Anugerah Puskas FIFA 2016, sekaligus menyertai senarai 10 pemain bola sepak yang tercalon untuk anugerah yang mengiktiraf gol terbaik daripada puluhan ribu jaringan gol sepanjang tahun.

Ketika aksi Liga Super di Stadium Bandaraya pada Februari lepas, gol hasil sepakan percuma yang dilakukan Mohd Faiz dari jarak 35 meter melencong masuk ke gawang gol ketika membantu Pulau Pinang menang 4-1 ke atas Pahang.
Berikut 10 jaringan yang calonkan bagi Anugerah Puskas FIFA 2016:
  1. Mario Gaspar (Sepanyol) - 13.11.2015, Spain V England, persahabatan antarabangsa
  2. Hlompho Kekana (Afrika Selatan) - 26.03.2016, Cameroon V South Africa, Kelayakan Piala Negara-Negara Afrika
  3. Marlone (Brazil) - 21.04.2016, Corinthians V Cobresal, Copa Libertadores
  4. Lionel Messi (Argentina) - 21.06.2016, USA V Argentina, Separuh akhir Copa América Centenario
  5. Neymar (Brazil) - 08.11.2015, Barcelona V Villarreal, La Liga
  6. Saúl Ñíguez (Sepanyol) - 27.04.2016, Atlético Madrid V Bayern Munich, Liga Juara-Juara Eropah
  7. Hal Robson-Kanu (Wales) - 01.07.2016, Wales V Belgium, EURO 2016
  8. Daniuska Rodríguez (Venezuela) - 14.03.2016, Venezuela V Colombia, Kejohanan Bola sepak Wanita B-17 Amerika Selatan
  9. Simon Skrabb (Finland) - 31.10.2015, Gefle V Åtvidaberg, Liga Allsvenskan, Sweden
  10. Mohd Faiz Subri (Malaysia) - 16.02.2016, Penang V. Pahang, Liga Super Malaysia
Undian bermula pada Isnin sehingga 2 Disember, di mana tiga gol yang mempunyai undian tertinggi akan diumumkan.

Undian akan dilakukan sekali lagi diantara tiga gol ini sebelum pemenang akan diumumkan pada anugerah The Best FIFA Football pada 9 Januari 2017.
Jom rakyat Malaysia... kita memberi sokongan kepada Mohd Faiz dan MENGUNDI DI SINI. 

Thursday, September 15, 2016

Biri biri bukan kambing

Kuala Lumpur: Kekeliruan istilah menyebabkan ramai yang beranggapan bahawa perkataan ‘lamb’ dan ‘mutton’ merujuk kepada daging kambing sedangkan ia daging biri-biri yang mengandungi kadar lemak yang tinggi.

Dengan kadar lemak sehingga 12 peratus daripada keseluruhan dagingnya, biri-biri yang biasanya dimasak di restoran atau dijadikan ‘kambing golek’ pada majlis tertentu, ia tidak sesuai untuk mereka yang menghidap tekanan darah tinggi berikutan kolesterol tinggi.

Pensyarah Fakulti Pertanian Universiti Putra Malaysia (UPM) Prof Madya Dr Azhar Kasim berkata, daging biri-biri matang dipanggil ‘mutton’ namun salah faham istilah itu menjadikan masyarakat menganggap mereka makan daging kambing.

“Dari segi istilah, kambing dipanggil ‘chevon’ manakala biri-biri muda ialah ‘lamb’. ‘Lamb chop’ dari segi istilah merujuk kepada daging biri-biri muda dan bukannya kambing.

Saturday, August 27, 2016

This Too, Shall Pass

THIS TOO , SHALL PASS

Satu hari.. Mari sorang hok bijok..

Mitok tulong kpd sorang Tukang Emas hok Vetereng wak cicing Dan tulih sesuatu dalang cicing tu
Sang bijok tu berkata

" tulih r sesuatu hok buleh menerangkan seluruh pengalamang dang perjalanang hidup tokki ( tukang mah ni Tue doh ) supaya buleh jadi pelajaran dan panduan pade hidup ambe pulop...."

Wednesday, May 4, 2016

Kuliah Maghrib : Hukum gi Funfair

Assalamualaikum & Salam Sejahtera.
Shortnote kuliah maghrib Ustaz Azhar Idrus di Masjid Titian Baru Kedai Buloh Trg.

Selasa | 3.5.2016

Kitab 40 Hadis Peristiwa Akhir Zaman
m/s 77

Hadis ke 34

1. Peristiwa akhir zaman bukan nk kiamat cume ianya peristiwa yg berlaku pada hujung dunia. Kadang2 kita salah faham peristiwa akhir zaman dgn alamat kiamat lain lain tu. Jangan tertukar pulok. Tp keduanya ada kaitan. Tanda pertamanya bumi nak kiamat ialah lahirnya Nabi yg terakhir yakni Nabi Muhammad saw.

2. Hadis drpd Huzaifah Al Yaman yg tinggal di Yaman, Hufaizah ni sahabat nabi, Huzaifah kata Nabi kata " Islam ni akan 'dawah' akan luntur akan 'season' atau akan tua, dawah ni mu reti dok bahasa tranung?Dekpung sibuk nk ckp KL wak naik la budaya tranung,g KL xdok mslh tp biar r cakak tranung selagi mana org yg berurusan dgn kita tu paham kite cakak. Ke guana?

3. Maka islam pun akan dawah krn lama kelamaan islam itu sudah tidak diketahui olih penganut penganutnya, suatu masa nanti akan ada org dok reti bab smyg hinggakan ade dok smyg, raja pun ada dok reti smyg, org blajo tggi pun dok reti smyg, erti smyg pun dok tahu, mu tahu dok? mu hok paka serbang tahu dok erti smyg? dok tahu? tu paka serbang doh or, mari dgr sokmo duk depang skali dokleh jawab doh, hok duk blkg sohbeng kata ah hok depang kali dokleh jawak doh. Kalu dok mari dgr lagi ah dokleh jawab, sbb tu wajib mari dengor krn fardhu ain kalu tinggal berdosa. Banyoknye alasan xmbuh mri sejid bile mati baru sibuk nk mari myg mayat sejid.

Tuesday, May 3, 2016

jenis kualiti movie / cerita / animasi

Jenis Kualiti Movie

Zaman sekarang ni, kebanyakannya ramai yang dah jadi kaki download, tak kira la download apa pun tapi yang famous adalah download movie.

Bagi beginner mungkin tak tahu lagi nak pilih kualiti movie yang macam mana. Kalau waktu zaman muda-muda dulu, kita main download jek, lantak la bagus ke tidak dia punya kualiti. Janji dapat tengok.

Sekarang ni anime4nz nak kongsi bersama korang tentang jenis dan maksud benda alah tu semua bermula dari bawah atau yang tak best punya.

Tuesday, April 19, 2016

Skim MyDeposit 2016



LATAR BELAKANG
Skim Pembiayaan Deposit Rumah Pertama (MyDeposit) adalah satu produk khusus yang diperkenalkan oleh Kerajaan bagi membantu golongan pertengahan memiliki rumah idaman. Kerajaan telah mengumumkan peruntukan sebanyak RM 200 juta sebagai sumbangan bayaran deposit bagi pembelian rumah pertama oleh satu isi rumah. Selaras dengan objektif Dasar Perumahan Negara untuk meningkatkan keupayaan dan aksesibiliti rakyat memiliki rumah, Skim MyDeposit ini dilancarkan oleh Kerajaan melalui Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT). Permohonan Skim MyDeposit ini telah dibuka secara rasmi pada 6 April 2016. Skim ini merupakan salah satu inisiatif Kerajaan bagi menggalakkan pemilikan rumah oleh rakyat Malaysia.



Sunday, March 27, 2016

Sajok Khas Untuk Orang Perempuan dan Lelaki



SAJOK UNTUK ORANG PUANG.....
(Hebatnya Perempuan)
oleh : UAI

Ooooo orang puang.....
mung bangung pagi ,
mung gerok suami ,
mung ajok suami berjemooh ,
mung jd makmung ,
mung masok ,
mung gosok baju suami ,
mung sedie kasut stokeng untuk suami ,
mung kuca tea ,
mung ato suami ke pitu pago ,
mung cium tangang ye.....
mung mitok maah.....
mung dok rehak.....
mung basoh baju pulok ,
mung pon lipak baju ,
mung kene tunggu van ikang pulok ,
mung beli laok maok ,
mung masok pulok ,
mung siang ikang ,
mung potong sayor ,
mung ggoreng.....
mung letih.....
mung dok rehak.....
tengohari ,
anok anok balik ,
anok tu lepo beg ngate ,
mung sabo ,
anok tu wak bising ,
mung redho ,
anok tu wak hhanya ,
mung senyum ,
anok tu nangih ,
mung tetak manih.....
mung taboh.....
mung dok rehak g.....
mung hidang makang tengohari ke anok ,
mung tukang suap ,
mung tukang basuh ,
mung tukang lap ,
mung tukang kemah.....
sapa petang.....
mung dok rehak.....
suami pulok balek ,
mung belari cium tangang ye ,
mung mitok maah ,
mung hidang ke dye minung petang,
mung bagi senyumang ke ye ,
mung hiborkang ati ye.....
mung letih.....
mung nyando tepi meseng nyo.....
garib tibe ,
mung ajok suami g ddengo kuliah ,
mung sedie juboh suami ,
mung sarong ppioh suami,
mung hiborkang lagi ,
lagi dan lagi.....
malang tibe ,
mung jd permaysuri ,
mung bahagiakan suami ,
mung jd bidadari.....
dengan jalan ninglah mung akang dapak syurge.....
Aaaaaamiin.....
*.....Hebak.....!!!!! mung orang ppuang.....*👍👍👍👍👍


SAJOK UNTUK ORANG LLAKI LOK.....
(Mung laki dengor.....)

Ooooo pare tok llaki.....
mung gi kije.....
Naik kete sorang2.....
Bini gi kija.....
Usung ank pak 5 org ata moh ngasuh.....
Mu blik rumoh.....
Dok depang meje.....
Mesti mkang kene sedia,
Abih sndawe mung tgk tb plok.....
Bini blik kije..... ambil ank
Masok makanang
Basuh sidai kaing
Anok nangih.....
Bini mung hungga ccare.....
Lpas ngorik.....
Bini ajor ank mayang n ngaji.....
Mung kate ajor ah.....
Nok tgk brite?
Mung bli rokok.....
Harge naik dok ape
Bini nok bli lecu sputung mmikir lame.....
Pitih gaji bini pung.....
Mung hok ambil blke.....
Sbb gji mung dok cukup nok tanggung kluarge.....
Tu pung
Mung dok pernh cakap trime kasih.....!!!!!
Walaupung sekali..
Mung gi kije.....
Bini pung gi kije.....
Mung blik rumh n rehak.....
Bini mung blik n kije.....
Dari hal dunia anok2
Sapa hal akhirat....
Sokmo bini care
Agok2 mung dapat syurge dok....
?????
Usoh nok buak mikir2 arrrr.....
Bantu gak bini mung tu.....
Siang sikek ke dia.....
Baru dua2 buleh masuk syurge.....
👍👍👍👍👍
Aaaaaamiin
Ya Allah....

Thursday, January 28, 2016

Penawar Demam Denggi



BAGAIMANA DENGGI DIJANGKITI

1.   NYAMUK AEDES BETINA MENGGIGIT DAN MENGHISAP DARAH YANG MENGANDUNGI VIRUS DENGGI DARIPADA SESEORANG YANG TELAH DIJANGKITI VIRUS TERSEBUT

2.   NYAMUK INI MEMBAWA VIRUS DENGGI DI DALAM TUBUHNYA

3.   DAN MEMINDAHKAN VIRUS TERSEBUT KEPADA ORANG YANG SIHAT APABILA IA MENGGIGIT



TANDA - TANDA DEMAM DENGGI
- DEMAM PANAS
- PENING KEPALA YANG TERUK
- RUAM DI KULIT
- SAKIT OTOT DAN SENDI
- LOYA
- MUNTAH - MUNTAH

P/S  JANGAN MELAPORKAN DIRI ANDA KE TEMPAT KERJA JIKA ANDA MENGALAMI TANDA -TANDA SEPERTI DI ATAS. JUMPA DOKTOR DENGAN SEGERA.


PANDUAN UNTUK MENCEGAH DENGGI

1.  TUKAR AIR DIDALAM BEKAS PENYIMPAN AIR SEMINGGU SEKALI

2.  TERBALIKKAN SEMUA BEKAS PENYIMPAN AIR

3.  PERIKSA DAN BUANGKAN AIR YANG BERTAKUNG DIATAS PENGALAS KANVAS YANG DIGUNAKAN UNTUK MENUTUPI BARANG - BARANG ANDA

4.   BUANGKAN BENDA - BENDA YANG TIDAK DIPERLUKAN

5.   PASTIKAN TEMPAT ANDA DIKEMAS DENGAN SEBAIK MUNGKIN.BERSIHKAN BILIK ANDA DAN PASTIKAN TIADA AIR YANG BERTAKUNG SETIAP MINGGU.







Petua ini bukanlah untuk menggantikan perubatan moden, tetapi anda boleh jadikannya petua sampingan jika anda juga disahkan menghidap penyakit ini. Untuk pengetahuan semua juga, penyakit demam denggi ini belum mempunyai vaksin dan setakat ini cara rawatan yang digunakan di hospital-hospital adalah dengan hanya menambahkan jumlah kandungan air di dalam badan agar suhu kembali normal.

Friday, January 15, 2016

kesilapan pembeli yang menyebabkan pemaju tidak baiki kerosakan rumah



Pemaju tidak membaiki kerosakan rumah sebagaimana yang diharapkan, walaupun sudah banyak kali pembeli melaporkan kerosakan tersebut kepada pemaju. Pelik kan bunyinya tapi itulah situasi dan aduan yang sering didengar dan dirungutkan oleh pembeli rumah setelah dapat kunci pertama mereka.


Disini anime4nz berkongsi 10 kesilapan yang biasa dilakukan oleh pembeli yang menyebabkan pemaju tidak baiki kerosakan rumah anda.


1 – Aduan Tidak Sempurna
Aduan kerosakan yang dibuat oleh pembeli tidak terperinci. Tidak dinyatakan satu persatu bahagian manakah yang rosak dan apakah kerosakan tersebut. Ini menyebabkan pemaju keliru dan tidak dapat membaiki kerosakan yang sebenar.

2 – Terlalu Bergantung Pada Borang Sedia Ada
Kebanyakan pembeli menggunakan borang aduan kerosakan yang disediakan oleh pemaju. Kebiasaannya borang aduan tersebut sangat terhad ruangannya. Ini menyebabkan aduan tidak lengkap dan tidak dapat difahami dengan jelas oleh pemaju.

3 – Mengelirukan Pemaju Akibat Maklumat Kurang Jelas
Pemaju tidak dapat gambaran yang jelas tentang kerosakan yang diadukan. Pembeli mungkin adu tentang perkara lain tetapi sebaliknya pemaju mungkin faham lain. Justeru tempat kerosakan tidak dapat dibaiki dengan betul.

Sunday, January 3, 2016

Akta Kesalahan Askar Yang Perlu Diketahui Umum


1. KANUN KESIKSAAN (N.M.B Bab 45)
Seksyen 140. Memakai Pakaian Askar, Kelasi atau Penerbangan. Barang siapa, yang bukannya seorang askar, kelasi atau penerbang dalam perkhidmatan tentera darat, laut atau udara Yang di-Pertuan Agong, memakai apa-apa pakaian atau membawa apa-apa tanda yang menyerupai apa-apa pakaian atau tanda yang digunakan oleh seseorang askar, kelasi atau penerbang itu dengan niat supaya boleh dipercayai bahawa ia adalah seorang askar, kelasi atau penerbang itu, hendaklah disiksa dengan penjara selama tempoh yang boleh sampai tiga bulan, atau denda yang boleh sampai seribu ringgit, atau dengan kedua-duanya.

2. AKTA KESALAHAN KECIL 1955 (AKTA 336)
Seksyen 16. Memiliki Secara Haram Barang-Barang Kepunyaan Askar, Tentera Laut, Tentera Udara atau Polis. Sesiapa pun yang dengan sengaja mendapatkan, membeli, menukarkan atau menerima dari sesiapa pun yang berkhidmat dalam Angkatan Tentera Malaysia atau pasukan pertahanan tempatan atau angkatan tentera pelawat atau mana-mana anggota Polis Diraja Malaysia atau Polis Singapura sebarang kegunaan, pakaian atau lain-lain barang atau peralatan askar, tentera laut, tentera udara atau polis atau sebarang harta benda kepunyaan Kerajaan Malaysia atau Singapura atau Kerajaan Negeri atau
Kerajaan Angkatan tentera pelawat, atau sebarang bintang-bintang kurniaan untuk jasa baik atau untuk perkhidmatan terpuji atau lain-lain atau sesiapa memiliki atau menyimpan sebarang kegunaan tersebut, pakaian atau lain-lain barang, kegunaan atau kepunyaan lain atau bintang-bintang kurniaan seperti
di atas dan tidak dapat memberikan penjelasan yang memuaskan bagaimana dia mendapatkannya boleh dikenakan denda yang tidak melebihi lima puluh ringgit atau dipenjarakan tidak melebihi enam minggu atau kedua-duanya sekali.
Seksyen 25. Memakai Pakaian Seragam Yang Tidak Dibenarkan. Sesiapa jua pun yang memakai tanpa kebenaran yang sewajarnya pakaian seragam yang ditetapkan bagi kegunaan mana-mana angkatan bersenjata Malaysia atau manamana angkatan tentera tempatan atau angkatan tentera pelawat atau pasukan polis Malaysia atau Singapura atau mana-mana Kerajaan atau Pihak Berkuasa Tempatan atau apaapa pakaian yang merupai atau mengandungi apa-apa lencana pasukan atau lain-lain lencana yang jelas bagi pakaian seragam itu atau apaapa tiruan warna terhadapnya jika disabitkan boleh dikenakan denda tidak melebihi lima puluh ringgit, dan apa-apa pakaian seragam, pakaian, lencana atau tanda tersebut boleh dilucut hak.
Dengan syarat bahawa tiada apa-apa jua dalam seksyen ini boleh menjejaskan pemakaian pakaian seragam tersebut bagi maksud apa-apa pertunjukan pentas.

3. AKTA RAHSIA RASMI 1972 (Akta 88)
Seksyen 9. (1) Menggunakan Uniform Tanpa Kuasa. Jika seseorang dapat masuk atau membantu seseorang lain supaya dapat masuk ke suatu tempat larangan melalui sesuatu yang lain daripada tempat masuk yang dibenarkan atau bagi maksud mendapat masuk, atau bagi membantu seseorang lain supaya dapat masuk, ke sesuatu tempat larangan, atau bagi apa-apa maksud lain yang mudarat kepada keselamatan atau kepentingan Malaysia:
(a) Menggunakan atau memakai, tanpa kuasa yang sah, apa-apa uniform tentera laut, tentera darat, tentera udara, polis atau apa-apa uniform rasmi yang lain atau apa-apa uniform yang hampir-hampir serupa dengannya hingga mungkin memperdayakan, atau dengan palsunya merupakan dirinya sebagai seorang yang berhak atau telah berhak menggunakan atau memakai manamana uniform itu;
maka dia adalah melakukan suatu kesalahan yang boleh dihukum dengan denda tidak melebihi sepuluh ribu ringgit atau penjara selama tempoh tidak melebihi tujuh tahun atau kedua-duanya.

https://www.facebook.com/Rejimen-512-Askar-Wataniah-Batalion-1-157912514262987/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik tengah

Lazada : Kedai Online Top

Popular Posts

Harimau Malaya

harimau malaya 728x90 Banner

Lazada : Kedai Online

Lazada Malaysia

Wordlinx - Klik Bayaran Anda

WordLinx - Get Paid To Click

'Traffic' Percuma

The Best Traffic Exchange

Denaihati - Hidup Untuk Memberi

 Banner

EmailCash - Terima Duit Dengan Email

http://www.emailcashpro.com

Iklankan Perniagaan Anda Di Sini

Best of The Best Blog

leaderboard2 denaihati Banner

Lazada : Kedai Online

Lazada Malaysia

Penaja Bersama