klik atas

backlink

gambar laju

Tuesday, December 27, 2011

Indahkan Bahasa Terengganu Kita


MUTAKHIR ini, rata-rata khalayak sastera di negara ini bercakap soal ‘Bulan Bahasa’. Ia sudah menjadi acara tahunan yang diselenggarakan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dan diperturunkan ke peringkat negeri-negeri. 

Tujuan utama kempen berkenaan antara lain ialah menjana penggunaan bahasa yang betul, terutama dalam sektor-sektor yang membabitkan orang ramai. Bahasa adalah jiwa bangsa. Keindahan dan ketajaman bahasa melambangkan ketinggian adab dan susila sesuatu bangsa. Manakala dalam arus globalisasi dan era ledakan teklonogi maklumat ini, soal precise and concise (tepat dan padat) adalah ciri utama yang ditekankan dalam komunikasi. Biar ringkas, tetapi jelas. 
Mercu Tanda Baru Di Kuala Terengganu - Pintu Gerbang


Dalam Islam, soal penggunaan bahasa yang sesuai pada masa yang sesuai di tempat yang sesuai dan kepada orang yang sesuai juga turut ditekankan. Al-Quran meminta kita berbahasa secara hikmah (bijaksana) semasa berdakwah. Al-Quran juga meminta kita berhujah atau berdebat dengan cara yang baik. Berbeza pula dengan golongan kafir yang disifatkan Allah sama sahaja sama ada kita beri peringatan atau tidak, mereka tetap tidak akan beriman. Al-Quran dalam bahasa yang agak keras menyifatkan mereka itu sebagai as-Sufaha’ (orang bodoh). 

Wednesday, December 21, 2011

6 sebab beruntungnya perempuan punyai RAHIM

6 SEBAB BERUNTUNGNYA PEREMPUAN MEMPUNYAI RAHIM

1.) Dia bekerja dengan Allah..jadi 'kilang
'manusia.Tiap-tiap bulan dia diberi cuti bergaji penuh..
7 sehingga 15 hari sebulan dia tak wajib sembahyang tetapi Allah
anggap diwaktu itu sembahyang terbaik darinya.

2.) Cuti bersalin juga sehingga 60 hari. Cuti ini bukan cuti suka hati
tapi, cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah..Orang
lelaki tak ada cuti dari sembahyang...sembahyang wajib
baginya dari baligh sehingga habis nyawanya..

3.) Satu lagi berita gembira untuk wanita, sepanjang dia
mengandung Allah sentiasa mengampunkan dosanya..lahir saja bayi, seluruh
dosanya habis.. Inilah nikmat Tuhan beri kepada wanita, jadi
kenapa perlu takut nak beranak? Marilah kita pegang kepada tali
Allah. Seandainya wanita itu mati sewaktu bersalin, itu dianggap
mati syahid.. Allah izinkan terus masuk Syurga..Untuk orang kafir dia
tak dapat masuk Syurga tapi Allah beri kelonggaran siksa kubur.

4.) Untuk peringatan semua wanita yang bersuami: Seluruh
kebaikan suaminya, semuanya isteri dapat pahala tetapi dosa-
dosa suami dia tak tanggung.

5.) Diakhirat nanti seorang wanita solehah akan terperanjat
dengan Pahala extra yang banyak dia terima diatas segala kebaikan
suaminya yang tak disedari.. Bila dia lihat suaminya tengah
terhegeh-hegeh di titian Sirat,dia tak nak masuk syuga tanpa
suaminya, jadi dia pun memberi pahalanya kepada suami untuk
lepas masuk syurga. Didunia lagi, kalau suami dalam
kesusahan isteri boleh bantu tambah
lagi di akhirat. Kalau seorang isteri asyik merungut, mulut
selalu muncung terhadap suami dia tak akan dapat pahala extra
ini.

6. )Manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat
didalam dan diluar rumah, segala dosa-dosa anak isteri
yang tak dididik dia akan tanggung ditambah lagi dengan
dosa-dosa yang lain. Dinasihatkan kepada semua
wanita supaya faham akan syariat Allah agar tidak derhaka
denganNya. Dan semua lelaki fahami hati
naluri seorang wanita & isteri agar tidak derhaka denganNYA......

Saturday, December 10, 2011

Gerhana Bulan 10 Disember 2011 (10.12.11)

Gerhana bulan penuh 10 Disember

KUALA TERENGGANU  - Gerhana bulan penuh dengan pemandangan seakan-akan bola raksasa kuning tembaga terapung di angkasa selama lebih 40 minit dijangka berlaku pada malam 10 Disember ini.

Unit Falak Fakulti Pengajian Kontemporari Islam Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) dalam satu kenyataan hari ini berharap orang ramai tidak melepaskan peluang menyaksikan fenomena itu dan melakukan solat sunat gerhana.

"Gerhana kali ini berlaku pada awal malam. Meriahkanlah fenomena ini dengan bacaan selawat dan tasbih serta solat sunat gerhana di masjid.

"Kejadian itu amat besar hikmatnya supaya manusia melihat dengan jelas tanda-tanda kekuasaan Allah dan memanfaatkannya dari segi rohani dan kajian saintifik," jelas kenyataan itu.

Friday, December 9, 2011

Solat Selepas Haid - Kesilapan Wanita

SOLAT SELEPAS HAID : PERKARA YG DIPANDANG RINGAN..
Pengetahuan Islam kepada sesiapa yang bernama wanita ISLAM!!!

Kebanyakkan perempuan/wanita/ muslimah (wanita Islam) tak berapa perasan ATAU lebih malang lagi jika memang tak tahu menahu akan perkara ini... Ilmu Fekah, khususnya BAB HAID yang berkaitan dengan diri wanita itu sendiri amat kurang dikuasai atau difahami secara menyeluruh oleh kebanyakkan wanita Islam...kenapa hal ini boleh terjadi?? Amat susah untuk mencari seorang guru/ustazah/ ...yang betul-betul pakar dalam bab 'Orang-orang Perempuan ini' kecuali terpaksa@mesti dirujuk kepada lelaki/ustaz- ustaz yang bernama LELAKI jugak...(saya rasa ramai yang bersetuju dengan pandangan saya )

Contohnya yang paling simple ; bila ditanya kepada kebanyakkan wanita Islam ; "adakah wajib bagi seorang wanita Islam menqhada'kan solat mereka yang ditinggalkan ketika haid?" pastinya kita akan mendengar jawapan daripada kebanyakkan mereka mengatakan: "alaa...itu soalan mudah jee..bila 'datang period' maka solat tuu tak perlu qadha, yang perlu qadha hanya puasa jee..itulah yang kami belajar sejak mula-mula 'bergelar wanita' dulu"

Monday, November 28, 2011

Pengalaman melalui LPT2 Lebuhraya Pantai Timur Kuala Terengganu

Baru-baru nie saya berpeluang melalui LPT2 yang baru dibuka masa time raya arie tu.... Nok gok rasa best ker tak best naik LPT baru nih.... Lagipun bukan saja-saja nak naik... Kebetulan time tu saya kena menghadiri satu majlis perkahwinan di Batu Pahat, Johor.

Jauh gak tu dan saya tak perlu melalui tol.... (setakat nie la) [rumah k. trg - k.berang - lpt2 - bukit besi - jabor - uia kuantan - gambang - muazam - segamat - batu pahat].

LPT2 memang tak boleh naik melalui Bukit Payung lagi... eh salah boleh naik... tapi bukan ke arah kuala berang / kuantan tapi direct ke belah setiu nun.... kg sungai tong. jadi sesape yang naik kut sinun jangan la nak memandai pulak... ada yang jatuh gaung... jalan terputus karang.

Di mana jalan masuk LPT2 ni? tengok dalam my GPS macam ada tapi bila tag... GPS jadi gila... maknanya jalan masih tidak bersambung.... Jalan punya jalan .. yap senang jer nak cari pintu masuk lebuhraya LPT2 ni... Pergi menghala ke arah Ajil / Kuala berang.  Jalan lama nak ke Jabor mesti korang kenal kan? betul la.. kat simpang ajil yang ada masjid kat depan simpang tu..... LPT2 depan sikit jer... maknanya tak perlu belok kiri tapi terus menghala ke Kuala Berang, dalam 500 meter anda akan jumpa traffik light.. Hijau jer terus masuk kanan... Dah masuk Lebuhraya.... Sediakanlah duit tol tue ya.... berapa sen? Sebab korang baca blog saya nie... Kerajaan Negeri Terengganu bermurah hati bagi FREE kat korang seme... sampai tol siap dan bersedia tuntut duit ngan korang... har har.....

Pergh sedapnya masuk LPT2... tiada gangguan kesesakkan... kereta tak banyak..... opsss.... ada petugas hambat lembu di seberang sana... Ada jugak lembu terlepas kandang ya.... banyak pula tu... kalu naik atas jalan boleh bahayakan pengguna lebuhraya nie.... mesti ada tangan tangan gatal gie kerat pagar... lembu pun senang-senang hati masuk dalam... Lembu pun pandai cari jalan pintas.... lembu suka sangat tidur atas jalan... panas dan selesa katanya... kita hok lalu nie kena hati-hati bila jumpa ngan puak puok dier nih..... ingat tu!! HATI-HATI....

Bila kuar jer dari LPT2.. susur kiri..... terus jumpa simpang tiga traffik light, belok kanan terus ke simpang bukit besi (tempat rehat lori), belok kiri dan terus ke bandar al muktafi billah shah - jabor... Tengok dari perkiraan GPS, pergh! 20km jimat..... betul tak masa nie? Korang cuba try test la pulak. Tapi al-maklumla perjalanan ku masih jauh..... berhenti banyak, kerap pulak tu..... sampai lambat la jugak.... penumpang ramai.. ragamnya macam macam..... Mata tak yah nak kata la.... Apa pun... enjoy your drive..... n

Saturday, November 26, 2011

Jubin

Salam blogger's...

Malam malam cam gini terlintas cari jubin... eh pasal tak berapa banyak maklumat? Mesti ada kawan-kawan yang bertanya dan search telnet / google dalam nih. Tidak perlu lagi kita terpinga-pinga dengan semua tu... Nie hah .. saya dah jumpa... jom anime4nz share kan sikit info jubin / mozek / tiles / keramik / seramik
Jadi tanpa membuang masa, eloklah saya terangkan sedikit demi sedikit di sini utk sama2 kita mengetahui tentang apa itu jubin... [panjang citer nih, sila ambil note yer, heheh]
Jubin atau 'tiles' ade dlm pelbagai rupa dan bentuk...
Ada segiempat sama, segiempat tepat, bulat, hexagon, dan pelbagai lagi ikut rekaan.
ermm... Jubin ade beberapa jenis... Antaranya :

Wednesday, November 23, 2011

15 Maksiat Undang Murka Allah

CUKUP menyayat hati apabila melihat satu persatu bala dan ujian Allah SWT turunkan kepada manusia pada hari ini. Daripada bala yang datang secara halus sehingga cara menakut dan mengerikan. Semuanya menyakitkan, menyeksakan kehidupan kita, memedihkan perasaan kita dan memilukan hati nurani kita semua.

Adakah semua bala yang melanda kita hari ini sekadar bencana alam dan masalah kebersihan yang tidak dijaga sehingga bertukar menjadi penyakit atau virus? Hanya orang berfikir, menghayati, insaf dan merenung saja yang akan mendapati jawapan terhadap fenomena ini.

Semua bala dan ujian yang Allah turunkan kepada manusia adalah sebagai dalil bahawa Allah benar-benar berkuasa ke atas makhluknya. Allah juga menurunkan bala supaya manusia berfikir bahawa di alam ini ada kuasa ghaib yang mentadbir, mengurus dan menyelaras keseluruhan proses kejadian alam. Allah menimpakan pada manusia bala dan ujian untuk manusia menyedari bahawa gunung-ganang, teknologi canggih, perkembangan sains, persenjataan hebat, negara bertamadun, pemimpin yang punya kuasa politik besar dan rakyat yang hidup mewah, semuanya akan musnah apabila berhadapan dengan bala dan ujian Allah SWT.

Monday, November 21, 2011

10 Gangguan Syaitan Ketika Solat

Antara gangguan ketika melakukan solat adalah:

1) Berasa was-was ketika melakukan takbiratulihram
Saat membaca takbiratul ihram, ‘Allahu Akbar’, seseorang akan berasa ragu-ragu apakah takbir yang dilakukannya itu sah atau belum sah.
Sehingga dia mengulanginya sekali lagi dengan membaca takbir. Perasaan itu akan berterusan kadang-kadang sampai imam hampir rukuk.
Ibnu Qayyim berkata, “Termasuk tipu daya syaitan yang banyak mengganggu mereka adalah was-was dalam bersuci (berwuduk) dan niat atau saat takbiratul ihram dalam solat”. Was-was itu membuat mereka terseksa.

2) Tidak memberi tumpuan ketika membaca bacaan dalam solat
Sahabat Rasulullah, Uthman bin Abil ‘Ash datang kepada Rasulullah dan mengadu, “Wahai Rasulullah, sesungguhnya syaitan hadir dalam solatku dan membuat bacaanku salah.” Rasulullah menjawab, “Itulah syaitan yang disebut dengan khinzib.
“Apabila kamu berasakan kehadirannya, ludahlah kekiri tiga kali dan berlindunglah kepada Allah. Aku pun melakukan hal itu dan Allah SWT gangguan itu dariku” (Hadis Riwayat Muslim).

Sunday, October 23, 2011

Rumah Teres 2 Tingkat



Rumah Teres 2 Tingkat di Bukit Kuang, Kemaman.

Di lengkapi 4 bilik tidur dan 3 bilik air
Jubin seramik dan cat berkualiti
Porch kereta untuk 2 kereta
Keluasan rumah 22'x41' (Tanah 22'x70')
Berhampiran masjid, petronas, klinik desa
Lokasi hanya 6km dari Bandar Cukai, Kemaman
 
Sesuai untuk Kediaman, Sewaan, Pulangan Pelaburan
 
Harga untuk permulaan : RM240,000.00 ke atas

Untuk maklumat lanjut hubungi ;
Naim : 019-982 3405 @
di talian 09-626 3405     Untuk dapatkan harga diskaun sebelum tamat ! !

Sunday, October 16, 2011

Pisau Seramik

'Betul dok pisau nih? ringan lepung etek... macam alat mainan jer'... Itu la yang terdetik di hati saya pabila kali pertama memegang pisau seramik ni...Tapi itulah keajaibannya... Belum cuba Belum tahu...Mungkin kerana warna mata pisaunya buatkan saya sendiri tidak mempercayai ianya seramik... lebih tajam dari mana mana besi sedia ada... cuma proses buat dier jer yang rumit....

Apa lagi saya terus test pisau ni..... buat lapah daging,... Kebetulan orang kampung buat bekwoh (kenduri kahwin) Pergh... sedap... laju jer potong daging.... Dah tak kisah orang kampung dok kata kata kejab kejab agi bereti gie belakang ar tu... bunyi asah pisau.... Sebabnya pisau seramik nie tak perlu diasah.... DI ULANGI!! tidak perlu di asah..... Sesuai la sangat ngan saya yang tak biasa sangat mengasah pisau sampai tajam ni ek...

Memang luar biasa ketajamannya... Saya suka akan hasil potongannya. Sifat istimewa pisau seramik yang sangat tajam tanpa perlu diasah membuatkan kita tidak rugi untuk mendapatkannya. Ianya juga sesuai untuk kegunaan dapur dan suri rumah kerana ia tidak bertindakbalas dengan makanan, menyebabkan buah buah yang mudah lebam setelah dipotong seperti epal dan terung akan lambat teroksida.

Pisau seramik diperbuat dari Zirconium Dioxcide iaitu sejenis mineral yang lebih keras dari besi. Pisau seramik semestinya bukan dari logam jadi ia tidak akan karat. Berbaloi la kita memiliki pisau ini kan...kan..

Banyak lagi kelebihan pisau yang perlu anda ketahui. Jom layari pisauseramik.blogspot.com dan sama-samalah kita beraksi macam tukang - tukang pakar masak di luar sana.

Blog Pisau Seramik : pisauseramik.blogspot.com
Facebook : Pisau Seramik

Monday, October 10, 2011

Rejimen 512 sentiasa SIAPSIAGA

Tidak timbul isu anggota Askar Wataniah (AW) tidak aktif di negeri Terengganu ini kerana tahap kesiagaan Rejimen 512AW BN1 Kuala Terengganu sebagai pasukan paling kanan dalam rejimen sentiasa berada pada paras paling tinggi.

Kekuatan itu turut disokong oleh komitmen yang diberikan kerajaan negeri apabila menjadikan AW sebagai program anak angkat sejak 16 tahun lalu.

AW merupakan medan persediaan penting bagi orang awam yang mempunyai semangat cintakan negara untuk mempertahankan tanah air ketika berlaku perkara-perkara di luar dugaan.

“Ibarat orang yang sudah ada lesen memandu", walaupun sudah lama tidak memandu masih mempunyai pengetahuan untuk mengendalikan kenderaan berbanding mereka yang tidak ada lesen.

‘‘Begitu juga AW yang memberi pengetahuan ketenteraan kepada orang awam untuk bersedia mempertahankan negara,”.

Sehubungan itu MARILAH semua lapisan masyarakat di negeri ini turut serta dalam AW yang banyak menekankan semangat persaudaraan serta memupuk disiplin dan jati diri yang tinggi.

Golongan muda perlu memilih wataniah untuk menunjuk kekuatan yang ada dan bukannya melakukan perkara tidak berfaedah seperti merempit dan melepak tanpa arah tujuan.

 Join Facebook / Rejimen 512 Askar Wataniah Batalion 1, Kuala Terengganu SEKARANG!!!

Saturday, October 8, 2011

Cara Ketahui Kiblat / Qiblat

Panduan cara ketahui waktu dan arah kiblat solat

TIPS WAKTU DAN ARAH KIBLAT SOLAT

Cara mencari kiblat tanpa menggunakan kompas memerlukan pengetahuan pembaca blog anime4nz dalam beberapa bidang ilmu. Antaranya ialah astronomi, geografi, dan matematik. Ia satu cara untuk mencabar minda pembaca budiman kerana anda perlu melihat, meneliti, menganalisis dan mengkaji fenomena alam. Untuk mendapatkan data yang tepat, pembaca budiman perlu menumpukan kesemua deria dalam pengajian. Walaupun ada cara moden untuk mencari kiblat, pembaca perlu didedahkan dengan cara tradisional agar ianya tidak pupus. Walaupun ada yang baru, yang lama tidak dilupai.

CARA KETAHUI ARAH KIBLAT DAN WAKTU SOLAT TANPA KOMPAS

Kiblat @ qiblat ! ! Benda apa itu??
Kiblat@qiblat merujuk kepada arah Kaabah. Kaabah terletak di Arab Saudi. Ia menjadi titik arah sembahyang bagi umat Islam. Ia juga simbol kesatuan umat Islam.
Firman Allah "Maka palingkanlah wajahmu ke arah Masjidil Haram (Kaabah)".
Tempat paling suci & mulia di sisi umat Islam. Ianya dikunjungi oleh jutaan orang setiap tahun.

Monday, October 3, 2011

Peteh Terengganu Peteh

awok2 ganu...!
sOkOnGlah Terengganu dan T-Team..!
Guane bohh...?
spuluh aribulang dop lame dohh..!
rama2 kite pakat redohh..!
pakak g stadiyung biar penohh..!
dop kire ah muke comey ke hudohh..!
hop putih ke..hop kerohh..!
dari dekak ke dari jaohh...!
kite mari bukang nok gocohh...!
kite mari bukan nok wak kecohh..!
kite nok buwi sokongan je bohh..!
dengan harapang kite dop kalohh..!
kalo sungguh la kite kalohh..!
jangan la sep mu duk mnyumpohh..!
muluk sorng2 pakak bunyi..bodohh2..!
guaner gitu bohh..!
boo..boo la tu bohh..!
hop gitu prangai mmg hudohh..!
player wak molek dohh..!
nok wak wane kite kalohh..!
kaloh ni..mmg org takmbohh..!
acu tera kalo sep kite menang tanpe bolohh..!
hadoww...mu paka jersi trg wak g skolohh..!
hop slamer ni muke mmg hudohh..!
pah pade menang..muke kiuk teruhh..!
tp,jangan agah..jangan wak gagohh..!
cukup ah kite bersyukur pada Allah..
jangan sapa dop ingak ke sejadohh..!
kite ikuk bende berfaedohh..!
jangan ikuk bende kejadohh..!
ke guane bohh..?
hop mane duduk jaohh..!
kalo dokleh mari wak meriohh..!
tgok tv keda makang sudohh..!
tp,hop dekak kopeh ni ambe nok marohh..!
ya amat usohh..!
ya amat payohh..!
pangadil siuk wisel dgor sapa drumohh..!
tu pun ye wak payohh..!
bakpe gitu bohh..?
mari lah..adik abang mok abohh..!
pas smayang...lipak sjadohh..!
pakat g teruh..bukan susohh..!
koho rama..koho meriohh..!
dop kire menang ke kalohh..!
dop kire lengohh..dop kire lelohh.!
janji stadiyung penohh..!
MB tgok..senyum pah subohh..!
mane tahu ye repair stadium hop rutohh..!
sebb siang tgok pnyokong pelohh..!
sapa brebuk sapa ke balohh..!
tepak duduk ekpom limited dok ohh..!
tp,dakpe bohh..!
sapa mase..!ade rezki..kite pindohh..!
hop dulu reboh..pah ni tesergam indohh..!
insya'Allah~
sekiang dari seorg insan yg lemohh..!
biar ape org nk cemohh..!
asal hati dop kerohh..!
mitok maah kalo ade bende hop salohh..!
Petehh...!Terengganu...Petehh..

Thursday, September 29, 2011

Kalendar 2012

Cuba lihat kalendar untuk tahun 2012... 

1 Ramadhan pada tahun 2012 jatuh pada 20 Julai iaitu hari Jumaat, jadi 3 Ogos 2012 bersamaan 15 Ramadan juga pada hari Jumaat. 

Sama dengan satu hadis Nabi SAW tentang huru hara besar yang akan terjadi pada tengah malam pertengahan Ramadhan iaitu hari Jumaat 15 Ramadhan di bumi ini. 

Huru hara yang akan mengejutkan semua orang yang sedang tidur... Satu suara yang amat dahsyat akan kita dengar dari langit, bukan kiamat tetapi huru hara tersebut akan melenyapkan umat manusia di atas muka bumi ini sebanyak 2/3, yang tinggal hanya 1/3 shj.

( Menurut kajian NASA, pada 21-12-2012 satu planet yg yang dikenali planet X akan melintasi bumi ) 

Adakah kita semua ni tergolong dalam 1/3 itu? Adakah peristiwa itu akn berlaku pada 2012?? 
Hanya ALLAH yang Maha Mengetahui.. 

Yang penting kita perbanyakkan ibadat dan berdoa agar kita termasuk dlm golongan yg dilindungi Allah, jika mati biarlah kita mati dlm Islam dan beriman.. 

Apa pun, peristiwa itu pasti akan berlaku mengikut hadis Nabi SAW di bawah.. Dari Nu'aim bin Hammad meriwayatkan dengan sanadnya bahawa Rasulullah SAW bersabda: Bila telah muncul suara di bulan Ramadhan, maka akan terjadi huru-hara di bulan itu...". Kami bertanya: "Suara apakah, ya Rasulullah? " Beliau menjawab: "Suara keras di pertengahan bulan Ramadhan, pada malam Jumaat, akan muncul suara keras yang membangunkan orang tidur, menjadikan orang yang berdiri jatuh terduduk, para gadis keluar dari pingitannya, pada malam Jumaat di tahun terjadinya banyak gempa. Jika kalian telah melaksanakan solat Subuh pada hari Jumaat, masuklah kalian ke dalam rumah kalian, tutuplah pintu-pintunya, sumbatlah lubang-lubangnya, dan selimutilah diri kalian, sumbatlah telinga kalian. Jika kalian merasakan adanya suara menggelegar, maka bersujudlah kalian kepada Allah dan ucapkanlah: " Mahasuci Al-Quddus, Mahasuci Al-Quddus, Rabb kami Al-Quddus ", kerana barangsiapa melakukan hal itu akan selamat, tetapi barangsiapa yang tidak melakukan hal itu akan binasa". (Al Hadis)

Wallahualam samada benar atau tidak. Minta pada mana2 yg alim hadis dpt
merungkai persoalan samada benar atau tidak.


Hadis x shahih..x wajib percaya dan x boleh beriktikad akan berlaku pada masa dan tarikh yg tertera.. Cuma jika ia berlaku itu adalah kehendak Allah... Kita kenalah percaya pada qado & qadar Ilahi.... Sekian

Ribut Melanda Terengganu

Assalamualaikum....

Ambe baru jer balik dari bandar Kuala Terengganu sakni.... Dengarnya malam tadi ribut kuat sangat..... siap bunyi "degummmmm"... kuat bebenor bunyinyer.... Lagipun malam tadi ada berlangsung perlawanan Piala Malaysia antara Terengganu Vs Negeri Sembilan. Permainan pun kena diberhentikan... dah siap hujan lebat segala okkk.... Dan yang paling ketara di bandar pun kawasan stadium tu la jugak.... Pokok golek arok sekali.... tumbang... jatuh atah keta... Abih patah riuk dahan pokok tu.... Innalillah...... Kembalilah kepada Allah...

Pihak MBKT masih kerja overtime lagi tu... duk nebang pokok ada.... bersih jalan ada.... hok mana ada atah jalan deme nie wak punggoh buh tepi jalan dulu.... bersepah sekali... kalu orang tengok... hanyar kubang... campur gaul kali.... ngan pokoknya... daunnya... atap nya... atap genting pun ada???? dari mana datangnya... siasat sket... usha la kiri kanan... ushhh... dari area Wisma Persekutuan.... DOk tahu la atap Bangunan tu sendiri atau atap parking kereta jer..... yang pasti napok la jugok berlubang sana sini....

Kawasan lain.. Kampung lain... Ada cerita ributnya sendiri.... Ribut oh ribut.....

Sebut pasal ribut dalam utusan ada berita mengenai kesan taufan Nesat yang melanda utara Manila, Filipina turut dirasai di sini apabila ia menyebabkan berlakunya ribut petir dan angin kencang di beberapa kawasan di bandar raya ini pagi ini.

Menurutnya, angin kencang dan ribut berkenaan menyebabkan kemusnahan dan kerosakan kemudahan talian elektrik serta banyak pokok dan papan iklan tumbang di sepanjang jalan raya.

"Angin kencang selaju 95 kilometer sejam adalah kesan daripada taufan Nesat yang melanda utara Flipina. Ia kini bergerak ke Luzon dan Hainan, China,".

Adakah kita turut merasa kesan darinya.... Hanya Allah yang lebih Mengetahui.... Engkau Selamatkanlah Negeri Terengganu kami.....Amin......

Catatan : Ribut Melanda Bandar Kuala Terengganu pada 28hb September 2011 malam.

Wednesday, September 28, 2011

Exora REEV dan Saga EV

Sabar menunggu Exora REEV, Saga EV

NAMPAKNYA inspirasi kerajaan untuk menuju negara hijau semakin tercapai. Bermula dengan pelbagai insentif untuk pembangunan kediaman dan projek hijau selain insentif bagi pembelian barang jimat tenaga, kini negara mengorak langkah menghasilkan kenderaan hijau pula.

Kemungkinan dua tahun dari sekarang, kita bakal menyaksikan jalan raya di Malaysia akan dipenuhi kenderaan hijau yang kurang menggunakan bahan api fosil, petrol atau diesel.

Ketika itu, Proton bakal mengeluarkan secara besar-besaran kenderaan Saga dan Exora yang menggunakan konsep dan teknologi hijau serta infrastruktur kenderaan elektrik.

Menariknya, pembangunan kenderaan elektrik Proton ini bukan bermula semalam atau minggu lepas, namun sebenarnya kenderaan elektrik Proton sudahpun terkenal di mata dunia.

Sunday, September 25, 2011

Antara MANUSIA, MALAIKAT & SYAITAN

Manusia - Eh, dah subuh dah?
Malaikat - bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh mu ....
Syaitan - Alahhhhhh, kejaplah, ngantuk ini...awal lagi nie?.zzzzzzzz

Manusia - Nak makan, laparlah ??
Malaikat - Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah....
Syaitan - Ahh, tak payahla... dah lapar ini !! mmm..sedapnyaaaa? ..

Manusia - Hari ni nak pakai apa ye?
Malaikat - Wahai anak Adam, pakailah pakaian yang menutup aurat..
Syaitan - Ehh, panaslah, takde style langsung, nampak kampung!!!

Manusia - Alamak, dah lewat!
Malaikat - Bersegeralah wahai manusia , nanti terlewat ke pejabat.....
Syaitan - Ahhh?awal lagi?mmm..aaahh? suruh si X, punchkanlah?

Manusia - Azan sudah kedengaran.. ..
Malaikat - Wahai anak Adam, bersegeralah menunaikan kewajipan
Syaitan - Baru pukul berapa.. rilex lah..awal lagi nieii?.

Manusia - Eh, eh.... tak boleh tengok ini, berdosa...
Malaikat - Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha Melihat dan mengetahui !
Syaitan - Perggghh... best tu... . rugi ooo kalau tak tengok nie..

Manusia - Saudaraku sedang melakukan dosa
Malaikat - Wahai anak Adam, cegahla ia..
Syaitan - Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang, lantaklahh? ..

Manusia - Elok kalau aku sampaikan nasihat ini kepada orang lain
Malaikat - Wahai anak Adam, nasihat-menasihatil ah sesama kamu..
Syaitan - Sendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa susah2... pandai2lah?

Manusia - aku telah berdosa..
Malaikat - Wahai anak Adam, bertaubatlah kamu,sesungguhnya Allah Maha Pengampun. .
Syaitan - Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat... lagipun muda hanya sekali....rugila. .... (kalau sempatla)

Manusia - Kalau pergi, mesti seronok!
Malaikat - Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang dimurkai Allah, berpalinglah dari jalan itu ....
Syaitan - Jangan bimbang, tiada sesiapa yang tahu...Jomlahhh?

Manusia - Uuhhh?letihnya arini..tak solat lagi nieee?.
Malaikat - Wahai anak Adam, taatilah Allah dan RasulNYA, kebahagiaan di dunia dan akhirat untukmu. Solat itu wajib bagimu...
Syaitan - Hey anak Adam, ikutilah aku,kebahagiaan di dunia (sahaja) dan kebahagiaan diakhirat (jangan mimpilah!) untukmu....

Sekarang anda mempunyai 3 pilihan :
1.Anda - Patutke aku biarkan teks ini tetap di sini..
2. Malaikat - Ingatkan pada kawan yang anda kenal (sebarkan ini)
3. Syaitan - Tak payahlah sebuk2 biar je disini..kalo boleh delete je.

Mengiktiraf jasa perajurit negara

PASUKAN beruniform terutama pasukan keselamatan telah lama dianggap sebagai golongan pejuang yang dihormati setiap anggota masyarakat atas jasa dan keberanian mereka berada di barisan hadapan demi rakyat jelata.

Malangnya, selepas beberapa generasi, jasa mereka mula dilupakan dan cuba dimanipulasi pihak tertentu untuk kepentingan peribadi memandangkan tidak ramai lagi saksi keberanian perajurit negara yang masih hidup dan mampu berkongsi kisah.

Hakikatnya, sama ada di bawah British atau selepas merdeka, setiap individu yang berani menyertai pasukan polis atau tentera layak diperakui sebagai wira negara.

Terutama sekali pada waktu darurat dan pergolakan bersenjata akibat cubaan komunis merampas pentadbiran negara, setiap anggota polis dan tentera dengan ikhlas menjalankan tugas walaupun mengetahui mereka mungkin cedera, cacat mahupun maut di tangan musuh pada bila-bila masa.

Friday, September 23, 2011

Pengalaman di Pulau Warisan / Kampung Cina / i - City

Anda semua dah sampai ke Pulau Warisan di Kuala Terengganu.... Banyak sungguh pulau di Kuala Terengganu...... Anda takut naik bot ke Pulau?? Terengganu ada jawapannya... he he.... Salah satunya yang terbaru... Pulau Warisan, Terletak di belakang Kampung Cina.... Kini di gelar sebagai bandar i-city...... der bandar ker situ.... tak la.... cuma dekat ngan bandar jer.... Pulau buatan sepenuhnya.... Sama seperti Pulau Wau Man yang menempatkan Monumen Keaijaban yang kini digelar Taman Tamadun Islam.... Mercu Tanda terkini di situ adalah Masjid Kristal...

Mungkin ramai yang tidak perasan mercu tanda terbaru Terengganu di belakang Kampung Cina merupakan sebuah Pulau yang dipisahkan dengan sebuah terusan kecil. Ianya adalah sebuah lagi usaha murni dari kerajaan Negeri Terengganu untuk terus menjadikan Terengganu sebagai destinasi pelancongan ternama. Banyak struktur yang dibina mempamerkan gabungan senibina Melayu, Cina dan moden terutamanya binaan pintu gerbang dan motif flora yang menghiasinya. Nampak menarik di waktu siang, lebih indah pemandangannya di waktu malam.

Terusan 'venice' ini boleh ditelusuri dengan TTI Cruise, iaitu di Taman Tamadun Islam di Pangkalan Tokku Paloh. Dengan caj sebanyak RM10 dua hala, para penumpang dibawa menyusuri sungai Terengganu antaranya Muzium Negeri, Pulau Sekati, Bukit Datu, Pengkalan Baru, Seberang Tuan Chik, Pulau Haji Siah, Pembuatan Bot Seberang Bukit Tumbuh, Bazaar Warisan, Pasar Kedai Payang dan pelbagai lagi tempat yang dapat dilihat dari Sungai Terengganu. 

Padang yang amat luas kini dihiasi dengan pokok pokok buatan berwarna warni.... Bagi kaki pancing tak terkecuali mencuba pengalaman / nasib mengail di situ.... Ikan besar besar dengarnya.... Aktiviti da banyak dilakukan di sini... Karnival besaran anjuran TV 9 pun dah sampai ... Terbaru Pesta Tanglung....

Saturday, September 17, 2011

Cerpen Terengganu guna Huruf 'K'

3K Kelapa Katak, Kayu,

~Kulu kilir kotang kating ku kelih “Leh ”, kelek karung, kotok, kettah, keppong kussang kaing, kemmah kemming kepit kat ketiyok , kejak konar kanang, kejak konar kirri , kejak ketengoh , kejak ketepi, ke nok kiot kakah ni !!(dlm ati ku). Kadang kadang Leh kerek (kerapkali) keruk kuku kat kulik kepala, - Kulik Leh klihatang kotor , kuddih, khussang. Kaki Leh kretto’, karrak, kruttub, kemattu, kerah krettong kalih kalu kaki kena kaca, kena krawwak karat.( kabornya kena kreng- hok korek korek, kauk kauk.. kambuh kambuh tuu laaaa- Komatsu) .

Kalu Leh kelih kelibak “kakok kakok ” kelik keje, kuppul kat keda keset (cassette), ketawa kecil kih kih kih, kena plok hok kulik kuninglasak , kating kiyutmiut kuruh kuruh kecik kecik, Leh krissing krenyih krissing krenyih, kemewek konong konong “kennang” ker Kiyoh (koleksi Kiyoh- kebaya, kating cekke’ ge krengge , kasuk “krokedai” tumik tinggi, kacamata ‘Kaghera” kelam- Perghhhhh klah Kiyoh ). Kekadang Leh kata –“kiter kasih kemung”, Kiyoh kettor geggor, kecutberrut kakitangang, kena plok kat Kiyoh kebetollang kurang kaki tuu gok keccingang kerna ketakutang !!

~Kalu kita kelow, Leh kellong kotok !! Kalu kita kossek kediya, Leh kejor keliling kappong. Kesiyang kat Leh !!? Ku kehairanang kombaing kepelekkang !! Ku kelih Leh kutik katap kotok rokok, kettah, kasuk koyok “Kalbing Klaing” hok kullat, kadang kadang krakker (rangka) kipah KDK, kotok kalang, kukurrang, ketelabbi pong kadang kadang Leh keppong jugok kena kena tuu!!

Kelihatang Leh kuwih kaki kat kerek (perigi), kejor kattok kulit kruttub, Leh katok kattok, buh dalang kotok. Leh kutik kokkenut. Kalu koccok, Leh biya, kalu komeng Leh buh dlm kaing kussang . Leh kerat kayu, seputong, kandor atah palla bahu !! Kira kiraangnya, Leh nok kembali ke kakilima keda …kubang kediamang pat keddaroh, khellak dan jerenggengnya. Kotok, kelapa, katak kelihatan khappoh kat Leh kubbang. Ketika Leh kusyuk kelih kenderaan siyuh siyah siyuh siyah gi mari gelaluk hiruk pikok deppang matta , kelihatang sebuwoh kete Kelisa kaler kelabu..WMW XXXX ketepi lalu berhenti. Turung soghang lakki kacok …mettong gi tang ke Leh

~Pemuda : Pakcik, ambiklah duit nie, pergilah makan, kasihan sy melihat keadaan pak cik !! (sambil meletakkan duit didlm kotak yg dibawa Leh.

Leh : Korrok kerring mung , nok katok mapuh?

Pemuda : ??????????????

Cak ghappok ya lari, balik smulla ke kettenya….nasib baik aqu cepat beredar katanya…kalau x mati aqu, mcm nasib “tengkorak” yg dibawanya itu.

p/s kayanya bhs kitter , dgn hanya menggunakan satu abjad drpd 26 abjad yg ada, kita mampu merekacipta dan memenuhi satu mukasurat kajang

Kajang Pak itang Kajang Bertempat,
Kajang Hamba Mengkuang Layu,
Kajang Pendatang bermacam abjad,
Kajang hamba hanyalaa satu.

Thursday, September 15, 2011

Time to Fly ke Medan, Indonesia

Masa nya akan tiba..... Tiket dah ader yang sponsor.... dah book pun... cuma nak naik jer tak agi.... tempatnya indonesia. Apa la pengalaman yang akan ambe dapat dari sana ya... korang seme dah pernah pegi belum..... khabarnya boleh dapat juta juta kat saner... kaye kiter pak..... har har....

Kena persiapkan kelengkapan sebelum berangkat gak... kapan ya berangkat pak?? waduh dah cakap indon gitu.... waduh waduh..... Orang orang di Indonesia terimalah kedatangan hamba dari Malaysia ya....

Jangan ribut ribut..... kita percepatkan keja kiter nanti kiter jumpa di sna... terima kasih.... jumpa lagi

Sunday, September 11, 2011

Negara hijau, apakah pendirian kita?

BAYANGKAN untuk menjadikan rumah kita yang berkeluasan 24x70 kaki sebagai sebuah ‘rumah hijau’ yang mampu menjana, menyimpan dan mengurus tenaga dengan berkesan, kita hanya memerlukan RM100,000.

Kos ini termasuk penyelesaian bekalan tenaga yang menggunakan sistem solar terkini, penyimpanan bekalan tenaga menggunakan bateri litium ion dan peralatan jimat tenaga daripada Panasonic yang mampu mengurangkan penggunaan tenaga berlebihan.

Mungkin bagi yang tidak memahami keperluan penjimatan tenaga akan merasakan jumlah ini terlalu tinggi, bahkan, merasakan ia satu pembaziran. Namun inilah hakikat masa kini untuk kita memasang peralatan dan menggunakan peralatan jimat tenaga.

Ia tidak datang dengan harga murah, malah dengan insentif yang diberikan kerajaan, kos kepada golongan berpendapatan sederhana masih tinggi. Jadi apakah hasrat kerajaan untuk mencapai status negara hijau akan terhasil dek kerana kos yang tinggi ini?

Wednesday, September 7, 2011

Kita Sebenarnya .....

KITA SEBENARNYA...


* Lebih gembira menyambut

1hb Januari daripada 1 Muharram


* Lebih tahu apa itu 
14 Februari daripada 12 Rabiulawal


* Lebih membesarkan hari

Sabtu, Ahad daripada hari Jumaat


* Lebih khusyuk mendengar

lagu daripada mendengar Azan


* Lebih suka lepak, tidur,

tengok TV daripada sembahyang


* Lebih tahu tentang 
artis pujaan kita daripada nama nabi-nabi Allah


* Lebih suka menyebut

hello!...hai! daripada assalamualaikum


* Lebih suka pakai 
cap, topi daripada tudung, kopiah


* Lebih suka menyanyi

dangdut daripada berwirid, bertahmid


* Lebih suka memuji

manusia daripada Tuhan kita sendiri


* Lebih suka membaca

majalah hiburan daripada buku-buku agama


* Lebih suka ke konsert,

karaoke daripada ceramah agama


* Lebih suka memaki,

mengumpat orang daripada memuji mereka


* Lebih suka mencarut,

@#%^&! daripada menyebut MasyaAllah


* Lebih suka kemungkaran

daripada berbuat kebaikkan


* Lebih bangga dengan

kejahilan kita daripada bersyukur dengan

keimanan kita


* Lebih cintakan urusan dunia 
daripada urusan akhirat



TETAPI bila orang tanya

arah tujuan kita, kita pasti akan jawab


Kita

SEBENARNYA.....


Lebih suka menuju ke

Syurga daripada ke Neraka

Saturday, August 27, 2011

30 PERKARA HOK ORANG PUANG DOP DANG NK KABO KE ORG LAKI

1. Bila sorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitiskan airmata, itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.

2.Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya, lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.

3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang paling dia sayang (sebab itu ramai wanita yang patah hati bila hubungan itu putus di tengah jalan).

4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki, lelaki itu akan sentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki lain.

5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya, dia akan cair seperti coklat!!

6. Wanita memang sukakan pujian tetapi selalu tidak tau macam mana nak menerima pujian.

7. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang sukakan kamu separuh mati, tolak cintanya dengan lembut, jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diri wanita yang kamu tak akan tahu bila dia dah buat keputusan, dia akan lakukan apa saja.

8. Sekiranya sorang gadis mula menjauhkan diri darimu selepas kamu tolak cintanya, biarkan dia untuk seketika. Sekiranya kamu masih ingin menganggap dia sorang kawan, cubalah tegur dia perlahan-lahan.

9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa. Muzik, puisi, lukisan dan tulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.

10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ni langsung tak berguna.

11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.

12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya dalam diam memberikan respon positif, misalnya menghubunginya melalui telefon,si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat, tetapi sebaik saja ganggang diletakkan, dia akan menjerit kesukaan dan tak sampai sepuluh
minit, semua rakan-rakannya akan tahu berita tersebut.

13. Sekuntum senyuman memberi seribu erti bagi wanita. Jadi jangan senyum sebarangan.

14. Jika kamu menyukai sorang wanita, cubalah mulakan dengan persahabatan. Kemudian biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam.

15. Jika sorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajak keluar, tinggalkan dia sebab dia memang tak berminat denganmu.

16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan darimu, teruskan usahamu untuk memikatnya.

17. Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakannya. Tanya dia sendiri!!

18. Selepas sorang gadis jatuh cinta, dia akan sering tertanya-tanya kenapalah aku tak jumpa lelaki ini lebih awal.

19.Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk memikat hati sorang gadis, cubalah rajin-rajinkan tangan menyelak buku-buku cinta.

20. Bila setiap kali gambar kelas keluar,benda pertama yang dicari oleh wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya, kemudian barulah dirinya sendiri.

21. Bekas teman lelaki akan sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki yang dicintainya sekarang akan berada di tempat teristimewa iaitu di hatinya!!

22. Satu ucapan 'Hi' sahaja sudah cukup menceriakan harinya.

23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.

24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata nak tackle kawan mereka yang paling cantik.

25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan tanpa sebarang kompromi.

26. Semua wanita mahukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh hati..

27. Senjata wanita adalah airmata!!

28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya mengadakan surprise buatnya (hadiah, bunga atau sekadar kad ucapan romantis). Mereka akan rasa terharu dan merasakan bahawa dirinya dicintai setulus hati. Dengan ini dia tak akan ragu-ragu terhadapmu.

29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang mereka dan baik terhadapnya. So, kalau nak memikat wanita pandai-pandailah...

30. Sebenarnya mudah mengambil hati wanita kerana apa yang dia mahu hanyalah perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa.

ambe pom dop tau btoi ke dop....hehehe

Thursday, August 25, 2011

Lebuhraya Pantai Timur Fasa 2 (LPT2) Kuantan - Kuala Terengganu

Pembukaan Rasmi Persimpangan Bukit Besi - Ajil - Bukit Payong - Telemong - Kuala Terengganu

Sukacitanya dimaklumkan jajaran Pakej 11 dan Pakej 12 telah dibuka secara rasmi kepada orang awam pada 22hb Ogos 2011. Untuk makluman, pakej 11 dan Pakej 12 telah diwartakan Jalan Persekutuan pada 15hb Mac 2011.  Sehubungan itu, orang awam dibolehkan menggunakan jajaran lebuhraya dengan melalui Persimpangan Bukit Besi sehingga Persimpangan Ajill bagi Pakej 10. Seterusnya melalui Persimpangan Telemong ke Persimpangan KualaTerengganu bagi Pakej 11 dan Pakej 12. Rujuk peta jajaran dibawah.



Tuesday, August 23, 2011

24 PERINGATAN PENTING BUAT WANITA YANG WAJIB BACA

1. Urusan pertama yang ditanyakan pada hari akhirat nanti ialah mengenai solat dan mengenai urusan suaminya (apakah ia menjalankan kewajipannya atau tidak).

2. Apabila wanita itu lari dari rumah suaminya maka tidak diterima solatnya sehingga kembali ia dan menghulurkan tangannya kepada suaminya (meminta ampun).

3. Mana-mana perempuan yang memakai bau-bauan kemudian ia keluar melintasi kaum lelaki ajnabi agar mereka tercium bau harumnya maka dia adalah perempuan zina dan tiap-tiap mata yang memandang itu adalah zina.

4. Sebaik-baik wanita ialah tinggal di rumah, tidak keluar kecuali atas urusan yang mustahak. Wanita yang keluar rumah akan dipesonakan oleh iblis. Sabda Nabi s.a.w., “Perempuan itu aurat, maka apabila ia keluar mendongak syaitan memandang akan dia.”

5. Haram bagi wanita melihat lelaki sebagaimana lelaki haram melihat wanita yang halal nikah (kecuali dalam urusan menuntut ilmu dan berjual beli).

6. Diriwayatkan bahawa pada suatu hari ketika Rasulullah s.a.w. bersama isteri-isterinya (Ummu Salamah r.ha. dan Maimunah r.ha.), datang seorang sahabat yang buta matanya (Ibnu Maktum) Rasulullah s.a.w. menyuruh isteri-isterinya masuk ke dalam. Bertanya Ummu Salamah, “Bukankah orang itu tidak dapat melihat kami, Ya Rasulullah ?” Rasulullah s.a.w. menjawab, “Bukankah kamu dapat melihatnya.”

7. Perempuan yang melabuhkan pakaian dalam keadaan berhias (bukan untuk suami dan mahramnya) adalah seumpama gelap-gelita pada hari Qiamat tiada Nur baginya.

8. Mana-mana wanita yang bermasam muka menyebabkan tersinggung suaminya, maka wanita itu dimurkai Allah sehingga ia bermanis muka dan tersenyum mesra pada suaminya.

9. Tidak boleh seorang isteri mengerjakan puasa sunat kalau suaminya ada di rumah serta tidak mengizinkan dia berpuasa.

10. Hendaklah isteri berpuas hati (redha) dengan suaminya yang telah dijodohkan oleh Allah, sama ada miskin atau kaya.

11. Perempuan tidak berhak keluar dari rumahnya melainkan jika terpaksa(kerana sesuatu urusan yang mustahak) dan ia juga tidak berhak melalui jalan lalu lalang melainkan di tepi-tepinya.

12. Apabila memanggil lelaki akan isterinya ke tempat tidur tetapi ditolaknya hingga marahlah suaminya, akan tidurlah wanita itu dalam laknat oleh malaikat ke pagi.

13. Wanita-wanita yang menggunakan lidahnya untuk menyakiti hati suaminya, ia akan mendapat laknat dan kemurkaan Allah, laknat malaikat juga laknat manusia sekalian.

14. Tidak harus seseorang manusia sujud kepada manusia dan jika diharuskan, maka akan aku perintahkan semua kaum wanita sujud pada suaminya kerana membesarkan dan memuliakan hak-hak suami mereka.

15. Wanita yang menyakiti hati suaminya dengan lidahnya pada hari Qiamat nanti Allah jadikan lidahnya sepanjang 70 hasta kemudian diikat ke belakang lehernya.

16. “Aku lihat api neraka, tidak pernah aku lihat seperti hari ini, kerana ada pemandangan yang dahsyat di dalamnya. Telah aku saksikan kebanyakan ahli neraka ialah wanita.” Rasulullah s.a.w. ditanyai, “Mengapa demikian Ya Rasulullah?” Jawab Rasulullah s.a.w. “Wanita mengkufurkan suaminya dan mengkufurkan ehsannya. Jika engkau berbuat baik kepadanya seberapa banyak pun dia masih belum rasa berpuas hati dan cukup.”

17. “Kebanyakan ahli neraka adalah terdiri dari kaum wanita.” Maka menangislah mereka dan bertanya salah seorang daripada mereka, “Mengapa terjadi demikian, adakah kerana mereka berzina atau membunuh anak atau kafir?” Jawab Nabi s.a.w. “Tidak, mereka ini ialah mereka yang tidak bersyukur akan nikmat suaminya, sesungguhnya tiap-tiap seorang kamu adalah dalam nikmat suaminya.”

18. Keadaan wanita 10 kali ganda seorang lelaki di dalam neraka dan 2 kali ganda seorang lelaki di dalam syurga.

19. “Kebanyakan wanita itu adalah isi neraka dan kayu api.” Hazrat Aishah bertanya, “Mengapa wahai Rasulullah s.a.w.?” Jawab Rasulullah s.a.w.:

i. Kerana kebanyakan perempuan itu tidak sabar dalam menghadapi kesusahan, kesakitan dan cubaan seperti kesakitan melahirkan anak, mendidik anak-anak dan melayani suami serta melakukan kerja-kerja rumah.
ii. Tiada memuji (bersyukur) di atas kemurahan Allah yang didatangkan melalui suaminya. (Jarang terdapat orang perempuan yang mahu mengucapkan terima kasih di atas pemberian suaminya.)
iii. Sering mengkufurkan (ingkar) terhadap nikmat Allah. (Contohnya: Apabila berlaku sesuatu pertengkaran ada isteri yang berkata sudah 10 tahun kahwin dengan awak tidak ada apa-apa pun.)
iv. Gemar bercakap perkara yang sia-sia yang berdosa. (Contohnya: Bercakap mengenai perabot-perabot rumah yang tidak perlu dan mengumpat.)
v. Kurang akal dan kurang ilmu pengetahuannya dalam agama iaitu mereka sering tertipu atau terpengaruh dengan pujuk rayu lelaki,rakan-rakan, alam sekeliling dan suasana serta kemewahan lahiriah.

20. Dari Ali bin Abi Talib r.a.: Aku dengar Rasulullah s.a.w. bersabda, “Tiga golongan dari umatku akan mengisi neraka jahanam selama 7 kali umur dunia. Mereka itu adalah:”

a. Orang yang gemuk tapi kurus
b. Orang yang berpakaian tetapi telanjang
c. Orang yang alim tapi jahil
* Adapun yang gemuk tapi kurus itu ialah wanita yang sihat tubuh badannya tetapi kurang ibadat.
* Orang yang berpakaian tetapi telanjang ialah wanita yang cukup pakaiannya tetapi tidak taat agama.
* Orang yang alim tapi jahil ialah ulama yang menghalalkan yang haram kerana kepentingan peribadi.

21. Asma’ binti Karizah Fazari r.ha. diriwayatkan telah berkata kepada puterinya pada hari perkahwinan anaknya itu, “Wahai anakku, kini engkau akan keluar dari sarang di mana engkau dibesarkan. Engkau akan berpindah ke sebuah rumah dan hamparan yang belum engkau kenali. Itulah suami mu. Jadilah engkau tanah bagi suami mu (taat perintahnya) dan ia akan menjadi langit bagi mu (tempat bernaung). Jadilah engkau sebagai lantai supaya ia dapat menjadi tiangnya. Jangan engkau bebani dia dengan berbagai kesukaran kerana itu akan memungkinkan ia meninggalkan mu. Kalau ia mendekatimu, dekatilah ia dan jika ia menjauhi mu maka jauhilah ia dengan baik. Peliharalah benar-benar suami mu itu akan hidungnya, pendengarannya, matanya dan lain-lain. Janganlah pula ia mendengar melainkan yang enak dan janganlah ia melihat melainkan yang indah sahaja pada dirimu.

22. Pesanan Luqman kepada anaknya, “Sepanjang hidupku, aku hanya memilih 8 kalimah dari pusaka para Nabi yang lalu iaitu:”

a. Apabila engkau sedang solat kepada Allah SWT maka jagalah baik-baik fikiran mu.
b. Apabila engkau berada di rumah orang lain, maka jagalah pandangan mu.
c. Apabila engkau berada di tengah-tengah majlis maka jagalah lidah mu.
d. Apabila engkau hadir dalam jamuan makan maka jagalah perangai mu.
e. Ingat kepada Allah SWT
f. Lupakan budi baik mu pada orang lain.
g. Lupakan semua kesalahan orang lain terhadap mu.
h. Ingat kepada mati.

23. Perkara-perkara yang menjadikan wanita itu derhaka kepada suaminya seperti tersebut di dalam kitab Muhimmah:

a. Menghalang suami dari bersuka-suka dengan dirinya sama ada untuk jimak atau menyentuh mana-mana bahagian tubuhnya.
b. Keluar rumah tanpa izin suami sama ada ketika suami ada di rumah atau pun tidak.
c. Keluar rumah kerana belajar ilmu yang bukan ilmu Fardhu Ain. (Dibolehkan keluar untuk belajar ilmu Fardhu Ain jika suaminya tidak mampu mengajar).
d. Enggan berpindah (berhijrah) bersama suaminya.
e. Mengunci pintu, tidak membenarkan suami masuk ke rumah ketika suami ingin masuk.
f. Memasam muka ketika berhadapan dengan suami.
g. Minta talak.
h. Berpaling atau membelakangi suami ketika bercakap.
i. Menyakiti hati suami sama ada dengan perkataan atau perbuatan.
j. Meninggalkan tempat tidur tanpa izin.
k. Membenarkan orang lain masuk ke dalam rumah sedangkan ia tidak disukai oleh suaminya.

24. Wajib bagi wanita:

a. Mengekalkan malu pada suaminya.
b. Merendahkan (menundukkan) mata ketika berpandangan.
c. Mengikut kata-kata dan suruhannya.
d. Dengar dan diam ketika suami berkata-kata.
e. Berdiri menyambut kedatangannya.
f. Berdiri menghantar pemergiannya.
g. Hadir bersamanya ketika masuk tidur.
h. Memakai bau-bauan yang harum untuk suaminya.
i. Membersihkan dan menghilangkan bau mulut untuk suaminya.
j. Berhias ketika hadirnya dan tinggalkan hiasan ketika tiadanya.
k. Tiada khianat ketika tiada suaminya.
l. Memuliakan keluarga suaminya.
m. Memandang pemberian suaminya yang kecil sebagai besar dan berharga.
n. Ketahuilah, syurga dan neraka bagi seorang wanita itu bergantung pada redha atau tidaknya suami padanya.

~HARAP DAPAT MEMBANTU~

Monday, August 22, 2011

FC Bio Sanitary Pad

Salam dan selamat sejahtera kepada semua.

Mengikut survey yg dibuat, 1 daripada 15 wanita berupaya mendapat kanser payudara, rahim dan sewaktunya.

Antara punca

...adalah tuala wanita yang mempunyai bahan kimia yang menghasilkan dioksin yang menyebabkan kanser tersebut....
Oleh itu Keluarga Avail memperkenalkan FC Bio Sanitary Pad iaitu pad herba yang berlainan dari pad wanita yang biasa di pasaran.

Details:
- Diperbuat 100% dari kapas.
- Mengandungi formulasi herba semulajadi (untuk kesihatan)
- Selesa dipakai (tidak melekit dan tidak panas)
- Berupaya untuk mencegah atau mengubati sakit puan, kanser dan sewaktu dengannya.
- Berupaya menghilangkan bau (kadang2 bila datang bulan wanita berbau)

Produk telah diinsurankan bernilai rm3 juta (if customer mempunyai penyakit yang disebabkan pad herba ini, maka customer layak mendapat pampasan bernilai 3juta ringgit malaysia)

Harga:
Pantiliner 20pcs = RM10
Pad Day use 10pcs = RM11
Pad Night use 10pcs = RM12

Walaupun
Harga pad ini mahal sedikit dari pad biasa (maybe lebih dalam rm4 - rm5) tetapi kesannya amat mujarab kerana kandungan herba tersebut.
Ingat penyakit kanser adalah dalam jangka masa panjang, so seeloknya kita mencegah atau mengubati secepatnya sebelum menjadi teruk.

Walaupun
dalam bentuk perniagaan, antara sebab saya memperkenalkan produk ini kerana kesedaran kesihatan untuk wanita yang kita sayangi dan cintai.

Jika berminat sila msg / call saya: 019-982 3405 / 017-968 2181.

p/s: Saya juga memerlukan agen untuk menjual produk hebat ini. Prospek perniagaan memang cerah.

Sekian, terima kasih.

Join Page Facebook / Keluarga Avail 

Hubungi saya di ;

Laman Portal : http://keluargaavail.blogspot.com
Page               : Facebook / Keluarga Avail
Email              : keluargaavail@gmail.com
H/P Naim       : 019-982 3405
H/P Zuriana   : 017-968 2181

Sunday, August 21, 2011

Keadaan dunia jejas kos sara hidup

PASARAN saham dunia melalui satu lagi ujian getir pada 2011. Hal ini dapat dilihat apabila nilai saham berjumlah lebih daripada 62 bilion pound sterling lenyap di pasaran saham London baru-baru ini apabila indeks FTSE-nya jatuh sebanyak 239 mata atau 4.5 peratus kepada 5092.

Perkara serupa berlaku terhadap Dow Jones Industrial Averase (DJIA) AS apabila ia merekodkan kejatuhan lebih 419 mata atau 3.7 peratus kepada 10991.

Sistem ekonomi dunia yang saling berkait telah menyebabkan apa yang berlaku di AS itu turut memberi kesan kepada pasaran saham lain di seluruh dunia termasuk Malaysia apabila KLCI turut jatuh iaitu di bawah paras 1500 mata.

Kejatuhan pasaran saham dunia ini adalah kesan daripada pengumuman yang dibuat oleh agensi penarafan kredit terkemuka dunia iaitu Standard & Poor’s (S&P). Secara khususnya penurunan taraf kredit AS daripada AAA kepada AA+ iaitu pertama kali berlaku dalam sejarah bukan sahaja memburukkan ekonomi AS tetapi dunia kerana dunia boleh sekali lagi terjerumus ke dalam kancah krisis ekonomi jika tidak ditangani secara komprehensif oleh AS khususnya dan lain-lain negara atau kuasa ekonomi amnya.

Saturday, August 20, 2011

Puisi 'Bersatulah Melayu'

Puisi "Bersatulah Melayu" bakar semangat peserta 


SHAH ALAM 19 Ogos - Puisi berjudul "Bersatulah Melayu" karya Lim Swee Tin membakar semangat para peserta Konvensyen Memperkasa Modul Baru Ekonomi di sini.

Kira-kira 5,000 peserta konvensyen membawa matlamat "Satu Jihad Ekonomi Bumiputera" kagum dengan luahan hati seorang bukan Melayu yang mahu melihat perpaduan Melayu demi kesejahteraan dan kemajuan negara.

Berikut puisi yang dideklamasi oleh pensyarah Fakulti Teknologi Kreatif dan Artistik UiTM, Abdul Ghafar Ibrahim:

BERSATULAH MELAYU

Bersatulah Melayu
Kalau nampak ada retak
Kerana retak hujungnya belah
Bimbang belah membawa pecah
Melayu itu tak mampu berpecah

Bersatulah Melayu
Melayu itu cermin
Dalam jernihnya kita menilik
Kita menilik mencari wajah
Wajah Melayu wajah kita

Bersatulah Melayu
Melayu itu lampu
Terangi jalan luas terbentang
Siapa cuba kaburkan suluh
Kelak hilang arah dan tuju

Bersatulah Melayu
Melayu itu payung
Payung jangan carik
Carik payung
Manakan lagi tempat berlindung

Bersatulah Melayu
Melayu itu pohon
Akarnya mencengkam bumi
Bumi ini pautan kasih
Kasih Melayu segala kasih

Bersatulah Melayu
Cari dan rangkalah jalan damai
Damai membuka pintu pertemuan
Pertemuan kelak merintis padu
Berpadulah Melayu, berpadu semua.

- Utusan

Tuesday, August 16, 2011

Bayar zakat guna SMS

PELANGGAN beragama Islam Maxis Berhad (Maxis), di Selangor, Melaka, Sabah, Kedah, Perlis, Pahang dan Terengganu akan menikmati kemudahan untuk membayar zakat fitrah menerusi sistem pesanan ringkas (SMS hasil perkhidmatan mZakat yang ditawarkan syarikat terbabit).

Dengan perkhidmatan mZakat, pelanggan boleh memenuhi tuntutan agama mereka pada bila-bila masa dan di mana sahaja.

Perkhidmatan mZakat Maxis terbuka kepada pelanggan prabayar dan juga pascabayar.

Jumlah pembayaran zakat fitrah akan dicaj kepada bil telefon para pelanggan pascabayar atau ditolak dari baki prabayar pelanggan.

Sunday, August 14, 2011

Bukan Melayu Kurang Minat AW

Buat Promosi beri penerangan tarik bumi dan non-bumi sertai pasukan sukarelawan

Kuala Terengganu - Kaum bukan Melayu kurang berminat menyertai Askar Wataniah (AW) kerana kurang kesedaran mengenai peranan dan sumbangan yang boleh diberikan melalui penyertaan dengan badan sukarelawan tersebut.

Timbalan Komandan, Rejimen 512 Kem Padang Midin, Leftenan Kolonel Adnan Othman berkata, usaha berterusan dilakukan termasuk membuat promosi ke daerah dan kampung bagi memberikan penerangan yang jelas untuk menarik golongan tersebut.

Menurutnya, AW juga sedia bekerjasama dengan mana-mana pihak, bagi menarik minat golongan Melayu dan bukan Melayu untuk menyertai pasukan sukarelawan ini.

"Kita sememangnya mahu menarik minat mereka (bukan Melayu) untuk menceburi bidang ini yang turut mempunyai pelbagai cabang kemahiran dan kelebihan selain memperoleh elaun".

"Malah mereka juga boleh mendapat pelbagai keistimewaan termasuk mendapat perkhidmatan rawatan percuma jika ke Hospital Kerajaan sepertimana keistimewaan yang diterima Angkatan Tentera Malaysia(ATM)".

"Sekiranya pelatih mengikuti latihan secara berjadual, peluang kenaikan pangkat adalah cerah".

Friday, August 12, 2011

Rahsia Surat Yassin Ayat Ke 58

Barangsiapa yang membaca YAASIN sepenuhnya dan pada ayat ke 58 surah
  tersebut 'SALAAMUN QAULAN MIN RABBIN RAHIM' diulang sebanyak 7 kali
  untuk 7 niat baikmu, Insya Allah dengan izin Yang Maha Esa dan Maha
  Kuasa, semua hajatmu akan dikabulkan. 

  Jika boleh niatkan sebegini: 

  1) YA-ALLAH YA-RAHIM, ampunkan dosa-dosaku dan saudara-maraku 

  2) YA-ALLAH YA-RAHMAN, kurniakan aku isteri, suami, anak-anak yang soleh
  dan mencintai islam 

  3) YA-ALLAH YA-RAZZAK, kurniakan aku rezeki yang berkat, kerja yang
      baik dan berjaya di dunia dan akhirat. 

  4) YA-ALLAH YA-JABBAR, makbulkan hajat penghantar maklumat yang aku
      dapat ini 

  5) YA-ALLAH YA-MUTAQABBIR, jauhkan aku dari sifat khianat dan munafiq
    dan miskin 

  6) YA-ALLAH YA-WADUUD, kurniakan aku dan seluruh umat Muhammad yang
    beriman kesihatan zahir batin 

  7) YA-ALLAH YA-ZALJALA LIWAL IKRAM, makbulkanlah semua hajatku, dan
     redhaikanlah aku.....

Wednesday, August 10, 2011

10 telefon bimbit popular di Malaysia

MALAYSIA mempunyai prospek pasaran telefon bimbit pintar paling cepat membangun. Ia dibuktikan menerusi peningkatan jumlah pengguna telefon bimbit mobiliti pelbagai jenama di negara ini.

Dalam kegilaan masyarakat yang berlumba-lumba memiliki pelbagai gajet moden itu, syarikat enjin pencarian Yahoo! mengeluarkan statistik model-model telefon bimbit popular yang dicari pengguna menerusi inisiatif Yahoo! Search Trends.

Berikut adalah hasil pencarian 10 model telefon bimbit paling popular oleh Yahoo! Malaysia Search untuk sepanjang bulan Jun 2011 :

Monday, August 8, 2011

Sajak Loghat Kuala Brang - Raye Dulu Raya Lening

Sajak loghat Kuala Berang (Terengganu) – Raye Dulu, Raye Lening

Loghat Kuala Berang ini agak berbeza sedikit dengan loghat Terengganu 
yang biasa di dengari terutamanya perkataan yang berakhir dengan 
huruf  “a” akan ditukarkan kepada huruf “รจ” bukan “e” dan banyak 
mengunakan perumpamaan bagi mengantikan maksudnya, serta banyak 
mengunakan ayat pembilang yang mungkin agak sukar untuk difahami…..

P/s: ambe kadang-kadang dok (tak) pahang (faham) ngok (juga) 
bahase kuale berang neh… pa kan doh nok raya kan... jom kite dengor sajok ni


Dulu malang raye suke nok terang je…
(Dulu malam raya suka nak terang je)
Bako sapoh, korek buloh, buak pelite..
(Bakar sampah, korek buluh buat pelita)
Bubuh leleng dalang pu’rung, kenung kening hanje…
(Letak lilin dalam tempurung kelapa, ku sana ke mari)
Nok be’rong ekek pasa bedil buluh, uting woh nake…
(Nak main sekejap meriam buluh, bijik buah nangak)
Bukang ende… saje nok suke…
(Bukan apa, saja nak suka-suka)

Friday, August 5, 2011

Projek TRBK sumbang RM6.6j

KONSORTIUM Perumahan Rakyat Terengganu (KPRT) Sdn Bhd, syarikat berkaitan kerajaan negeri menyasarkan perolehan RM6.6 juta hasil jualan 29 unit rumah teres dua tingkat Fasa 3A Taman Rakyat Bistari Kemaman (TRBK) di Bukit Kuang, Teluk Kalong, Kemaman.

Pengurus Besarnya, Azizul Hashim berkata, rumah teres berkenaan berkeluasan 22 kaki lebar dan 70 kaki panjang dijual pada harga RM240,000 hingga RM287,000 seunit dan setakat ini 17 peratus sudah dijual.
Cantik... Kakitangan KOPERAT melihat Rumah Contoh TRBK

Menurutnya, potongan harga sebanyak lima peratus dan rebat RM3,000 akan diberikan kepada pembeli Bumiputera selain KPRT turut membantu menguruskan pinjaman dengan institusi kewangan bagi individu yang layak. Katanya, kelebihan TRBK ialah kedudukannya yang strategik berhampiran dengan jalan utama Terengganu-Kuantan dan susur ke Lebuhraya Pantai Timur selain hanya enam kilometer dari bandar Chukai.
“Selain itu, ia juga berdekatan kemudahan awam seperti masjid, stesen minyak, klinik desa, sekolah, pasar raya dan Taman Rekreasi Bakau Tinggi,” katanya ketika ditemui di pejabatnya.

Azizul berkata, pihaknya yakin dapat menyiapkan unit rumah berkenaan lebih awal iaitu penghujung tahun ini sedangkan tempoh asal adalah pada 2013.

Katanya, selain projek hartanah di TRBK, tahun depan pihaknya akan melaksanakan tiga projek baru di Kampung Banggol Peradong, Kuala Terengganu selain di Bukit Kuang dan Pekan Jabi, Besut.

Oleh Nazdy Harun
Harian Metro : Ruangan Bisnes : Jumaat, 5 Ogos, 2011

Layari Page Facebook / koperat        sekarang !!

Saturday, July 30, 2011

10 Adab-adab Berpuasa dan Solat Terawih


Salam Keberkatan, Salam Kemuliaan, Salam Keikhlasan, Salam Ramadhan Al-Mubarak 1432H dari saya untuk pembaca blog anime4nz semua. Kita hampir melangkah pintu ramadhan dan sekali lagi kita berpeluang menjalani ibadah puasa dalam Rukun Islam yang 5.


Setiap orang yang mengerjakan puasa perlu mematuhi beberapa peraturan dan adab yang boleh menyempurnakan ibadah tersebut, antara yang terpenting ;

Friday, July 29, 2011

23 lagi kompeni AW bakal dilancar

BUTTERWORTH 28 Julai - Sebanyak 23 lagi Kompeni Askar Wataniah (AW) bagi kawasan Parlimen akan dilancarkan secara berperingkat-peringkat di seluruh negara menjelang akhir tahun ini.

Panglima Latihan Tentera Darat, Mejar Jeneral Datuk Abdul Rahim Mohd. Yusuff berkata, ia selaras dengan Petunjuk Prestasi Utama (KPI) yang ditetapkan oleh Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi yang mahu ia dilancarkan sebelum penghujung 2011.

Menurutnya, sehingga kini sebanyak 199 kawasan di seluruh negara memiliki Kompeni AW mereka sendiri dan hanya Kedah, Perak, Selangor dan Kuala Lumpur belum dilancarkan sepenuhnya.

Tuesday, July 26, 2011

Animasi Duit Syiling Baharu mulai 1 Januari 2012


KUALA LUMPUR 25 Julai - Selepas 20 tahun, Bank Negara Malaysia (BNM) akan memperkenalkan siri ketiga duit syiling Malaysia yang akan berada dalam edaran pada 1 Januari 2012.

Siri ketiga duit syiling tersebut adalah bagi denominasi 5 sen, 10 sen, 20 sen dan 50 sen.
Gabenor BNM, Tan Sri Zeti Akhtar Abdul Aziz berkata, duit syiling tersebut akan menggantikan duit syiling sedia ada dan ia adalah lebih kecil dan ringan untuk memudahkan orang menggunakannya.


''Duit syiling baharu ini dibuat dengan menggunakan kemajuan terkini dalam teknologi pembuatan duit syiling dengan memasukkan ciri-ciri keselamatan lebih baik bagi mengelakkan pemalsuan.

''Sementara itu, duit syiling sedia ada akan dikeluarkan dari pasaran secara beransur-ansur bagi memudahkan semua pihak termasuk vendor dan mereka yang menguruskan mata wang.

''Vendor yang mengendalikan mesin wang tunai akan diberikan tempoh selama enam bulan untuk mengubah suai mesin mereka bagi memudahkan penggunaan duit syiling baharu itu,'' katanya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik tengah

Lazada : Kedai Online Top

Popular Posts

Harimau Malaya

harimau malaya 728x90 Banner

Lazada : Kedai Online

Lazada Malaysia

Wordlinx - Klik Bayaran Anda

WordLinx - Get Paid To Click

'Traffic' Percuma

The Best Traffic Exchange

Denaihati - Hidup Untuk Memberi

 Banner

EmailCash - Terima Duit Dengan Email

http://www.emailcashpro.com

Iklankan Perniagaan Anda Di Sini

Best of The Best Blog

leaderboard2 denaihati Banner

Lazada : Kedai Online

Lazada Malaysia

Penaja Bersama