klik atas

backlink

gambar laju

Friday, May 31, 2013

Rugi Dunia dan Akhirat

Alangkah ruginya orang yang tak membaca Al-Quran
dan selalu beralasan tak punya masa untuk membaca Al-Quran

Buku-buku laing dibacaa tetapi Al-Quran tak dibaca.... RUUGI..
Hari2 dengar muzik tetapi Al-Quran tak dibacaa.... RUUGI
Sibuk berniaga tak sempat baca Al-Quran.... RUUGI
Sibuk bekerja takdak masa untuk baca Al-Quran... RUUGI
Sibuk berpolitik tak pernah baca Al-Quran... RUUGI..
Pandai menyanyi, karaoke, dangdut, jogek2 tapi tak pandaii baca Al-Quran.... RUUGI
Pandai ilmu2 akademik tapi tak pandai baca Al-Quran.... RUUGI
Boleh membaca Al-Quran tetapi taknak membaca Al-Quran.... RUGIII
Tak tau membaca Al-Quran dan taknak belajar membaca Al-Quran.... RUGI

RUUGI.... RUUGI...
RUGII sekali
RUGI DUNIA dan AKHIRAT

Thursday, May 30, 2013

nilai seposen zaman 90an

Assalamualaikum
nok teke sekali ke pembaca anime4nz ni
zamang 90an dulu ade pitih 10sen bulih doss beli 3 jenih barang
barang mender tu
sape panda ader adios. hahahahahaahhahahahaah

leh jawab di komen ya... :)


Wednesday, May 29, 2013

kancil cucuk angin evo7

Pada suatu malam yang hening dan sunyi di lebuhraya utara selatan kelihatan sebuah kancil putih tersadai di sebelah lane kerosakan. Ada orang tua yang berdiri disebelahnya,pemilik kancil tu sedang berjalan kehulu kehilir cuba menahan kereta supaya membantu.tidak ada sebuah kereta pun berhenti.tiba-tiba datangla sebuah kereta evo 7 berhenti di sebelah kancil tadi.

“Ada apa nie pakcik,kereta rosak ke?”tanya pemuda berusia dalam lingkungan 20an.

”aha rosak “jawap pakcik tu simple aje….

“Ok,cam nie,saya ada tali nanti saya ikat kat kereta saya dan saya tarik kereta pakcik sampai tol”mamat nie bagi idea.

“worrait gak tu…”, tapi….nanti kalau pakcik rasa awak bawak laju pakcik akan hon dan bagi high beam”

“Ok pakcik”..mamat nie pun ikatlah tali kat kereta kancil didepan dan hujungnya diikat dibelakang bumper evonye. dia pun jalanla..dengan slow dan berhati-hati. Dalam lima kilometer mamat nie laju le sikit,apalagi pakcik tu pun hon dan bagi high beam la kat mamat tu.Mamat tu pun slowkan balik..

Tiba-tiba ada sebuah ferrari datang dari belakang dan press minyak kat mamat evo7.apa lagi,jiwa muda patang dicabar, dia pun tekan la minyak rapat nak kejar ferrari nie…lupa la pulak dia
dengan kancil org tua yg diikat kat belakang kereta dia.

Orang tua tu punya la hangin satu badan,dia pun hon dan bagi hi beam bagai nak rak.Mamat evo7 tu dah tak sedar dah angin punya pasal. Kebetulan pilak polis ada buat speed trap kat bawah jambatan.

Vrooommm……bedesup peginye… ini dah lebih speed limit nie…kate polis nie..cecah 250kmj memasing nie… Dia pun contact la kengkawan dia kat depan supaya saman kereta-kereta yg laju nie…

“Over..over,ada tiga buah kenderaan memandu melebihi had laju,sebuah ferrari,sebuah evo7 dan sebuah lagi kalau aku cakap korang mesti tak percaye punye………

Sebuah kancil putih tengah cucuk angin evo7 tu
dan bagi hon dan hi beam nak potong!!!

Wednesday, May 22, 2013

Kenapa Perlu Berpurdah

NiQab yg Menutup Wajah itu Satu Perjuangan

~ Sebuah perkongsian pengalaman seorang pelajar IPT

Dewan kuliah besar pauh putra tiba-tiba sunyi dan senyap setelah seorang professor menolak pintu.

Aku yang sedang membelek-belek jadual waktu mengangkat wajah.

Menyoroti langkah pensyarah ke bahagian hadapan dewan sambil membetulkan dudukku.

Aku capai buku nota kuliah di dalam beg galas yang berada dihujung kaki.

"Assalamualaikum dan selamat pagi..welcome back to a new semester.

Tahniah kerana anda menjadi pelajar saya dan selamat datang ke kuliah pertama untuk subjek thinking skill"

Ujar lelaki yang usianya dalam lingkungan 40-an.

Dia melemparkan senyum kepada seisi dewan.

Lontaran salam itu dijawab oleh pelajar yang hampir memenuhi dewan.

Aku menjawab perlahan yang tahap bunyinya hanya mampu didengar oleh diriku sendiri.

Ada senyuman yang megah meniti di bibirnya.

Aku mengerutkan dahi.

Cepat2 aku istighfar.

Tak mahu bersangka buruk kepada seseorang yang baru sahaja aku kenal.

"Ok class. My name is Professor Madya Dr Rashid Salleh.

I am your lecturer for this subject.

Hmmm..hari ini saya tidak bercadang untuk mengajar anda semua.

Kuliah kita yang sebenar akan bermula pada minggu depan.

Minta anda semua menanda kehadiran pada hari ini yaa.."

Prof Rashid menghulurkan beberapa helaian kertas yang terdapat senarai nama untuk ditanda kehadiran oleh pelajar-pelajar yang hadir pada hari itu.

"Ok....let's start ice breaking!!"

sambungnya sambil memandang ke arah tengah dewan.

Lebih tepat lagi ke arah tempat dudukku.

Anak matanya mati tepat ke arahku.

Waktu itu aku menundukkan pandanganku.

Sudah aku tahu apa yang bermain di fikiran lelaki hampir separuh usia itu.

Debaran mula dirasai.

Nafasku tidak menentu di sebalik cebisan kain yang menutupi wajahku.

"I want to start from right. Please introduce your name, hometown and your course."

Fuhhhhh!!..Aku melepaskan nafas lega.

Risau jika aku dipanggil ke depan dan diminta keluar dewan kerana penampilan aku sebegini..

ALhmdulillah...

Tidak seperti yang dijangkakan oleh fikiran.

Seorang demi seorang pelajar memperkenalkan dirinya sehinggalah sampai kepada giliran aku.

"Saya Ummu Ummairah binti Abu Bakar. Berasal dari Kelantan.

Pelajar dari kejuruteraan kimia."

Aku merasakan dewan kuliah besar itu sunyi sepi.

Udara yang memasuki hidungku terasa dingin.

"Hmmm...kamu tahukah yang peraturan universiti di Malaysia ini tentang larangan berpurdah di dalam kawasan kampus..??"

Tanya Prof Rashid tenang.

Tiada terlalu kuat.

Tapi kedengarannya di telingaku cukup sinis.

Aku berdiri sambil menundukkan kepala.

Mataku pejam rapat2 seketika untuk mencari kekuatan.

Aku mengangguk perlahan.

Tidakku pasti samada pensyarah berjaket biru gelap itu melihat anggukanku kerana dia sudah mula mengatur langkah kembali ke depan dewan.

Sunyi.

Pelajar semua diam. Dan aku tersangat yakin yang semua mata sedang memandang ke arahku.

"Saya bagi kamu pilihan.....samada kamu ingin membuka purdah kamu atau kamu mahu meninggalkan dewan kuliah ini dan menggugurkan subjek saya.

Saya pantang jika pelajar melanggar peraturan."

Tersentak aku.

Tidakku sangka aku diberi pilihan yang sebegitu oleh seorang pensyarah yang beragama "ISLAM"

Seseorang yang hidupnya sebagai seorang Islam.

Ya ALLAH.....KAU berikanlah aku kekuatan!

"Untuk membuka purdah ini...itu jauh sekali.

Jika kehilangan nyawa sekalipun belum tentu saya akan membukanya.

Saya minta maaf prof....

Saya memilih untuk meninggalkan dewan sekarang.

Tapi saya tidak akan menggugurkan subjek ini.

Prof hanya perlu bagitau saya kelas thinking skill yang mana lagi selain kelas prof saya boleh ikuti jika prof tidak mahu saya menjadi pelajar prof."

Tenang dalam ketegasan aku saat itu.

Hanya pandangan mata yang redup yang mampu aku pamerkan.

Riak wajahku takkan mampu dibacanya.

Kelas sunyi dan terus sunyi.

Aku duduk dan megambil nota-notaku diatas meja dan memasukkannya ke dalam bag tanpa mempedulikan sesiapa.

Aku sedayanya cuba mengawal suaraku untuk mengelakkan diri dikatakan biadap.

"owh ya??...selalunya orang yang bersikap macam inilah yang menghancurkan organisasi.

Menghancurkan negara kerana keengganan untuk mematuhi peraturan.

Kamu pelajar dan kamu terikat dengan peraturan di sini."

sinis kata-kata itu.

Aku terkaku.

Ya ALLAH..sungguh..aku sedang diuji..

Dan aku harus pertahankannya.

Aku harus membuka mata hatinya tentang hakikat sebuah peraturan.

"Kenapa harus mematuhi peraturan yang digubal manusia yang mengikut kehendak dan kemahuan diri sedangkan manusia itu sendiri tidak mengamalkan cara hidup Islam yang sebenar.???

Kenapa pelajar tidak boleh untuk berpurdah dan mengamalkan sunnah seperti yang telah diajar oleh Islam.???"

Soalku penuh kelembutan.

Begitulah sifat yang ada padaku.

Dalam marah dan tegas itu ada kelembutan yang aku sendiri tidak pasti dari mana lahirnya.

Prof Rashid memandang tepat ke arahku sambil membetulkan kaca matanya..

Disilang tangannya ke dada..

"Dan kenapa kamu memilih untuk berpurdah??

Apa tidak ada sunnah lain yang boleh kamu ikut selain berpurdah??

Banyak keburukannya untuk institusi pendidikan di Malaysia.

Apa wajah kamu terlalu cantik untuk dipamerkan??.."

Ada ketawa kecil dan sinis kedengaran memenuhi seisi dewan.

Ketawa yang dibuat-buat itu buat hati aku sedikit terusik.

Mungkin tercalar dan sakit..

Aku tarik nafas sedalamnya, cuba mencari ketenangan di dalam dada sebelum bersuara untuk sekelian kalinya.

"Maafkan saya sekali lagi prof.

Bukan saya mahu berlagak pandai dan bijak kerana saya tahu prof jauh lebih bijak dari saya.

Tapi satu perkara yang prof harus tahu yang ada 3 sebab untuk berniqab.

Pertama seseorang itu berniqab kerana kecantikan dan kejelitaan wajahnya sehingga wajahnya menjadi fitnah dan tarikan seorang lelaki sehingga menaikkan syahwat.

Dalam keadaan ini wajib untuk dia berpurdah.

Kedua, diharuskan seseorang itu untuk berpurdah kerana memiliki wajah yang kurang cantik@ mempunyai kecacatan pada wajahnya sehingga dia menjadi bahan ejekan, cacian dan hinaan.

Oleh sebab itu dia mahu menutup keaiban dirinya.

Yang ketiga, berpurdah bagi seseorang yang merasai dia mampu untuk menjaga dan memelihara kecantikannya hanya untuk tatapan suaminya..

Juga menjadi ibadah dan sama dengan perbuatan isteri-isteri Rasulullah saw dan para nabi.

Itu amat digalakkan.

Alhamdulillah..saya bukanlah dalam kategori perempuan yang csntik dan jelita paras rupa sehingga menjadi tarikan para lelaki.

Dan syukur pada ALLAH kerana saya juga bukan dalam golongan yang mempunyai kecacatan pada wajah yang menyebabkan saya untuk menutup keaiban itu..

Tapi saya memilih purdah itu kerana sebab yang ketiga.

Kerana ibadah ikhlas kerana ALLAH..

insyaALLAH.."

Dewan masih lagi sunyi saat aku menghabiskan kata-kata terakhirku.

Sungguh! Aku sudah tidak betah untuk terus berada di situ.

Aku sandang begku ke bahu dan terus melangkah menuruni tangga dewan menuju ke pintu keluar.

Aku memberhentikan langkah berhampiran prof Rashid.

"maafkan saya andai ada terkasar.

maafkan saya andai menyakitkan hati prof.

Prof harus tahu.

Kita hamba ALLAH..bukan hamba pada manusia....

assalamualaikum.."

Aku terus mengatur langkah keluar.

Waktu itu Prof kelihatan kematian kata.

Aku tidak tahu apa yang berlaku di dalam dewan selepas itu.

"Alhamdulillah.."

Terpancul lafaz yang mulia dan damai itu..

Benar..

Aku lega dan tenang kerana aku sudah lakukan sesuatu yang aku rasakan betul.

Rahmat ALLAH seperti bersamaku saat itu..

Kaki terus aku atur pulang ke kolej kediaman.

Dalam hati terdetik..'Akanku terus berjuang untuk secebis kain ini kerana cinta dan kasihku padaMU ya ALLAH.."

Thursday, May 9, 2013

Suara Yang Di Dengar Mayat

Maka ketika roh meninggalkan jasad...
Terdengarlah suara dari langit memekik, "wahai fulan anak si fulan,

- Apakah kau yang telah meninggalkan dunia, atau Dunia yang meninggalkanmu.
- Apakah kau yang telah mengumpul harta kekayaan, atau kekayaan yang telah mengumpul mu.
- Apakah kau yang telah menumpuk dunia, atau dunia yang telah menumpuk mu
- Apakah kau yang telah mengubur dunia, atau dunia yang telah mengubur mu."

* Ketika mayat tergeletak akan dimandikan terdengar dari langit suara memekik,
"wahai fulan anak si fulan...

- Mana badan mu yang dulunya kuat, mengapa kini terkulai lemah.
- Mana lisan mu yang dahulunya fasih, mengapa kini bungkam tak bersuara.
- Mana telinga mu yang dahulunya mendengar, mengapa kini tuli dari seribu bahasa.
- Mana sahabat-sahabat mu yang dahulunya setia, mengapa kini Raib tak bersuara."

* Ketika mayat siap di kafan... suara dari langit terdengar memekik,
"wahai fulan anak si fulan...

- Berbahagialah apabila kau bersahabat dengan ridho
- Celakalah apabila kau bersahabat dengan murka ALLAH
- Kini kau tengah berada dalam sebuah perjalanan nun jauh tanpa bekal
- Kau telah keluar dari rumah mu dan tidak akan kembali selamanya
- Kini kau tengah safar pada sebuah tujuan yang penuh pertanyaan."

Wednesday, May 8, 2013

lafazkan niat akhiri zaman bujangmu

lelaki: awak saye ade sesuatu nak bgitau kat awk secara jujur nie..
perempuan: ye.. apa dia awk??
lelaki: nie..
perempuan: eh!! cantik nya... awk nak kahwin dah ke???
lelaki: ye..
perempuan: sape pompuan tu?? boleh sye tau???..
lelaki: hm.....
perempuan: knape plak??
lelaki: sebenarnya.. sya ada sukakan pompuan tu.. tapi xtau dia suka ke tak kat sya ni..
perempuan: knape awk xbagitau je hasrat awk tu??
lelaki: sye takut dia tak trima...
perempuan: awk cube dulu soal trima ke tak itu kemudian...
lelaki: hm..
perempun: hm..
lelaki: awak.. sebenarnya sye nak bagi cincin nie kat awak...
perempuan: kat sye?? knape?? bukan awak kate awk suke kat pompuan tu ke??
lelaki: ye memg ada.. tapi yang sye maksud kan tu adalah awak...
perempuan: tapi kenapa???
lelaki: sebab dalam diam sya sukakan awak.. dalam diam sya cintakan awak.. dalam diam juga sya syngkan awk...
perempuan: tapi....
lelaki: awak.. sye ikhlas nak kahwin ngan awk.. bukan sebab ape... sebab cinta sye pada awak.. sye syangkan awak.. sye rindukan awak.. sye xnk kihilangan awak...
perempuan: tapi sye belum bersedia lagi... sye ada banyak perkara yang nak dibuat...
lelaki: hm.. xape la...
perempuan: uurrmm..
lelaki: xpe la awak... sye balik dulu la.. ada kerja nak buat sikit...
perempuan: ermm.. awak! betul ke awak ikhlas nak kawin nagn sya???
lelaki: kalau tak ikhlas sya tak lafaz dah depan awak... knape awak??
perempuan: sebenarnya sye pon sukakan awak.. tapi malu nak cakap pada awak..
kalau awak betul-betul ikhlas nak kawin ngan sye.. awak jumpa lah mak ayah sye bila awak ada masa... oklah.. sye balik dulu petang katrang kita jumpa lgi... assalamualaikum..
lelaki: waalaikumusalam.. ok nanti kita jumpa... (trima kasih awak... trima kasih Allah)


Anime4nz : jangan abaikan seseorang itu ikhlas untuk melamar kita..
kerana mungkin itu adalah kebahagiaan yang akan hadir dalam diri kita...
Allah itu Maha Besar.. Maha Mengetahui yang mana terbaik untuk Hamba-Hambanya... Restu Allah amat bermakna kepada Hambanya...

Monday, May 6, 2013

hilangkan atau enable dan disable NuffnangX Conversations

Selamat sudah PRU13 pada tahun ini...

Alkisahnya adat perlawanan ada yang menang dan ada yang kalah.... tak ketinggalan ada yang hilang terus hilang deposit...

Semoga kemenangan yang ada akan meneruskan perjuangan yang belum selesai... dan yang kalah tidak semestinya jatuh... tapi terus bangkit untuk meneruskan baki perjuangan yang sedia ada...

Pagi ini saya berkesempatan menggoogle beberapa kelemahan blog anime4nz ... yang paling ketara adalah komen anime4nz hilang dan kemudian digantikan dengan NuffnangX Conversations... Jika pengomen perasan tidak dapat komen seperti sediakala dan saya juga tidak dapat kesan komen-komen anda sekalian. Ini sedikit menyusahkan dan saya perlu lakukan sesuatu untuk kemudahan bersama.

Jom kita kembalikan ruangan komen seperti asal di dalam kita punya blogger. Lagi senang kita nak pantau, betul tak?

Lalu pertanyaan dengan pokcik Google membuahkan hasil...

Thursday, May 2, 2013

model replika PRU13 di TERENGGANU DARUL IMAN

Jom kita susuri perjalanan dan semangat perjuangan ISLAM di Terengganu Darul Iman.


Boleh kira tak NIKMAT dari ALLAH?

Nikmat pada tubuh badan kita. Ambil kalkulator, ganti bateri baru dulu gok.
Kita pun kira nikmat mata kita, bila tengok bukan mula-mula keluar black & white dulu.
Tapi terus yang ada colour.

Nikmat boleh cakap, boleh makan, dapat isteri, dapat anak...

Kira kira, kira... Boleh jem kalkulator !
Mampukah kita bayar nikmat ALLAH ?

CONTOH : Manusia tak dapat nikmat nafas oksigen.
Di beri pilihan, nak oksigen ke nak kereta mercedes ?
Tentu manusia nak oksigen lagi.

Kita terlalu bertuah di beri nikmat ISLAM,
kerana ALLAH hanya menerima ISLAM sebagai agama disisi-NYA.

Maka, peliharalah ISLAM pada diri, sebaik-baik ISLAM di sisi ALLAH,
adalah mereka yang beriman.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik tengah

Lazada : Kedai Online Top

Popular Posts

Harimau Malaya

harimau malaya 728x90 Banner

Lazada : Kedai Online

Lazada Malaysia

Wordlinx - Klik Bayaran Anda

WordLinx - Get Paid To Click

'Traffic' Percuma

The Best Traffic Exchange

Denaihati - Hidup Untuk Memberi

 Banner

EmailCash - Terima Duit Dengan Email

http://www.emailcashpro.com

Iklankan Perniagaan Anda Di Sini

Best of The Best Blog

leaderboard2 denaihati Banner

Lazada : Kedai Online

Lazada Malaysia

Penaja Bersama