klik atas

backlink

gambar laju

Friday, November 9, 2012

Snek / Cekedis / Jajan Zaman Kanak-kanak


Makanan ringan popular semasa zaman kanak-kanak kita kini disembunyi jauh ke dalam fikiran, terutamanya apabila kanak-kanak sekarang tidak lagi berebut-rebut untuk membeli kek lapis Apollo atau permainan Ding Dang. Kita biasa berlari ke sana ke mari di kantin sekolah untuk membeli paket Mi-Mi (masih dijual di pasaran), yang begitu kecil tetapi ia cukup untuk dikongsi bersama sekumpulan kawan-kawan. Anda masih lagi boleh mencari makanan ringan ini di kedai runcit kecil, mungkin yang berdekatan dengan rumah ibu bapa anda, dan ada yang boleh dibeli di pasar raya besar. Malah,  tidak menghairankan yang pasar malam tidak lagi menjual biskut aising kegemaran kita. Memang banyak telah berubah pada zaman sekarang. Demi usaha untuk rasa muda semula, mari kita melihat senarai makanan ringan kegemaran zaman kanak-kanak kita.

Ding Dang 

Dengan gambar kartun yang kelihatan seperti Doraemon dan coklat meliputi biskut terpampang pada bungkusan itu, apa lagi permintaan seorang kanak-kanak? Selepas membeli makanan ringan ini, kita semua hanya ingin membuka kotak nipis tersebut dan ketahui alat permainan percuma yang selalunya merupakan kejutan kepada kita. Alat permainan, walaupun murah, mampu membuat kita tersenyum sepanjang hari. Kadang-kadang permainan tersebut mempunyai ada satu pemutar kecil atas, helicopter plastik atau seuntai cincin plastik, yang tidak mempunyai kegunaan untuk kami. Pada ketika itu, ia bukannya suatu masalah kerana yang penting ialah, kita  bandingkan permainan tersebut dengan permainan yang kawan-kawan kita miliki.


Kek Lapis Apollo

Adakah anda masih mengingati iklan TV Apollo? Tidakkah iklan ini mengingatkan anda tentang ingat Nestle Honey Stars? Suara latar iklan ini akan berkata – “Kek lapis Apollo… sedap.” Kek lapis ini diperkenalkan kemudian, selepas wafer coklatnya yang masih dijual hari ini dalam bungkusan warna emas. Mengapa ia satu kegemaran? Dengan hanya 50 sen sebagai wang saku setiap hari, kek lapis Apollo adalah yang antara yang kita mampu beli. Kek lapis ini manis, dengan krim diapit di antara dua lapis kek. Ia mempunyai perasa yang berbeza seperti coklat, strawberi, kaya dan sekarang, oreo. Sekarang masih ada tapi kelihatan lebih kecil dalam saiz  berbanding dengan dulu.
 

Choki Choki


Bayangkan rasa coklat memancut ke dalam mulut anda. Sedap? Choki Choki adalah satu daripada snek coklat yang paling diidamkan apabila belajar di sekolah rendah. Malah, kita akan curi-curi membawa coklat ini ke dalam bilik darjah dan makan apabila cikgu tidak melihat ke arah kita. Corak pembungkusannya masih sama, tetapi tikus (adakah betul?)  pada pembungkus tersebut kelihatan berbeza, seperti telah dimodenkan berbanding tikus yang dulu.  Terdapat tiga tiub coklat dalam sebungkus Choki Choki. Anda hanya perlu memerah coklat dan menikmati kelazatannya. Hmm, adalah tidak pasti jika ia sesedap dulu.

Bertih Durian (Popcorn Durian)

Rakan sekerja pasti bersetuju bahawa akan berasa sangat gembira jika diberi sebungkus ‘Popcorn Durian’. Bersetuju yang rasa makanan ringan ini bawa balik banyak kenangan manis yang akan diingati untuk seumur hidup. Makanan ringan ini tidak terdapat dalam mesin layan diri, jadi terpaksa ke tempat lain untuk mencarinya. Cuba teka di mana anda boleh membeli Popcorn Durian? Carilah makanan ringan yang manis ini di dalam pasaraya besar Giant. Jika hendak tahu, pembungkusannya bukan lagi berkilat dan berkilau seperti dulu. Ingin berkongsi kenangan yang manis? Pergilah mendapatkan diri anda sebungkus Popcorn Durin pada harga RM1.80.

Mamee Monster

Raksasa yang terbaik pasti Mamee Monster. Dia mengajar anda menari, membuka makanan ringan anda dan goncangnya apabila menambah rempahnya. Mamee merupakan makanan ringan yang mana popular disebabkannya iklan TV yang menarik dan juga disebabkan persamaanya dengan Mi Maggi. Nasib baik,  Mamee Monster masih lagi popular hari ini, dengan pelbagai perubahan bagi pembungkusannya. Ia boleh ditemui dengan mudah di kebanyakan tempat , termasuk kedai 7-11, pasar-pasar mini dan juga pasar raya besar. Adakah anda terasa yang Mamee Monster sekarang saiznya tidak lagi seperti saiz ‘raksasa’?

Gula-gula Arnab / Udang

Gula-gula ini mempunyai perasa susu, lembut dan tidak dinafikan adalah salah satu daripada gula-gula terbaik yang pernah dibuat. Pasti ramai diantara kita yang sukakan gula-gula ini sebab ‘plastik’ yang membalut gula-gula ini boleh dimakan dan akan terus cari ke dalam mulut begitu sahaja. Ia memberi anda perasaan yang anda tahu suatu rahsia yang mana tiada sesiapa pun tahu bahawa kertas pembungkus dapat dijamah. Buat seumur hidup anda, ibu bapa anda telah memberi amaran kepada anda tentang menelan pembalut-pembalut gula-gula, tetapi dengan kagum, kertas pembungkus gula-gula arnab ini mencairkan dalam mulut anda. Pembalut tersebut sebenarnya dibuat daripada pulut – kertas pulut yang boleh dimakan. Jom keluar untuk mencari gula-gula arnab ini dan cuba untuk ketahui jika pembalutnya masih boleh dimakan begitu sahaja. Wow! Pembalutnya terus cair didalam mulut seperti dulu!

Ais Krim Pop / Polo

Masih boleh ingat yang kita terpaksa beratur panjang hanya untuk menikmati ais pop ni. Apa perasa pilihan anda? Kalau diberi pilihan, mahu semua perisa... ermm... manis dan sejuk. Ah, fikir mengenainya membuat kita rasa dahaga. Ais pop merupakan makanan ringan yang paling murah, hanya10 sen setiap satu. Bahagian yang terbaik tentang ais pop ialah anda boleh mematahkannya menjadi dua dan berkongsi dengan rakan-rakan anda. Masing-masing boleh rasai perasa yang berbeza. Hari ini, kita boleh mendapat ais pop yang dijual di pasar raya besar dan ada yang diimport dari negara lain.

Muruku Ikan

Dulu kita menyukainya, sekarang, pun begitu juga tetap sukakannya.  Asal usul snek ini, ialah bagaimanapun, tidak diketahui. Beberapa tahun kembali , terdapat artikel-artikel yang cuba ketahui mengapa snek dikenali sebagai Muruku Ikan (Fish Muruku) apabila tiada bahan-bahannya mengandungi sebarang bahagian seekor ikan. Misteri atau tidak, kita suka mengunyah-ngunyah makanan ringan ini disebabkan oleh tekstur rangupnya dan rasanya yang masin. Selain itu,  bungkusannya juga menarik perhatian orang ramai. Sehingga hari ini , terdapat  seorang bayi dipaparkan di bungkusannya dan makanan ringan ini pasti tidak sesuai untuk bayi. Anda masih boleh membeli Muruku Ikan dalam bungkusan yang besar atau kecil di kebanyakan pasar raya besar. Oh, dan anda juga boleh mencari satu lagi Muruku Ikan yang mempunyai bungkusan yang hampir sama. Dapatkah anda teka mana satu ini adalah bungkusan yang asli?

Biskut Aising

Biar saya teka apa yang akan anda buat selepas anda dapat biskut ini. Mesti anda menggigit aising dari biskut dan meninggalkan biskutnya  bagi ibu bapa anda, kan? anime4n tahu kita bukan satu-satunya yang berbuat begitu. Sebenarnya, kita minat biskut ini disebabkan oleh aising berwarna-warni yang rasa manis dan sedap. Kadang-kadang, kita benar-benar tidak tahu apa mereka masukkan aising, kerana anda tidak akan henti-henti makan biskut ini. Untuk mendapat biskut ini, kita kena berkelakuan baik kerana biskut ini biasanya diberi sebagai ganjaran oleh ibu bapa. Sekarang kita telahpun melihat senarai makanan ringan dari zaman kanak-kanak, mungkin anda mahu membeli dan rasa sama ada mereka tetap rasa sama? Ia satu jalan baik untuk mengenang kembali kenangan zaman kanak-kanak anda. Pada masa yang sama, anda boleh berkongsi snek ini dengan rakan sekerja anda, keluarga dan rakan-rakan.

Anime4nz : Masih banyak lagi kenangan makanan zaman kanak-kanak kita. boleh kongsikan ? ?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik tengah

Lazada : Kedai Online Top

Popular Posts

Harimau Malaya

harimau malaya 728x90 Banner

WMA Masterclass

Lazada : Kedai Online

Wordlinx - Klik Bayaran Anda

WordLinx - Get Paid To Click

'Traffic' Percuma

The Best Traffic Exchange

Anak Pintar cerdas

Rahsia Bisnes SHOPEE Bersama Otai

Best of The Best Blog

leaderboard2 denaihati Banner

Lazada : Kedai Online