klik atas

backlink

gambar laju

Sunday, October 31, 2010

Sajak Loghat Kelate - budok jame loning

Rase nok tepek sajok kelate sekali dalam sini.... bereh.....
sempena gomo kelate gomo.... menang Piala Malaysia (2-1) Vs Nogori..
Tahniah buat Ore Kelate... penantian berbaloi.... dulu-dulu doh jadi hok tranung...loning hok kelate.... negeri pantai timur kite seme..... pege jange vi jatuh ke ore lain deh.... comei.... layan...


bahasa dialek...Pelik ker

Perkataan 'dialek' berasal daripada bahasa Yunani iaitu 'dialektos' iaitu perkataan yang pada mulanya digunakan dalam hubungannya dengan bahasa Yunani pada waktu itu. Dialek ialah variasi daripada satu bahasa tertentu yang dituturkan oleh sekumpulan penutur dalam satu-satu masyarakat bahasa. Dialek mempunyai bentuk tertentu, dituturkan dalam kawasan tertentu dan berbeza daripada bentuk yang standard/ baku dari segi sebutan, tatabahasa, dan penggunaan kata-kata tertentu, tetapi perbezaannya tidaklah begitu besar untuk dianggap sebagai satu bahasa yang lain. Dialek selalunya digunakan dalam situasi formal atau rasmi, namun terdapat kecenderungan pengguna bahasa yang mencampurkan unsur dialek dalam penggunaan pada situasi formal.


Tuesday, October 26, 2010

Komik Niaga Edisi 2

Saya celoh sket.... ikut perjanjian saya dengan anda..... Saya dah habis menelaah buku komik niaga versi 2...... anda dah baca ker belum..... dah jumpa cari ker belum.... kalu belum....download ar sekarang..... free jah....rsi 2...... anda dah baca ker belum..... dah jumpa cari ker belum.... kalu belum....download ar sekarang.....

http://goo.gl/NBDG




Wednesday, October 20, 2010

Kamus Bahasa Tranung

Rase (*baser tranung ker ni ar) raser dok dang starang lening......ngoh kejo sana sini keja jabat.... kalu lah saya nie ader berpuluh-puluh tangang doh tentu aku segera siapkan semua keja dalam sekelip mata... tapi kita hanya insan yang lemah, tak mampu mengatasi yang Maha Esa.
Aku try cari bahasa tranung, kumpul sebanyak mungkin,.... mungkin campur ser dua bahase kelantan.... tapi tranung cukup power.... bahasanyer mengatasi kelantan... he he...

contoh hok aku sedang kumpul

Tuesday, October 19, 2010

komik niaga edisi 2

Kali nie aku berpeluang nak kongsi-kongsi ngan korang edisi #2 komik niaga hok baru jer dilancarkan lagi. baru preview..... saya bagi rintitan dalam dier jer lah..... untuk tatapan kawang-kawang seme di sini. post kali ini saya cedok dan terangkan serba sedikit apa kandungan dan perkara yang diketengahkan untuk edisi kali ni. :D ... aku pung dok bacer versi penuh lagi setakat ari ni.... moga baru dapat preview tadi.... rase best doh sera...
( saper-saper nok cari diri.. he he.... kalu dang aku tepek.... kalu percuma aku bagi jer... ker kawang-kawang... doh ianya berguna untuk semua.... sapa nak???? angkat tangang.....


Monday, October 18, 2010

cerpen loghat terengganu

kali nie aku tertarik cerpen loghat tranung hok di post di facebook baru-baru nih...
aku try tepek dalang nih deh.... credit pada yang menulis.... perkasakan bahasa tranung....
na na na... tranung kiter..... layang.....

KISAH AMING GI SEJID.
Ayoh ye kate doh tok bolih ikut. Ye nok ikut gok . Pah tu dalang sejid wat bising. Ye berembah ngan abang dia. Bising Bango. Ayoh dia hok tengah mayang ni nok maroh dok tau ahh. Geletik tangang rasa nok bui penampor sutir. Orang laing kiri kanang dalang sof mok’o rase gitu jugak, mesti dok kusuk semayang. Kalu ye maghi dekat, bulih junga tangang, belang-belang bace fatehoh, mesti kena keppok pale, baru ye bulih dudok diang. Base anok dok rajing mari sejid, ye ingat sejid ning macang padang tepat maing. Ye berembah, ye berembah jugak nge abang dia. Nok buwak gane , budok dua taung , dok tahu ke mende. Orang paka baju melayu nok gi sejid, ye derah-derah gi ambek baju retek dalang robok. Tak dok pioh, ye buke abih sorok dalang rumah cari pioh, bulih ke dia pioh besar, paka jugak, paka jugak walaupung dok lekat di pale. Tengelang separuh dahi napok butir mate je dua butir, kelit-kelit. Ayoh ye kate “Aming doh ayoh gi ahhh, kek gi aming bising, dok dudok diang, kaca orang mayang”. Panda ye jawak “Aming uduk je, Aming diang je, Aming mayang nge ayoh”. Uhh, jawak bukang maing juruh. Ayoh dia pong ajoklah, nok try ,bulih ke dok dia duduk molek-molek mase orang semayang jumaat. Kalu dok ajok kang ye nangis guling hanyar depang mok dia, sapa orang abih mayang. Rohoklah mok dia nok suruh senyap kekgi.
Mase khetbah tu ye start doh, iyah-iyah ye fire ke abang dia. Abang ye senyak je, dok layang. Ayoh ye keling-keling dari jauh, pah tu cerelong ngan wat mulut cettum gitu. Marohlah tu .Ye senyak kejap. Pah tu ye segok-segok pulak abang dia, iyah-iyah, koya jadi ultrameng lawang raksakse. Ayoh ye cerelong lagi, ambek jari tunjuk bubuh dekat nge bibir, wat gerok kiri kanang. Perit meto , takutlah tu konong. Derah-derah ye gi duduk bira abang dia, terkising-kising senyung. Dok dan dua minit ye segok pulak abang dia, maing pogong-pogong pulak, iyah-iyah..
Ayoh dia buat isyarat ke abang dia ,suruh maghi dekat. Ayoh dia bisik “koho teruk adik mung ning, mung ajok adik mung gi blakang, tepat orang buh lipar nung, mung layang ye berembah, kot panda ye ah nok begocoh ke, nak berguling ke, nok teranding di dinding ke.Dok bolih jadi gining, ye kaca orang nok mayang kekgi.” Abang dia ajoklah gi blakang. Ye pong derah-derah ikut.
Amanglah sementor. Bulihlah dengar khetbah molek skit. Tok imang perabih khetbah dia, pas tu sedia nok semayang. Pah takbir je , bace patehoh, eh-eh tubik mari duane dok tahu, ye mari pulok nge abang dia. Duk selit celoh sof. Ye akat takbir jugak pah tu wat mulut bebet-bebet, pecih-pecih, pecih-pecih bunyi, bace mende dok tau. Ekseng je lebih.Mase abang dia sujud ye buwak pulok, tengok molek ngat abang dia sujud, kabat lallu atah blakang wat macang kuda. Keduk-keduk , bising bango. Mase abang dia duduk , ye pelok tekok abang dia , lepah tunju dua tige butir, debih-debih bunying. Gitulah sapa orang abih semayang.
Lepah bagi salang, kiri dan kanang, ayoh dia cerrelong slalu, bulat gete mate dia macang nok sembul , maroh tahap gajah naik minyok. Ye kejut ke mate sembul ayoh dia , Ye lari gi nusuk blakang abang dia, tahu nye saloh sebab ayoh ye pesang benor doh jangang wat bising dalang sejid. Ayoh dia saoung slow-slow “Sape maing masae mayang takdi hahhh ?”. Dalang takut-takut dia jawak “Bukang Aming”. Kebetulang tok imang tengah bace doa lepah mayang, tok makmung pulak jawak rama – rama “Aminggggg”. Ye kejut , watpe semua orang kata Aming. Ayoh dia kate lagi “Sape bising bango main gocoh dalang sejid hahhh” . Tok Imang bace doa .Makmung jawab aminggggg. Ye pucat lesi doh muke, ye jawak “Bukang Amingggggg, bukang Amingggg.. muke paling kiri kanang tengok ke makmung, mintak kasihang belas. Abang dia doh dok tahan suke tengok keaadaang dia hok pucat lesi. Ayoh dia wat lolok tanye lagi “ sape hok maing berembah dalang sejid ahhhh?”. Tok Imang perabih doanya, hok akhir dia kate “Ya Rabbal Alaminnnnnn”, kuat skit dari biase. Makmung-makmung sume pakat perabih amingkan doa tok imang, kate kuat skit dari biase “Amin Ya Rabbal Alamin”. Ye kejut hanyar. Bukang Aming, Bukang Aming, selok ye nangis takutan. Makmung sume tengok ke dia . Derah-derah Ye gi jerba ke ayoh dia. Reboh nungging ayoh dia sapa sellok kaing-kaing. Abang dia dok tahan, suke sampai guling bating depang sof.
Bersambung….

Sunday, October 17, 2010

Longhat Terengganu

Bahasa ganu hebat. hebat sungguh ti.... tengok... awal mula pertama mula dah tubik penambahan ....setiap ayat ada kelebihan... ada penambahan... contoh nya: reboh.... guling. guling... bating.... setok karung.... pahang dok.... he he..
Aku baru jer berjinak-jinak kumpul kamus bahasa terengganu.... boleh ker tak tak tau agi... nok kata banyok boleh la.... tentu ramai doh tahu bahasa terengganu nie sohor doh.... bahasa yang kedua sohor... ye ker.... bangga sera jadi orang ganu.... kalu boleh aku nak tepek kamus ni kat sini jer... sesaper jer leh tengok.... ramai doh sera napok orang-orang ganu v ayat-ayat ganu untuk tatapan semua... aku pun nak jadi salah seorang dari mereka..... saper tahu program untuk wujudkan kamus ( bahasa ganu - bahasa melayu standard) tolong war-warkan/ bagitau saya ye.... boleh kita sama-sama share..... insyaAllah.... kalu ader yang dengor orang cakak ganu.... tak pahang.....leh bukak kamus ni jugok.... dewan bahasa dan pustaka tak try terbitkan bahasa ganu ni ker???.... mungkin ada yang tercari-cari okk.....
layang dulu...
video

Wednesday, October 6, 2010

Cara Membancuh Simen

Syawal dah nak sampai ke penghujung... rumah terbuka dah banyak yang terpergi dan yang terlepas.... Kini bermula misi saya untuk siapkan rumah ayahanda tercinta... Almaklumla akan ada majlis keraian nanti... Majlis Perkahwinan adeqku.... Jadi... dah trend la pulak wak pembaikan sebelum tu..... mana yang tak terpasang kita pasangkan.. mana yang tak tercat kita catkan... mana yang tak bersimen kita simenkan...

Misi terbaru saya adalah memplaster simen.... Nak jugak kongsi cara bancuh simen kat korang semua.... rujukan saya nanti tua pun boleh.... kita bukannya reti sangat benda-benda alah gini.... tua-tua lupa.... kita jadikan tua-tua kita berisi... ilmu penuh didada.... boleh bangga anak cucu kita... InsyaAllah...

Perkara paling asas untuk bancuh simen cara kali ini adalah....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik tengah

Lazada : Kedai Online Top

Popular Posts

Harimau Malaya

harimau malaya 728x90 Banner

Lazada : Kedai Online

Lazada Malaysia

Wordlinx - Klik Bayaran Anda

WordLinx - Get Paid To Click

'Traffic' Percuma

The Best Traffic Exchange

Denaihati - Hidup Untuk Memberi

 Banner

EmailCash - Terima Duit Dengan Email

http://www.emailcashpro.com

Iklankan Perniagaan Anda Di Sini

Best of The Best Blog

leaderboard2 denaihati Banner

Lazada : Kedai Online

Lazada Malaysia

Penaja Bersama