klik atas

backlink

gambar laju

Monday, June 30, 2014

sarang tebuan dan lebah

Operasi di Ambang Ramadhan 2014 datang lagi...

kali ni sarang tebuan dan lebah menjadi  mangsa... bukan kena sengat tapi sebaliknya.... sebelum ada orang lain terkena baik kita buang dulu agar tak terkena kepada anak-anak kita betul tak.


ada cara tak nak buang sarang lebah ni ?....

ada cara tak nak buang sarang tebuan ni?....

Itu je persoalan yang sering bermain di fikiran kita bila ternampak sarang tebuan atau lebah di kawasan atau dalam rumah kita.

Ada beberapa cara untuk membuang sarang tebuan dan lebah ni.....



1. Call 999.... anda akan disambungkan kepada bomba/JPAM (senang cerita)

2. Buang sendiri ( risiko tanggung sendiri... ada berani???)

2.1 Bakar sarang tebuan / lebah - Gunakan ricsect dan sembur kepada tebuan / lebah tersebut sambil menyalakan api di hujung semburan ... Hati2 dengan cara ini.... Dah jarang sangat orang buat cara ni coz dah tak berapa praktikal... Silap haribulan api tertinggal... rumah terbakar.... kena sediakan air secukupnya untuk aksi ini dan pastikan tiada peninggalan api bagi tujuan keselamatan.

2.2 Bakar sampah (Asap tebal) - Bakar sampah di sekitar / di bawah sarang tebuan / lebah berkenaan.. terutama sabut kelapa kering untuk penghasilan asap tebal bagi menghalau tebuan dan lebah .... Lebah lari ... Madu kita dapat

2.3 Kulit Kerang - Ya... siapa sangka kulit kerang atau sisa kulit kerang yang busuk pun boleh dijadikan cara bagi menghalau sang tebuan / lebah... cuma atas keberanian kita untuk meletakkan di sarang tebuan/lebah ja. Lebah lari... Madu kita dapat aaaa

2.4 Beli ja ricsect/baygone... sembur sebotol.. 2 botol.... mapuh belaka.... tapi pastikan ianya tak berterbangan hinggap di badan kita dan ngap..... ngnggggggggg......... adoi....

2.5 Basahkan kain dengan minyak tanah dan letakkan di bawah / sekitar sarang tebuan/lebah.... Lebah lari... Madu kita dapat.... :)

2.6 Gunakan minyak petrol / diesel.... curahkan pada sarang dan lubang2 keluar masuknya tebuan / lebah..... Semua KO..... Kena cara... sarangnya hancur luluh pelerai jatuh ke tanah.....

Mana satu pilihan korang semua ya.... Ada tak lagi cara lain yang boleh dikongsikan bersama..

Jom kita beroperasi sekarang..... Nak jual sarang tebuan?... Nak makan madu asli lebah?

sarang lebah lalat... madu asli.. nyum
telur / larva sang tebuan - boleh buat ngail ooo



apa lagi... jom rasa madu asli


banyak jugak dapat hasil....

semua dapat rasa... kan kan

sarang tebuan in de guni

sang tebuan yang banyak dah KO

Hasil Operasi Bersama - Sarang tebuan dan lebah 2014

Cukup untuk menjamu selera....  









sarang tebuan berlapis-lapis

Sarang lebah dah habis pakat pulun satu keluarga.....

Sarang tebuan masih ada berbaki... mana dapat nak makan madu... kalu ada dah lama dihilangkan.... Sarangnya masih ada lagi dalam simpanan... Takut juga kalu-kalu baki kawanan tebuan tu tahu sarangnya masih ada lagi... Tak pepasal mari bersarang lagi.... Larva / telur sang tebuan pun masih ada lagi dalam tu.... Boleh la jika sesapa nak buat umpan ngail ..

Ada orang suka tak... jika berminat bolehlah buat penawaran... mana tahu nak buat koleksi ke... proses ubat ke....Harga atas pasaran.... semut pun suka hurung ni.... Telur dia rasa manis kut... hehe...

anime4nz berhenti di sini dahulu..... sekian

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik tengah

Lazada : Kedai Online Top

Popular Posts

Harimau Malaya

harimau malaya 728x90 Banner

Lazada : Kedai Online

Lazada Malaysia

Wordlinx - Klik Bayaran Anda

WordLinx - Get Paid To Click

'Traffic' Percuma

The Best Traffic Exchange

Denaihati - Hidup Untuk Memberi

 Banner

EmailCash - Terima Duit Dengan Email

http://www.emailcashpro.com

Iklankan Perniagaan Anda Di Sini

Best of The Best Blog

leaderboard2 denaihati Banner

Lazada : Kedai Online

Lazada Malaysia

Penaja Bersama