klik atas

backlink

gambar laju

Thursday, October 18, 2012

Fenomena Seni Takluk Dunia - 2013

GELOMBANG fenomena artis luar negara lebih terasa kerana bukan sekadar menempa nama dalam bidang nyanyian di negara sendiri, malah menggegarkan industri muzik di seluruh dunia.

Apa sahaja yang dipakai, dilakukan dan dibicarakan pasti ingin diketahui peminat dan tidak kurang juga yang meniru gaya yang ditampilkan mereka.

Para figura berikut iaitu Lady Gaga, Justin Bieber, Psy dan artis-artis K-Pop kini sedang menjadi fenomena global, tidak terkecuali di Malaysia.

Lady Gaga
Stefani Joanne Angelina Germanotta atau lebih dikenali dengan nama pentasnya, Lady Gaga menemui kejayaannya yang tersendiri apabila dia dikenali menerusi penampilan dan cita rasa fesyen yang unik serta bersifat provokatif.

Antara busana pelik yang pernah disarungkan Gaga merupakan baju yang diperbuat daripada daging. Dia juga selesa menyarung kasut tumit tinggi berukuran 10 inci (25 sentimeter).

Sejak awal pembabitannya dalam industri seni, nama Gaga terus melonjak dan dikenali di seluruh dunia menerusi lagu hit, Born This Way.

Dalam kebanyakan klip video serta kemunculannya menerusi album, Gaga menampilkan idea pelik serta menggelarkan dirinya sebagai anak raksasa.


Kemashyuran wanita berusia 26 tahun itu nyata mencetus fenomena yang berlarutan dengan impak hebat.
Dilihat sisi positifnya, dia menjadi artis nombor satu dunia dari segi bilangan pengikut paling ramai di laman sosial Twitter yang kini melebihi 30 juta orang.

Sisi negatifnya pula, Gaga telah menerima bantahan daripada banyak pihak, terutama yang berkaitan dengan persatuan agama. Dia telah disekat daripada muncul untuk siri jelajah konsertnya di Indonesia dan Filipina baru-baru ini dan ia dibatalkan pada saat-saat akhir.

Justin Bieber
Lain pula kisah remaja lelaki yang bakatnya mula menarik minat penyanyi terkenal, Usher menerusi video yang dimuat naik ke dalam laman YouTube.

Justin Drew Bieber yang ketika itu berumur 14 tahun telah berjaya menawan hati peminat dunia, khususnya gadis remaja kerana dia dikurniakan wajah yang comel.

Mula membina nama dengan lagu pertamanya yang berjudul Baby, ternyata Bieber mempunyai bakat dalam seni suara dan tarian.
 
Semakin hari semakin panas termometer populariti Bieber sehingga dirinya kini dikenali di seluruh dunia dan antara remaja terkaya.

Setiap pergerakan atau kehidupan yang dijalani Bieber pasti diikuti.

Setiap kali muncul di pentas untuk membuat persembahan, kemunculan Bieber disambut dengan jeritan dan tidak kurang juga ada yang menangis kerana dapat melihat idola mereka berdiri di depan mata.

Gangnam Style
Tarian yang dikenali sebagai Gangnam Style antara fenomena baharu dan masih segar yang berlegar dalam industri hiburan antarabangsa.

Apa yang menariknya tentang klip video Gangnam Style, sehingga awal Oktober tahun ini, ia telah ditonton sebanyak 400 juta kali menerusi laman YouTube.

Sebenarnya Gangnam Style merupakan tarian ala kuda yang ditarikan oleh seorang penyanyi kelahiran Korea Selatan, Psy (Park Jae Sang) untuk lagu berjudul, Oppa Gangnam Style.

Sejak fenomena muzik video lagu tersebut dimuat naik ke dalam laman YouTube, ia sememangnya telah mencetus kegilaan ramai.

Dalam temu ramah dengan media Korea Selatan, ujar Psy, dia sendiri tidak menyangka tarian ala kuda yang dipersembahkan itu telah menjadi fenomena di seluruh dunia.

Pada mulanya, kehadiran Psy dalam persada seni Korea Selatan tidak menonjol lantaran fizikalnya yang tidak kacak, berbadan gempal dan hanya jadi bahan gurauan.

Namun kini, seluruh dunia telah mengenali lelaki berumur 34 tahun ini. Maka benarlah peribahasa yang berbunyi, ‘tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia, siapa yang tahu’.

Bukan sekadar tarian ala kuda, terbaru PSY membuat dan menari tarian beruang panda dan kanggaru.

K-Pop
Fenomena artis Korean Pop atau K-Pop sememangnya kini sedang merasuk peminat muzik, khususnya di Malaysia.

Mungkin kerana fizikal dan rupa barisan anggota kumpulan K-Pop ini yang ‘jambu’ (comel), maka ia khususnya, menjadi kegilaan remaja.

Walaupun mereka berasal dari Korea, namun populariti budaya K-Pop ini bukan sahaja menular di negara Asia, malah hingga ke negara Barat seperti Amerika Syarikat dan Brazil turut terkena tempiasnya.

Tidak kurang juga, peminat dan selebriti muda yang meniru fesyen serta gaya yang ditampilkan para bintang K-Pop ini. Antara kumpulan yang mendapat perhatian ialah Wondergirls, Big Bang, 2PM, Super Junior dan banyak lagi.

Ada yang mengakui sanggup berhabis ratusan ringgit untuk aksesori pelengkap gaya K-Pop.

Ia termasuklah aksesori lengkap dengan nama artis pujaan seperti tag nama, baju, skaf dan lain-lain apabila hadir ke konsert idola mereka itu.


Anime4nz : Jangan jadikan ikutan sebagai kebudayaan - indahkan seni warisan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik tengah

Lazada : Kedai Online Top

Popular Posts

Harimau Malaya

harimau malaya 728x90 Banner

WMA Masterclass

Lazada : Kedai Online

Wordlinx - Klik Bayaran Anda

WordLinx - Get Paid To Click

'Traffic' Percuma

The Best Traffic Exchange

Anak Pintar cerdas

Rahsia Bisnes SHOPEE Bersama Otai

Best of The Best Blog

leaderboard2 denaihati Banner

Lazada : Kedai Online