klik atas

backlink

gambar laju

Thursday, September 29, 2011

Kalendar 2012

Cuba lihat kalendar untuk tahun 2012... 

1 Ramadhan pada tahun 2012 jatuh pada 20 Julai iaitu hari Jumaat, jadi 3 Ogos 2012 bersamaan 15 Ramadan juga pada hari Jumaat. 

Sama dengan satu hadis Nabi SAW tentang huru hara besar yang akan terjadi pada tengah malam pertengahan Ramadhan iaitu hari Jumaat 15 Ramadhan di bumi ini. 

Huru hara yang akan mengejutkan semua orang yang sedang tidur... Satu suara yang amat dahsyat akan kita dengar dari langit, bukan kiamat tetapi huru hara tersebut akan melenyapkan umat manusia di atas muka bumi ini sebanyak 2/3, yang tinggal hanya 1/3 shj.

( Menurut kajian NASA, pada 21-12-2012 satu planet yg yang dikenali planet X akan melintasi bumi ) 

Adakah kita semua ni tergolong dalam 1/3 itu? Adakah peristiwa itu akn berlaku pada 2012?? 
Hanya ALLAH yang Maha Mengetahui.. 

Yang penting kita perbanyakkan ibadat dan berdoa agar kita termasuk dlm golongan yg dilindungi Allah, jika mati biarlah kita mati dlm Islam dan beriman.. 

Apa pun, peristiwa itu pasti akan berlaku mengikut hadis Nabi SAW di bawah.. Dari Nu'aim bin Hammad meriwayatkan dengan sanadnya bahawa Rasulullah SAW bersabda: Bila telah muncul suara di bulan Ramadhan, maka akan terjadi huru-hara di bulan itu...". Kami bertanya: "Suara apakah, ya Rasulullah? " Beliau menjawab: "Suara keras di pertengahan bulan Ramadhan, pada malam Jumaat, akan muncul suara keras yang membangunkan orang tidur, menjadikan orang yang berdiri jatuh terduduk, para gadis keluar dari pingitannya, pada malam Jumaat di tahun terjadinya banyak gempa. Jika kalian telah melaksanakan solat Subuh pada hari Jumaat, masuklah kalian ke dalam rumah kalian, tutuplah pintu-pintunya, sumbatlah lubang-lubangnya, dan selimutilah diri kalian, sumbatlah telinga kalian. Jika kalian merasakan adanya suara menggelegar, maka bersujudlah kalian kepada Allah dan ucapkanlah: " Mahasuci Al-Quddus, Mahasuci Al-Quddus, Rabb kami Al-Quddus ", kerana barangsiapa melakukan hal itu akan selamat, tetapi barangsiapa yang tidak melakukan hal itu akan binasa". (Al Hadis)

Wallahualam samada benar atau tidak. Minta pada mana2 yg alim hadis dpt
merungkai persoalan samada benar atau tidak.


Hadis x shahih..x wajib percaya dan x boleh beriktikad akan berlaku pada masa dan tarikh yg tertera.. Cuma jika ia berlaku itu adalah kehendak Allah... Kita kenalah percaya pada qado & qadar Ilahi.... Sekian

Ribut Melanda Terengganu

Assalamualaikum....

Ambe baru jer balik dari bandar Kuala Terengganu sakni.... Dengarnya malam tadi ribut kuat sangat..... siap bunyi "degummmmm"... kuat bebenor bunyinyer.... Lagipun malam tadi ada berlangsung perlawanan Piala Malaysia antara Terengganu Vs Negeri Sembilan. Permainan pun kena diberhentikan... dah siap hujan lebat segala okkk.... Dan yang paling ketara di bandar pun kawasan stadium tu la jugak.... Pokok golek arok sekali.... tumbang... jatuh atah keta... Abih patah riuk dahan pokok tu.... Innalillah...... Kembalilah kepada Allah...

Pihak MBKT masih kerja overtime lagi tu... duk nebang pokok ada.... bersih jalan ada.... hok mana ada atah jalan deme nie wak punggoh buh tepi jalan dulu.... bersepah sekali... kalu orang tengok... hanyar kubang... campur gaul kali.... ngan pokoknya... daunnya... atap nya... atap genting pun ada???? dari mana datangnya... siasat sket... usha la kiri kanan... ushhh... dari area Wisma Persekutuan.... DOk tahu la atap Bangunan tu sendiri atau atap parking kereta jer..... yang pasti napok la jugok berlubang sana sini....

Kawasan lain.. Kampung lain... Ada cerita ributnya sendiri.... Ribut oh ribut.....

Sebut pasal ribut dalam utusan ada berita mengenai kesan taufan Nesat yang melanda utara Manila, Filipina turut dirasai di sini apabila ia menyebabkan berlakunya ribut petir dan angin kencang di beberapa kawasan di bandar raya ini pagi ini.

Menurutnya, angin kencang dan ribut berkenaan menyebabkan kemusnahan dan kerosakan kemudahan talian elektrik serta banyak pokok dan papan iklan tumbang di sepanjang jalan raya.

"Angin kencang selaju 95 kilometer sejam adalah kesan daripada taufan Nesat yang melanda utara Flipina. Ia kini bergerak ke Luzon dan Hainan, China,".

Adakah kita turut merasa kesan darinya.... Hanya Allah yang lebih Mengetahui.... Engkau Selamatkanlah Negeri Terengganu kami.....Amin......

Catatan : Ribut Melanda Bandar Kuala Terengganu pada 28hb September 2011 malam.

Wednesday, September 28, 2011

Exora REEV dan Saga EV

Sabar menunggu Exora REEV, Saga EV

NAMPAKNYA inspirasi kerajaan untuk menuju negara hijau semakin tercapai. Bermula dengan pelbagai insentif untuk pembangunan kediaman dan projek hijau selain insentif bagi pembelian barang jimat tenaga, kini negara mengorak langkah menghasilkan kenderaan hijau pula.

Kemungkinan dua tahun dari sekarang, kita bakal menyaksikan jalan raya di Malaysia akan dipenuhi kenderaan hijau yang kurang menggunakan bahan api fosil, petrol atau diesel.

Ketika itu, Proton bakal mengeluarkan secara besar-besaran kenderaan Saga dan Exora yang menggunakan konsep dan teknologi hijau serta infrastruktur kenderaan elektrik.

Menariknya, pembangunan kenderaan elektrik Proton ini bukan bermula semalam atau minggu lepas, namun sebenarnya kenderaan elektrik Proton sudahpun terkenal di mata dunia.

Sunday, September 25, 2011

Antara MANUSIA, MALAIKAT & SYAITAN

Manusia - Eh, dah subuh dah?
Malaikat - bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh mu ....
Syaitan - Alahhhhhh, kejaplah, ngantuk ini...awal lagi nie?.zzzzzzzz

Manusia - Nak makan, laparlah ??
Malaikat - Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah....
Syaitan - Ahh, tak payahla... dah lapar ini !! mmm..sedapnyaaaa? ..

Manusia - Hari ni nak pakai apa ye?
Malaikat - Wahai anak Adam, pakailah pakaian yang menutup aurat..
Syaitan - Ehh, panaslah, takde style langsung, nampak kampung!!!

Manusia - Alamak, dah lewat!
Malaikat - Bersegeralah wahai manusia , nanti terlewat ke pejabat.....
Syaitan - Ahhh?awal lagi?mmm..aaahh? suruh si X, punchkanlah?

Manusia - Azan sudah kedengaran.. ..
Malaikat - Wahai anak Adam, bersegeralah menunaikan kewajipan
Syaitan - Baru pukul berapa.. rilex lah..awal lagi nieii?.

Manusia - Eh, eh.... tak boleh tengok ini, berdosa...
Malaikat - Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha Melihat dan mengetahui !
Syaitan - Perggghh... best tu... . rugi ooo kalau tak tengok nie..

Manusia - Saudaraku sedang melakukan dosa
Malaikat - Wahai anak Adam, cegahla ia..
Syaitan - Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang, lantaklahh? ..

Manusia - Elok kalau aku sampaikan nasihat ini kepada orang lain
Malaikat - Wahai anak Adam, nasihat-menasihatil ah sesama kamu..
Syaitan - Sendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa susah2... pandai2lah?

Manusia - aku telah berdosa..
Malaikat - Wahai anak Adam, bertaubatlah kamu,sesungguhnya Allah Maha Pengampun. .
Syaitan - Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat... lagipun muda hanya sekali....rugila. .... (kalau sempatla)

Manusia - Kalau pergi, mesti seronok!
Malaikat - Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang dimurkai Allah, berpalinglah dari jalan itu ....
Syaitan - Jangan bimbang, tiada sesiapa yang tahu...Jomlahhh?

Manusia - Uuhhh?letihnya arini..tak solat lagi nieee?.
Malaikat - Wahai anak Adam, taatilah Allah dan RasulNYA, kebahagiaan di dunia dan akhirat untukmu. Solat itu wajib bagimu...
Syaitan - Hey anak Adam, ikutilah aku,kebahagiaan di dunia (sahaja) dan kebahagiaan diakhirat (jangan mimpilah!) untukmu....

Sekarang anda mempunyai 3 pilihan :
1.Anda - Patutke aku biarkan teks ini tetap di sini..
2. Malaikat - Ingatkan pada kawan yang anda kenal (sebarkan ini)
3. Syaitan - Tak payahlah sebuk2 biar je disini..kalo boleh delete je.

Mengiktiraf jasa perajurit negara

PASUKAN beruniform terutama pasukan keselamatan telah lama dianggap sebagai golongan pejuang yang dihormati setiap anggota masyarakat atas jasa dan keberanian mereka berada di barisan hadapan demi rakyat jelata.

Malangnya, selepas beberapa generasi, jasa mereka mula dilupakan dan cuba dimanipulasi pihak tertentu untuk kepentingan peribadi memandangkan tidak ramai lagi saksi keberanian perajurit negara yang masih hidup dan mampu berkongsi kisah.

Hakikatnya, sama ada di bawah British atau selepas merdeka, setiap individu yang berani menyertai pasukan polis atau tentera layak diperakui sebagai wira negara.

Terutama sekali pada waktu darurat dan pergolakan bersenjata akibat cubaan komunis merampas pentadbiran negara, setiap anggota polis dan tentera dengan ikhlas menjalankan tugas walaupun mengetahui mereka mungkin cedera, cacat mahupun maut di tangan musuh pada bila-bila masa.

Friday, September 23, 2011

Pengalaman di Pulau Warisan / Kampung Cina / i - City

Anda semua dah sampai ke Pulau Warisan di Kuala Terengganu.... Banyak sungguh pulau di Kuala Terengganu...... Anda takut naik bot ke Pulau?? Terengganu ada jawapannya... he he.... Salah satunya yang terbaru... Pulau Warisan, Terletak di belakang Kampung Cina.... Kini di gelar sebagai bandar i-city...... der bandar ker situ.... tak la.... cuma dekat ngan bandar jer.... Pulau buatan sepenuhnya.... Sama seperti Pulau Wau Man yang menempatkan Monumen Keaijaban yang kini digelar Taman Tamadun Islam.... Mercu Tanda terkini di situ adalah Masjid Kristal...

Mungkin ramai yang tidak perasan mercu tanda terbaru Terengganu di belakang Kampung Cina merupakan sebuah Pulau yang dipisahkan dengan sebuah terusan kecil. Ianya adalah sebuah lagi usaha murni dari kerajaan Negeri Terengganu untuk terus menjadikan Terengganu sebagai destinasi pelancongan ternama. Banyak struktur yang dibina mempamerkan gabungan senibina Melayu, Cina dan moden terutamanya binaan pintu gerbang dan motif flora yang menghiasinya. Nampak menarik di waktu siang, lebih indah pemandangannya di waktu malam.

Terusan 'venice' ini boleh ditelusuri dengan TTI Cruise, iaitu di Taman Tamadun Islam di Pangkalan Tokku Paloh. Dengan caj sebanyak RM10 dua hala, para penumpang dibawa menyusuri sungai Terengganu antaranya Muzium Negeri, Pulau Sekati, Bukit Datu, Pengkalan Baru, Seberang Tuan Chik, Pulau Haji Siah, Pembuatan Bot Seberang Bukit Tumbuh, Bazaar Warisan, Pasar Kedai Payang dan pelbagai lagi tempat yang dapat dilihat dari Sungai Terengganu. 

Padang yang amat luas kini dihiasi dengan pokok pokok buatan berwarna warni.... Bagi kaki pancing tak terkecuali mencuba pengalaman / nasib mengail di situ.... Ikan besar besar dengarnya.... Aktiviti da banyak dilakukan di sini... Karnival besaran anjuran TV 9 pun dah sampai ... Terbaru Pesta Tanglung....

Saturday, September 17, 2011

Cerpen Terengganu guna Huruf 'K'

3K Kelapa Katak, Kayu,

~Kulu kilir kotang kating ku kelih “Leh ”, kelek karung, kotok, kettah, keppong kussang kaing, kemmah kemming kepit kat ketiyok , kejak konar kanang, kejak konar kirri , kejak ketengoh , kejak ketepi, ke nok kiot kakah ni !!(dlm ati ku). Kadang kadang Leh kerek (kerapkali) keruk kuku kat kulik kepala, - Kulik Leh klihatang kotor , kuddih, khussang. Kaki Leh kretto’, karrak, kruttub, kemattu, kerah krettong kalih kalu kaki kena kaca, kena krawwak karat.( kabornya kena kreng- hok korek korek, kauk kauk.. kambuh kambuh tuu laaaa- Komatsu) .

Kalu Leh kelih kelibak “kakok kakok ” kelik keje, kuppul kat keda keset (cassette), ketawa kecil kih kih kih, kena plok hok kulik kuninglasak , kating kiyutmiut kuruh kuruh kecik kecik, Leh krissing krenyih krissing krenyih, kemewek konong konong “kennang” ker Kiyoh (koleksi Kiyoh- kebaya, kating cekke’ ge krengge , kasuk “krokedai” tumik tinggi, kacamata ‘Kaghera” kelam- Perghhhhh klah Kiyoh ). Kekadang Leh kata –“kiter kasih kemung”, Kiyoh kettor geggor, kecutberrut kakitangang, kena plok kat Kiyoh kebetollang kurang kaki tuu gok keccingang kerna ketakutang !!

~Kalu kita kelow, Leh kellong kotok !! Kalu kita kossek kediya, Leh kejor keliling kappong. Kesiyang kat Leh !!? Ku kehairanang kombaing kepelekkang !! Ku kelih Leh kutik katap kotok rokok, kettah, kasuk koyok “Kalbing Klaing” hok kullat, kadang kadang krakker (rangka) kipah KDK, kotok kalang, kukurrang, ketelabbi pong kadang kadang Leh keppong jugok kena kena tuu!!

Kelihatang Leh kuwih kaki kat kerek (perigi), kejor kattok kulit kruttub, Leh katok kattok, buh dalang kotok. Leh kutik kokkenut. Kalu koccok, Leh biya, kalu komeng Leh buh dlm kaing kussang . Leh kerat kayu, seputong, kandor atah palla bahu !! Kira kiraangnya, Leh nok kembali ke kakilima keda …kubang kediamang pat keddaroh, khellak dan jerenggengnya. Kotok, kelapa, katak kelihatan khappoh kat Leh kubbang. Ketika Leh kusyuk kelih kenderaan siyuh siyah siyuh siyah gi mari gelaluk hiruk pikok deppang matta , kelihatang sebuwoh kete Kelisa kaler kelabu..WMW XXXX ketepi lalu berhenti. Turung soghang lakki kacok …mettong gi tang ke Leh

~Pemuda : Pakcik, ambiklah duit nie, pergilah makan, kasihan sy melihat keadaan pak cik !! (sambil meletakkan duit didlm kotak yg dibawa Leh.

Leh : Korrok kerring mung , nok katok mapuh?

Pemuda : ??????????????

Cak ghappok ya lari, balik smulla ke kettenya….nasib baik aqu cepat beredar katanya…kalau x mati aqu, mcm nasib “tengkorak” yg dibawanya itu.

p/s kayanya bhs kitter , dgn hanya menggunakan satu abjad drpd 26 abjad yg ada, kita mampu merekacipta dan memenuhi satu mukasurat kajang

Kajang Pak itang Kajang Bertempat,
Kajang Hamba Mengkuang Layu,
Kajang Pendatang bermacam abjad,
Kajang hamba hanyalaa satu.

Thursday, September 15, 2011

Time to Fly ke Medan, Indonesia

Masa nya akan tiba..... Tiket dah ader yang sponsor.... dah book pun... cuma nak naik jer tak agi.... tempatnya indonesia. Apa la pengalaman yang akan ambe dapat dari sana ya... korang seme dah pernah pegi belum..... khabarnya boleh dapat juta juta kat saner... kaye kiter pak..... har har....

Kena persiapkan kelengkapan sebelum berangkat gak... kapan ya berangkat pak?? waduh dah cakap indon gitu.... waduh waduh..... Orang orang di Indonesia terimalah kedatangan hamba dari Malaysia ya....

Jangan ribut ribut..... kita percepatkan keja kiter nanti kiter jumpa di sna... terima kasih.... jumpa lagi

Sunday, September 11, 2011

Negara hijau, apakah pendirian kita?

BAYANGKAN untuk menjadikan rumah kita yang berkeluasan 24x70 kaki sebagai sebuah ‘rumah hijau’ yang mampu menjana, menyimpan dan mengurus tenaga dengan berkesan, kita hanya memerlukan RM100,000.

Kos ini termasuk penyelesaian bekalan tenaga yang menggunakan sistem solar terkini, penyimpanan bekalan tenaga menggunakan bateri litium ion dan peralatan jimat tenaga daripada Panasonic yang mampu mengurangkan penggunaan tenaga berlebihan.

Mungkin bagi yang tidak memahami keperluan penjimatan tenaga akan merasakan jumlah ini terlalu tinggi, bahkan, merasakan ia satu pembaziran. Namun inilah hakikat masa kini untuk kita memasang peralatan dan menggunakan peralatan jimat tenaga.

Ia tidak datang dengan harga murah, malah dengan insentif yang diberikan kerajaan, kos kepada golongan berpendapatan sederhana masih tinggi. Jadi apakah hasrat kerajaan untuk mencapai status negara hijau akan terhasil dek kerana kos yang tinggi ini?

Wednesday, September 7, 2011

Kita Sebenarnya .....

KITA SEBENARNYA...


* Lebih gembira menyambut

1hb Januari daripada 1 Muharram


* Lebih tahu apa itu 
14 Februari daripada 12 Rabiulawal


* Lebih membesarkan hari

Sabtu, Ahad daripada hari Jumaat


* Lebih khusyuk mendengar

lagu daripada mendengar Azan


* Lebih suka lepak, tidur,

tengok TV daripada sembahyang


* Lebih tahu tentang 
artis pujaan kita daripada nama nabi-nabi Allah


* Lebih suka menyebut

hello!...hai! daripada assalamualaikum


* Lebih suka pakai 
cap, topi daripada tudung, kopiah


* Lebih suka menyanyi

dangdut daripada berwirid, bertahmid


* Lebih suka memuji

manusia daripada Tuhan kita sendiri


* Lebih suka membaca

majalah hiburan daripada buku-buku agama


* Lebih suka ke konsert,

karaoke daripada ceramah agama


* Lebih suka memaki,

mengumpat orang daripada memuji mereka


* Lebih suka mencarut,

@#%^&! daripada menyebut MasyaAllah


* Lebih suka kemungkaran

daripada berbuat kebaikkan


* Lebih bangga dengan

kejahilan kita daripada bersyukur dengan

keimanan kita


* Lebih cintakan urusan dunia 
daripada urusan akhirat



TETAPI bila orang tanya

arah tujuan kita, kita pasti akan jawab


Kita

SEBENARNYA.....


Lebih suka menuju ke

Syurga daripada ke Neraka
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik tengah

Lazada : Kedai Online Top

Popular Posts

Harimau Malaya

harimau malaya 728x90 Banner

Lazada : Kedai Online

Lazada Malaysia

Wordlinx - Klik Bayaran Anda

WordLinx - Get Paid To Click

'Traffic' Percuma

The Best Traffic Exchange

Denaihati - Hidup Untuk Memberi

 Banner

EmailCash - Terima Duit Dengan Email

http://www.emailcashpro.com

Iklankan Perniagaan Anda Di Sini

Best of The Best Blog

leaderboard2 denaihati Banner

Lazada : Kedai Online

Lazada Malaysia

Penaja Bersama