klik atas

backlink

gambar laju

Sunday, July 29, 2012

Patung FIGURA - bukan sekadar hobi

PERMAINAN figura aksi memang sesuatu yang sinonim dengan kanak-kanak. Tunjukkan apa sahaja jenis permainan sekalipun, pasti ia mampu menarik perhatian mereka.

Kini, permainan figura aksi bukan sahaja menjadi rebutan peminat cilik bahkan juga menjadi kegilaan pengumpul di kalangan orang dewasa dan bekerjaya.

Malah, syarikat pembuat mainan seperti Hasbro, Toynami, Takara Tomy, Bandai, Tamiya dan sebagainya semakin menumpukan koleksi permainan yang dikhususkan untuk orang dewasa.

Mainan yang dikumpul juga dilihat lebih bebas, tidak tertumpu kepada koleksi adiwira atau superhero sahaja, sebaliknya koleksi yang diadaptasi daripada filem seperti E.T, Mission Impossible dan lain-lain kian mendapat sambutan.

Baru-baru ini .com berpeluang untuk berhimpun bersama dengan pengumpul mainan figura aksi untuk melihat sendiri pelbagai koleksi mainan yang dipamerkan di Perpustakaan Kuala Lumpur.


Tidak terhad kepada pameran sahaja, sebaliknya perhimpunan itu turut menyediakan ruang kepada pemilik bertukar mainan dengan pengumpul lain.

Malah, barangan cenderahati serta mainan yang dijual semasa perhimpunan itu juga jauh lebih murah berbanding harga di luar.

Program ini juga tidak menumpukan kepada faktor keuntungan, sebaliknya setiap kutipan sewa tapak dan sebagainya akan diderma terus ke badan kebajikan.

Bagi sesetengah orang, mainan mungkin menjadi simbol kebudak-budakan, tetapi bagi pengumpul mainan pula, ia adalah harta karun yang mempunyai nilai estetika, kreativiti dan harga yang tiada tandingan. - AZRUL /DJOHAN

SHAHRIN SHAH
SUDAH lama sebenarnya saya menantikan perhimpunan seperti ini, tapi tiada siapa mengambil inisiatif menganjurkan aktiviti ini.

Ada sesetengah orang kata program seperti ini satu pembaziran. Bagi saya, perjumpaan seperti ini lebih puas berbanding berhubung melalui online.

Tambahan, kalau beli menerusi online, susah untuk kita menentukan keadaan permainan itu. Kalau kita dapat tengok depan mata dan dapat belek-belek dulu mainan yang kita hendak beli bagi saya itu lebih puas.

Melalui aktiviti ini, saya mengumpulkan semua kelab pengumpul mainan. Malah, pengumpul mainan dari Brunei, Singapura dan Indonesia turut hadir dengan koleksi permainan mereka.

Bukan senang hendak mengumpulkan semua kelab-kelab pengumpul mainan. Tapi saya yakin saya mampu melakukannya.

Malah, saya sendiri sudah 20 tahun mengumpul mainan, jadi memang menjadi impian saya untuk menganjurkan program yang mengumpulkan kesemua pengumpul mainan di bawah satu bumbung.

Sebanyak 70 penjual termasuk wakil kelab menyertai event ini. Antaranya, Kelab Hot Wheel, Transformers, Starwars, Hot Toys dan Masked Rider.
WAN MUHAMMAD AZNAN WAN AZMI a.k.a WAN KEDAH
Penganjur

SAYA memang meminati Transformers sejak dari kecil lagi. Malah, pada waktu itu juga, saya sudah mempunyai sebuah model Transformers.

Tapi masa itu masih mentah lagi. Nilai sebuah mainan pun saya tidak tahu.

Tetapi sekitar tahun 2003, saya sudah kembali mengumpul model figura dan kebanyakannya adalah model Transformers.

Sehingga kini, saya mempunyai 150 koleksi peribadi model Transformers. Saya juga mempunyai koleksi model Transformers keluaran pertama.

Bagi saya, mengumpul mainan ini bukan satu bentuk pembaziran, sebaliknya ia adalah minat seseorang.
MOHD. HAFEEZ CHE HILLMIN, 27
Eksekutif

SAYA terlibat mengumpul mainan sejak empat tahun lalu.

Fokus pengumpulan saya lebih kepada mengumpul mainan berbentuk kereta. Setakat ini, saya sudah membelanjakan hampir RM20,000 untuk mengumpul kereta mainan.

Ia bukan satu bentuk pembaziran sebab kita berbelanja terhadap sesuatu barang yang mempunyai nilai yang tinggi pada masa akan datang.
MOHD. AZHARI AHMAD a.k.a CHAN, 25
Pereka Grafik

SAYA sudah mula kumpul mainan sejak di bangku sekolah menengah lagi dan masih mengumpul sehingga kini.

Selain daripada mengumpul, saya juga ada menjual koleksi-koleksi peribadi saya yang melibatkan komik atau patung figura koleksi lama.
ALBERT KONG, 21
Pelajar

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik tengah

Lazada : Kedai Online Top

Popular Posts

Harimau Malaya

harimau malaya 728x90 Banner

WMA Masterclass

Lazada : Kedai Online

Wordlinx - Klik Bayaran Anda

WordLinx - Get Paid To Click

'Traffic' Percuma

The Best Traffic Exchange

Anak Pintar cerdas

Rahsia Bisnes SHOPEE Bersama Otai

Best of The Best Blog

leaderboard2 denaihati Banner

Lazada : Kedai Online