klik atas

backlink

gambar laju

Wednesday, December 9, 2009

Cerita Pagi nie......

Hari ni hari Rabu 9.12.2009..... Hari haku buat temujanji bukan date line ar... temujanji servis kereta haku daa..... Gie ar serviis ari ni.... kena basic cas jah... kat perodua jah.... sesambil tu leh ar try duduk tengok keleh tilik keta baru kuar tahun ni.... MPV ALZA..... boleh la tahan dudukannya.... sit depan rendah dari sit tengah... sit belakang orang beso tak disaran kan duduk... bebudak jah... kaki rendah... kena duk sila..... lain-lain modifikasi.... boleh la tahan....
Sudah tu makan kat depan perodua... tengah tunggu order akder aksi persembahan dari kucing kat bawah meja haku.... nak tengok.... tengok la... kalu leh... makanan haku dah sampai.... Jom Makann.

ULAR Masuk Rumah!!!

Semalam Bini aku terkezut gak.... tergamam pun ada... yang pasti takutt..... ternampak ular melingkar kat bilik air... (masuk ikut celah atap menetap kat dalam situ.... tempat port dia sebelum nih ke.... hisss)
Apalagi haku suruh dia gie mandi kat bilik mandi lain la.... aku tolong ar usha usha.... Aku cecuba gertak dia dulu.... 'ja'uh dari rumah bukan tempat mung sini'... syoh! jangan duk buat kacau sini....
[mana tahu ular lain pula jadinya] makin ke dalam duduknya ular tu... tak mahu juga lari lari.... Geram dibuatnya.... maaf la ular ya... aku gie ambil Ricsect Nyamuk aku sembur kat lubang hok mane haku nampak ular tadi ada duduk.... Tapi takder tindak balas... MAMPUS dah ker..... Aku mandi cam biasa... anak haku duk tanya macam macam... PAPA buat apa tu... PAPA buat apa tu..... Haku bagitahu ... Gie ar jaga adek nun... Gi tengok TV nun... PAPA ada keja sket..... kotor sini... tak bagitahu hal sebenar.... kut dia makin mendekat kat haku ... bahaya bagi dia.....
Lepas siap semua...... hati rasa tak sedap lagi..... aku try gie tilik kat lubang lagi..... aii.... cam ada buat donno lagi jah dalam tuh....
MAi akal.. BANCUH air Serai WAngi (bacaan ..semut tikus lari kalu bau serai wangi nih).... aku sembur kat ada ular tu..... Aku gie pakai pakaian tebal.... baju CELORENG siap..... sampai kat bilik air.... uihsss ular tur dah keluar melingkar kat lampu sebelah luar..... memang berkesan serai wangi tadi.... Ular Pucuk.... wana hijau atas.. belang belang hitam bawah...cam ular lidi....Panjang betul... betul ke ek??? Apa lagi aku tangkap ekor dia cam penangkap ular jah.... beraninya haku..... [bini haku duk jerit.... Abe jangan ar main ular tu] takutt.... .... Pakai baju keselematan dah kan.... Haku pusing pusing kan ular tu.... CAM GASING DAA....... pah tu terus campak ular tu melalui tingkap ....... Abis cerita.... Lega dah........ TAk yah runsing runsing lagi... dah buang jauh-jauh dah......
Turun gie dapur makan nasi.... masak
"belut" bess........ tak ingat dah pasal ular tu.... {walaupun kisah tu cam ter teringat biler makan belut}.... ha ha...... wak senyap ja.... kalu tak tak termakan nasi tu karang...... he he....

Wednesday, December 2, 2009

Kereta jatuh lubang

Pagi ni ada satu kejadian....
tapi ianya tak berlaku kat haku la.... cuma kebetulan berlaku depan mata haku... hu hu.....

Alkisahnya masa haku menempatkan keretaku di tempat parking awal pagi semasa pergi kerja.... BAMMMM... terdengar bunyi di depanku..... Waduh... kereta pakcik tu masuk lubang..... cari bala.....hujan hujan cam ni..... memang hujan lebat giler.... dengan berbekalkan payung ngan baju sejuk jah haku pergi menanya khabar..... Tolong mana yang patut.... Disuruhnya haku angkat.... manala nak larat kalau ramai bolehla.... dengan kudrat pakcik tu... molek ada terangkat keretanya sikit... tapi tak penuh la..boleh angkat ni.... ringan ja katanya dalam diam... Timbul rasa kasihan nak tolong... (lagipun semalam punya cerita Ayah Mertua pun basah berjerup dek hujan kerana tolong angkat kereta jerlus lubang).

Tak cakap banyak angkat kaki seluar....simpan payung.... letak kat tepi dulu.... baru la ada 2 @ 3 orang mari berenti tolong..... Satu... Dua... ANGKAT>>>.. ya... berjaya..... Terima kasih pada semua.... Camana la kalu ianya terjadi pada diri kita sendiri......

Disaat haku mengarang nih... masih ada lagi peninggalan kebasahan di pakaian ni.... lembab... hu hu..... nak balik ke... hujan lagi kat luar sana..... jemur dalam aircond ja la sekejab....... sekian cerita ....

Tuesday, December 1, 2009

Selamat Hari Raya Korban

Alhamdulillah ....
Sudah berlalu Hari Raya Qurban pada 27 - 28hb november 2009 baru-baru nih....
Jatuh pula hari jumaat...... terkejor kejor ngan sembahyang jumaat.....
tahun nih pula giliran kg bini haku.....so cuti sehari hari khamis..... terus balik petang rabu lagi.... leh rehat sari sebelum raya..... buat persiapan.... Lagipun ambil sebahagian 1/7 untuk buat akiqah anak kedua baru-baru nih..... Nur Firzanah binti Mohd Khairunnaim.... Papa mama buat akiqah untuk mu sayangku..... Untuk bahagian perempuan satu bahagian sahaja kan.... so buat kat kampung ... kos kurang sket .. tak la mahal sangat berbanding ngan sebelah sini....

Pagi hari raya berlaku satu peristiwa.... hampir hampir la jugak terlepas sembahyang raya... cos terlewat pergi masjid... sampai saja dah nak masuk rakaat kedua.... terus satu lagi masjid.... dah baca khutbah kedua.... huuuu... zooommm.... terus kedepan jumpa masjid.... belum dimulai lagi... masih bertasbih..... Alhamdulillah ...sempat jua..... (Rupanya Imam masjid pula lambat datang... patut la sempat... rezeki ) Syukur pada - NYA.


Masa untuk beraksi.....

Pakat likung reramai jerat lembu.... ho ho.... jadi hero kg haku kali ni... tu... duk depan sekali berkas lembu..... naik semangat pagi ni.... yang lain semua duk tepi...... biar haku sorang je gi berkas.....pegang tali kuat kuat yang belakang tu... karang tak pasal pasal melambung haku TERBANG>>>>>


Akhirnya usaha sesama .... apa yang penting KERJASAMA.... membuahkan hasil.... lembu dapat dijinakkan.... Sang lembu sudah pun diberkas tunggu untuk disembelih... selesai satu qurban...... untukmu anakku..... hanya untukmu.....

Wednesday, November 25, 2009

Virus TAUN menyerang Terengganu

Vibrio Cholera...... Kuman taun yang kini menyerang penduduk Terengganu..... Ekornya nampak panjang sket.... ha ha.... Tu la pasal wabak taun nih lain sket dari negeri lain.... sabah/sarawak nun.... Ianya dikatakan mudah dijangkiti.... Mudah tersebar..... Bahaya bagi orang ramai..... Setakat ini berbahaya bagi penduduk Terengganu.... [ yang didapati bakteria ini mendiami makanan kegemaran orang Ganu ; KEROPOK LEKOR. .. dan selebihnya air batu..... ]
Peringatan : JIKA ANDA ADA TANDA SEPERTI ;
Cirit-birit berterusan serta muntah yang teruk
Najis cair yang berwarna
Otot kejang di pergelangan kaki dan perut
Tekanan darah turun, nadi lemah, lidah kering dan mata cengkung....
SILA ... ke HOSPITAL berdekatan anda.....kerana dah ada tercatat kematian akibat taun nih.... Kawan sepejabat aku pun dah terkena wabak ni (Dah la mengandung.... Semoga dirinya dan kandungan sihat senantiasa.....Amin)...Cuma disyaki ja baru.... Aku cuba la ngan kawan sepejabat nak gie melawat kat Hospital.... Apanya... 'Jaga' tak bagi masuk.... Kiranya satu wad tu... untuk penyakit ini DIKUARANTIN sepenuhnya.... kalah VIRUS BABI DULU>>>>>

Bagi mengukuhkan lagi; Lihat kenyataan dibawah :

KUALA TERENGGANU 19 Nov. - Jabatan Kesihatan negeri akan mempergiat aktiviti kawalan dan pencegahan terutama di kawasan yang berpotensi mengalami cirit-birit sejak wabak taun melanda negeri ini Jumaat lalu.

Pengarah Kesihatan negeri, Dr. Nordiyanah Hassan berkata, ini termasuk memberi nasihat kepada masyarakat supaya mengutamakan penjagaan kebersihan di samping penyediaan makanan yang bersih.

"Orang ramai yang mengalami cirit-birit perlu mendapatkan rawatan segera di hospital kerajaan di negeri ini," katanya kepada Utusan Malaysia ketika dihubungi hari ini

Semalam, Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Mohd. Ismail Merican mengumumkan bahawa 158 kes taun dilaporkan di negeri ini dengan satu kematian dan dua pesakit sedang dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU).

Sejak penyakit itu melanda Terengganu 11 November lalu, 112 kes dikesan daripada 402 kes cirit-birit yang mendapat rawatan di hospital dan klinik kesihatan.

Dalam pada itu, menurut Nordiyanah, kesemua pesakit yang mengalami masalah itu kini ditempatkan di hospital bagi mendapatkan rawatan lanjut sekurang-kurang tiga atau empat hari sebelum dibenarkan pulang.

Beliau mengakui, walaupun menghadapi masalah kekurangan katil di hospital-hospital, beberapa langkah tertentu diambil bagi memastikan semua pesakit mendapat rawatan dan mengawal penyakit itu daripada merebak.

Tambahnya, pesakit-pesakit yang telah bebas daripada kuman itu namun berisiko terdedah atau dijangkiti semula diletakkan dalam kelompok disyaki masih mempunyai kuman taun itu.

"Saya minta kerjasama orang ramai yang cirit-birit terus mendapatkan rawatan di semua hospital kerajaan seluruh negeri dan pihak jabatan akan turut menghantar pegawai untuk memantau kawasan yang terbabit.

"Jabatan Kesihatan juga mengharapkan kerjasama semua klinik swasta supaya terus merujuk ke hospital kerajaan jika ada pesakit yang ingin mendapatkan rawatan cirit-birit," jelasnya.

Friday, November 20, 2009

Perubahan Baru!!!!

Alhamdulillah...... Aku dah ubah dah sikit sebanyak yang termampu... buat cantek sket....
baru nampak class sket... ader sesaper nak bagi komen tak blog haku nih.... tak la serabut sesangat... lagipun still rasa kosong ngat lagi..... apa-apa pun akan ditambah lagi... agar menepati selera haku... har har,.....

Thursday, November 19, 2009

Anak Ke 2 Papa Mama !!!


Alhamdulillah... Syukur nikmat....... Terimakasih bebanyak pada Isteri tercinta.....
Pengorbananmu amat bererti bagi ku.... kini kelahiran yang ditunggu datang lagi.... setelah 9 bulan mengandungkan zuriat kita.... akhirnya tanggal 20 Oktober 2009 tepat jam 3.13 pagi ... Baby kedua kita akhirnya menangis di pagi hari...... melihat alam baru buatnya.....
Disini jua... kemaafan buat Papa anakku..... Papa dok sempat masuk melihat kelahiran mu..... mc n doktor dok bagi masuk..... geram jugak la ... tapi nak buat camana itu prosedur bagi hospital.... malas papa nak beta beta..... kok jadi lagu lain..... tunggu ja la Papa ngan Ma(Tokma) di luar...
Aleh aleh dipanggil masuk.... mc dulu - dulu mitak maaf... sebab dok dang panggil coz mama dah tak tahan nak kuarkan anak ku...... diminta Qamatkan di telinga...... Aduhai gamamnya dihati siapa tahu... tanpa dipanggil menemani Mama tiba tiba dipanggil untuk qamatkan anakku...... Anak didepan mata...... Ku belai mu..... Kukucup mu..... Ku Azankan mu... dan ku Qamatkan di telinga mu...... Selamat datang anakku..... Ini Papamu..... Ku sayang padamu......Syukur pada-Nya.....
Keluar dari bilik.... Ku terus pergi sembahyang sujud syukur...... TERIMA KASIH PADAMU YA ALLAH...... SEMOGA DIRAHMATI DAN DIMURAHKAN REZEKI KEPADA KAMI.>>>>AMIN

Tuesday, November 10, 2009

GOMO KELATE GOMO !!


Baru baru ni aku berpeluang pergi ke Stadium Bukit jalil.... Saja ja tukar tukar angin tengok bola... g dalam 3 buah kereta...... Jadi Penyokong Kelantan weh..... Gomo Kelate Gomo..... Aku bertolak dari Kelate lepah jumaat.... lalu ikut grik..(takut terkandas dalam laluan tertutup sebelah kuala krai-gua musang). gi pun hujan tak serik lagi....
keesokan baru serik hujan.... kira kat KL tak hujan la.... berkumpul di stadium dalam kul 2.00 la juga....
Ramainya awok kelate hari tu....... x penah lagi rasanya tengok seramai tu kat stadium ni,... dianggarkan lebih 85,000 orang dalam stadium tu.... kerusi boleh dikatakan penuh...(cuma halangan untuk nogori ja ditinggalkan). takut teruk plak baloh bila duk rapat2 karang....
Nak bagitau la sikit perasaan kitaore ore kelate(dah jadi ore kelate kan) panaz la jugak menunggu kat belah pintu gate tu..... Lamer la jugak nak boleh ke masuk..... Hairan la jugak ambo .... Stadium punya la besar boleh muat berpuluh ribu orang tapi start masuknya pukul 6.00 pm.....mau tak berasak-asak orang nak masuk..... kemudahan boleh dikatakan cukup lengkap dalam sana(bilik air, tpt sembahyang semua ada...tpt jual pun dah ada sama) Tak salah rasanya kalu dilepaskan masuk awal..... baru la tak kelam kelibut tunggu masanya..... cuma petugas ja la bayar mahal sikit..... moga tugas dia..... duit pun dah berkepul kepul dapat.....ciput jer diaorang dapat......
Asal mula kata pintu mana2 pun boleh masuk..... bila dah gi beratur ....dihebohkan la pulak pintu gate hijau ja boleh dimasuki oleh penyokong kelantan..... pusing la kiter semua melilau cari pintu gate hijau..... sampai sana tak buka pun lagi dalam kul 3.00 lebih.... Tengoh syok tunggu diumumkan pukul 4.00 baru start buka.... beratur la kengkawan ni..... punya la beratur pintu masih tak terbuka... jam menuju ke arah pukul 5.00... Last 5.45 baru diwawarkan bukak pintu gate... pergh rasanya mahu panaz mendengarnya kan..... yang mana tak tahan menunggu ni dah mula hilang sabar..... segala benda yang boleh disambar terus dilempar dalam pintu pagar...
Kemuncak kejadian di pintu pagar bilamana hujan datang menimpa..... waaa.... pintu masih tak terbuka..... tak kasihan ke kat penyokong kelantan sini...... dikhabarkan pintu sebelah sana - gate sebelah negeri sembilan dah pun terbuka.... Banyak la pulak alasan diberi, gate rosak la, tak leh buka la... tunggu orang la.... polis berduyung masuk stadium..... tak tolong pun.... masuk saja ja.... leh tengok free bola ek... he he..
PECAH!!!!!! Nak kata ramainya orang berasak... tolak menolak.... terbuka la pintu pagar besar.... serbu la masuk ......lagi pun masa tu dah tak cek ape ape... maksudnya bila dah orang serbu macam tu.... dibiarnya masuk last last minit... alamat polis tak buat keja la... petugas tengok saja la.... barang larangan yang sepatutnya dilihat, dicek, diraba.... tak berlaku..... penuh saku kawan ngan ngercun bom, siap roket bunga api lagi terlepas..... salah siapa???????? kawan ni la yang jadi mangsa.... cam sebotaj ja...... entah la.... pengurusan stadium kena kaji semua faktor ..... ramainya orang... kna bagi excuss ngan benda benda macam ni....
Bila duk kat dalam perasaan ore kelate yang tadi marah ... dah disejukkan kembali ngan kemeriahan dalam stadium......


Tengok ja suasana malam tu..... dengan ramainya orang dalam stadium ...melihatkan begitu meriahnya bola sepak kelantan........ tapi silap la pulak permainan malam tu..... pasukan kelantan terkezut ngan penyokong sendiri sehingga tak dapat bagi tumpuan dalam permainan..... serba tak menjadi.... itu yang boleh dikatakan.....kena terimalah kekalahan 3 berbalas 1 . ... semoga ianya menjadi kisah dan teladan bagi semua..... lain-lain kejadian yang berlaku adalah sikap manuasia yang tak perlu dipertikaikan lagi..... masing-masing punya idea ada kepala..... tapi kita yang besar ni jangan naik kepala.... berilah kelonggaran yang sepatutnya agar tidak menjadi buah mulut orang selamanya..... MAJULAH SUKAN UNTUK NEGARA~!!!!

Tuesday, September 22, 2009

Selamat Hari Raya......

Selamat Hari Raya...
Itu yang dapat ku ucapkan sempena hari yang berbahagia ini..... Setelah sebulan kita berpuasa... kini telah tiba masanya kita menyambut hari lebaran.......
Semoga segala amalan kita sepanjang bulan puasa diberkati, dirahmati dan diterima oleh Allah....
Moga amalan kita digandakan pahala kita bertambah...
sebulan kita berpuasa bersamaan 10 bulan..... tambahlah puasa enam di bulan Syawal yang bersamaan 2 bulan bulan... maka genaplah kita berpuasa setahun....... itulah yang Allah janjikan kepada orang-orang mukmin yang senantiasa bersyukur kepadaNya......... sekian.

Dikesempatan ini ku mohon ampun... susun sepuluh jari memohon silap maaf jika ada tersalah kata, tersilap bicara... terlanjur kata....... buanglah yang keruh jernihkanlah ia..... kita buka lembaran baru.....

Monday, September 14, 2009

Paku 2 inci setengah


Satu pengalaman bagi kereta aku pada pagi ahad...... Kereta aku mengalami kebocoran tayar di depan Hospital Besar Kuala Terengganu. Satu kerja pula aku tukar tayar spare ..... Lepas balik dari kerja baru leh gi tukar tayar kat kedai tayar...... Cek punya cek... Pergh.... Elok ja paku 2 inci setengah terbenam dalam tayar aku.... patutla bocor... bila lagi la terkena aku pun tak perasan... nak kata masa aku bawa memang tak lari sedikit pun.... lagipun tayar belakang aku yang kena....
Pikir punya pikir .... semalam memang aku gi jalan jauh... ke Rantau Panjang... Siap masuk dalam sempadan siam jauh ke dalam....[adakah masa di sana lagi terkena] punah la tayar aku lagu tu.....

Hari-hari terakhir Puasa

Sedar tak sedar kita dah memasuki penghujung ramadan kan.... sekejab ja masa berlalu.... sebanyak mana amalan yang kita dapat gandakan dalam bulan ini ya??
Apapun dalam kesibukan berpuasa ramai yang menawarkan amalan berbuka puasa.... Biasanya 'namat' kat masjid-masjid kampung. tak terkecuali di kampung aku juga.... kebiasaannya makanan akan dibawa oleh penduduk setempat dan yang pastinya masjid juga akan sediakan hidangan berbuka puasa.... dalam kes ini... rumah aku juga tak terkecuali dalam menyediakan lauk pauk untuk berbuka puasa.... (kiranya masak kat rumah dan hantar ke masjid).
Ikut tradisi....ikut-ikutan la ni.....kebiasaan...... Kat rumah aku juga akan ada masa nya untuk berbuka puasa.... orang terengganu kata 'sekali arung'.... ha ha .... Tarikh jatuhnya waktu berbuka puasa @ 'namat' kat masjid kampung aku jatuh pada hari jumaat 11.09.2009 (21 ramadhan).
Berbuka puasa di rumah ku hanya dihadiri oleh sanak saudara sahaja. penuh la jugak dalam rumah.... sendat.... sampai tak cukup lauk... tapi Alhamdulillah semua dapat.... kira semput-semput.... tak membazir langsung tahun nih..... Syukur.....

Menu Berbuka Puasa

Nasi Putih(biasa)
Gulai Daging(biasa)
Tomyam Campur(biasa)
Ikan Bakar[Siakap, Barat, Cermin, Sebelah, Merah, Kembung]
Ulaman+Sambal Belacan+Telur Masin
Air Katira ....... Licin.....

Apapun terima kasih kepada yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam menjayakan program ini.... diharap semua berpuas hati dan yang mana tak berkesempatan dijemput harap tidak terasa terpinggir kerana masih ada hari tahun dan waktu yang lain untuk kita temui...InsyaAllah......

Wednesday, September 2, 2009

Berbuka Puasa Di Hotel Felda


Tepat jam 6.30 pm pada hari Sabtu 29.08.2009 aku sekeluarga sampai ke Hotel Felda Residence kat Area Kuala Terengganu....
Hari ni Kompeni aku buat majlis berbuka puasa di Hotel ini...
Pihak hotel lak berbesar hati memberi tempat makan paling atas ar bagi aku... Tingkat 19..
Hari ini dalam sejarah la dapat makan tempat paling tinggi dalam Negeri Terengganu Darul Iman.
Makanan sama macam hotel-hotel lain..... yang paling best tu... Nasi Bukhori Kambing.... pergh.... kecur liur......
Pemandangan tok sah cerita la... dengan berlatarkan 'waterfront' , Pulau Duyung dan tak lupa juga dengan Taman Tamadun Islam (Masjid Kristal).
Apa yang aku kecewa sikit pasal tempat sembahyangnya yang rasanya cam tak mesra MUSLIM ar.... tempat air sembahyang (wuduk) kena ambil di dalam Bilik Air nun jauh di hujung sana. Satu pulak terkebil-kebil kita nak bersembahyang ngan arah kiblat tidak terlihat dimana-mana.. Harap Kain sembahyang sedia ada jadi panduan.....
Walaupun hotel ni masih baru..... Semoga benda benda asas kemudahan ini haruslah dititik beratkan agar memudahkan orang ramai...... Sayonara.....

Friday, August 28, 2009

Puasanya Aku

Dah seharian kat pejabat hari nie.....
rasa tak sihat badan... lemah semacam jer.... takder mood nak wak keja....
tapi tangan still jugaak keja.... dah tugas... nanti terbelengkalai lak....
mari selesema time-time cam nie.... risau gak berada dalam musim virus bercambah ni......
apapun itu terserah pada Allah.... semoga diriku, keluargaku dan semua orang yang membaca blog aku ni diberi kesihatan dan moga dijauhi penyakit yang memudaratkan diri..... AMIN...

Monday, August 24, 2009

Selamat Berpuasa Bagi Umat Islam

Salam untuk semua...... SELAMAT BERPUASA....... Dah 3 hari kita berada dalam bulan yang berkah ini..... sekejab ja masa berlalu.... Bulan ini pasti ditunggu bagi umat islam seluruh dunia.... bulan untuk mengabdikan diri pada yang ESA.... pintu taubat sentiasa terbuka.... Carilah satu malam yang lebih baik dari seribu bulan dalam bulan ini..... malam 'lailatul Qadar'.....

Saturday, August 8, 2009

TYRON Flat Tyre Protection

"Tyron Flat Tyre Protection System is a simple and effective solution to the convenience (or danger) of your tyre's underinflation, punture or blowout. Tyron can help assist in the ability to proceed on to a safer location in which to service the tyre problem."

Itu ja yang dapat aku simpulkan di sini... bila mana aku balik dari pelancaran nya petang tadi di Pantai Batu Burok, Kuala Terengganu. Satu lagi teknologi terbaru yang didatangkan dari uk untuk pengguna Malaysia..... Untuk keselamatan pengguna jalan raya. Bagus juga produk nih.... tapi kos dia ni baru lagi kan mahal la sikit.... tapi tak la beban sangat kut... anggaran dalam RM2,000.00 ja sebuah kereta...(RM500.00 X 4 tyre)..

Sunday, August 2, 2009

Ribut Hujan melanda Rumah Ku

Pagi semalam baru ja naik atas bumbung baiki atap yang sebelum ni bocor....
baiki la sikit sebanyak.... malam tu rupanya dah boleh test bocor ke tak.... hu hu....
Semalam hujan mencurah-cuarah... Lebat pula tu.... beserta ngan angin ribut....
Atap yang aku tambung pagi tu... kira okey la (dah tak bocor sebelah bawah)....
Yang jadi masalahnya.... bilik aku yang kena..., basah habis... tidur kat luar aku semalaman... ha ha... dugaan dugaan...

Monday, July 27, 2009

TATU TENTERA DARAT DI TERENGGANU

Buat julung-julung kalinya, warga terengganu dapat melihat pertunjukan TATU Tentera Darat Malaysia bertempat di Stadium Sultan Nasaruddin Shah pada 23-25 julai 2009 baru-baru ni...
Walaupun aku hanya berkesempatan melihat 2 kali raptai sahaja.... pun sedah memadai bagi aku...(mengikut keadaan harijadi sebenar 24&25 julai tu... hanya 5,000 orang sahaja hadirin yang dapat masuk.. selebihnya duk kat luar pintu tengok skrin besar jer)...
Masa dulu aku pernah dah tengok TATU ni... tapi yang telah dibuat oleh pihak Tentera Laut(TLDM). tapi kali ni Tentera Darat pula....(versi yang sama) cuma ader perubahan sikit yang dibuat...
gimiknya mula-mula.... "BOOMMM" bunti meriam.... berdetup bunyi jantung....
2 orang flying dari atas menara lampu ke hujung sana..... Disusuli Terjunan Payung Terjun..... membawa Bendera ...berkibar di angkasa.... Seterusnya pentomin kejadian sebenar semasa operasi....Pertunjukan Anjing Perang..... Dalam masa sama kelihatan 2-4 buah kereta perisai memasuki padang.... memasang dan membuka meriam..... siap ja pasang... "BOOOMMM" letupan kedengaran lagi.... kecut perut sekali lagi..... hu hu.. Aksi paling best dan syok menonton... Adegan penahanan ahli VIP dan seterusnya operasi menyelamat oleh KOMANDO (banyak aksi dan letupan kedengaran)....Lompatan motor.... pertunjukan kawad senyap.... demo pertahanan diri... pertunjukan brassband... pertunjukan akrobat motor....
Tu la sedikit sebanyak yang berlaku pada malam tu... habis ja semua pertunjukan.... ditutupi dengan percikan bunga api...... fu yooo.... itu la yang dapat digambarkan masa tu....
Tahniah buat para ASKAR sekalian... jasamu .... akan kami kenang.... pertunjukan mu sungguh mencuit hati.... diharap para belia dapat mencontohi.... jika perlu memasuki Tentera Darat ... Silakanlah .... Taburkan kanlah jasamu untuk dirimu... keluarga dan tanahairmu.... Ambillah sebanyak mana pengetahuan dan ilmu..... untuk kegunaan masa kecemasan.....
Jika takut untuk kekal dalam Tentera Darat... Askar Wataniah (simpanan/sukarela)sedia untuk berkhidmat....
Walau
Apa
Terjadi
Anak
Negeri
Ini
Akan
Hadapi

Wednesday, July 22, 2009

Gerhana Matahari Separa 22 Julai 2009

Semalam baru jer aku tahu yang hari ni akan terjadinya Gerhana Matahari paling lama di abad ini aku rasa la kan...

Hari ini aku rasa bertuah gak ler dapat tengok melalui pejabat aku....(Leh tengok melalui tingkap yang dipasang tinted gelap 2 kali ganda) tu ada gambar yang dapat aku ambil.... aku boleh nampak apa yang dikatakan lebih kurang 13% sahaja di kawasan aku...Kuala Terengganu.

Gerhana matahari separa esok Rabu 22 Julai 2009. Dikirim oleh epondok di Julai 21, 2009
KUALA LUMPUR 21 Julai – Gerhana matahari separa akan dapat dilihat di Malaysia secara minimum pagi esok.
Gerhana matahari separa itu, yang amat sukar dicerap dengan mata kasar, akan berlaku pada 8.23 pagi dan berakhir pada 9.48 pagi.
“Bagaimanapun hanya lebih kurang 17.8 peratus sahaja kawasan permukaan matahari akan ditutupi oleh bulan semasa gerhana separa itu berlaku,” kata Ketua Unit Penyelidikan Sains Angkasa (UPSA) ANGKASA, Mhd. Fairos Asillam, dalam satu kenyataan hari ini.
Kawasan utara semenanjung merupakan kawasan yang terbaik untuk mencerap gerhana matahari separa itu, katanya.
Dalam abad ini, penduduk Malaysia akan dapat menikmati gerhana matahari separa pada 15 Januari 2010, 9 Mac 2016 dan 26 Disember 2019, katanya.
Kejadian gerhana itu berikutan berlakunya fenomena gerhana matahari penuh, yang merupakan gerhana matahari terpanjang di abad ini.
- BERNAMA

Makluman : Sebarang info berkenaan gerhana Matahari Separa 22 Julai 2009 sila layari laman web berikut : http://www.falak.udm.edu.my/?news=yes&alink=20090610134017
Gerhana matahari 22 Julai 2009 Fenomena gerhana matahari adalah suatu fenomena yang jarang-jarang berlaku iaitu satu kali atau dua kali dalam satu tahun kalendar. Gerhana matahari terbahagi kepada 4 jenis, iaitu gerhana penuh, gerhana annulus (cincin), gerhana hibrid (penuh+cincin) dan gerhana separa (sebahagian). Gerhana separa merujuk peringkat awal atau akhir suatu gerhana matahari, atau bahagian bumi yang masih dapat melihat gerhana, tetapi tidak akan dapat melihat gerhana matahari fasa penuh atau cincin.

Gerhana penuh matahari pada 22 Julai 2009 nanti merupakan gerhana yang paling lama untuk abad ke 21.Bill Kramer dalam laman webnya menyebut:

"The eclipse passes over the Chinese cities of Chengdu, Suining, Chonging, Wuhan, Xiaogan, Hangzhou, and Shanghai by which time the duration of the eclipse is over five minutes of totality. Leaving Shanghai the path continues into the ocean encountering islands such as Toshima and Akusaki south of Japan and eventually the Marshall islands.

The maximum eclipse duration of 6 minutes and 43 seconds occurs far off the coast in the Pacific Ocean."

Lokasi yang menjadi laluan gerhana penuh boleh dilihat pada rajah di bawah. Namun bagi penduduk Malaysia, mereka hanya berpeluang menyaksikan gerhana tersebut dalam fasa separa dalam peratus maksimum yang kecil antara 3% hingga 18% sahaja dari kebanyakan bandar-bandar utama di Malaysia.



Monday, July 13, 2009

Selesema H1N1

Dah kalut ya sekarang ni di seluruh dunia pasal wabak ni.... kes selesema babi.... (dah tak boleh sebut dah... sensitive) Kali ni dah mula merebak ke negeri kelahiranku... Terengganu Darul Iman. Setakat apa yang aku tahu ... 2 buah sekolah kat sini dah diarahkan tutup selama seminggu lamanya.... Bayangkanlah... disebabkan seseorang dijangkiti sahaja... satu sekolah ditutup..... Ruginya mata pelajaran anak bangsa..... harap memasing dapat kejor semula .....

APA YANG PENTING SEKARANG..... Kesihatan semua orang di sekeliling..... Nyawa tidak dapat dicari ganti.... Diharap semua yang dijangkiti wabak ini segera sembuh dan tak menjangkiti orang lain..... Kita hanya mampu berdoa agar dijauhinya..... Hanya Allah yang lebih berkuasa atas segalanya..... Ingatlah pada Allah..... Nescaya Allah akan melipatgandakan ganjarannya.... amin..

Sunday, June 28, 2009

Motor Racing Mat Rempit


Pegh.... kretifnya ciptaan mamat nih.... dah lulus sirim ker..... ??? Tu salah satu soalan bila aku gi di salah sebuah gerai Ekspo Padang Astaka, Kemaman. Rupanya tu gambar motor mat rempit.... disita masa tengoh syok merempit oleh JPJ...... Di Kuala Terengganu pulak tu.... (kalau tak silap kawasan wakaf tapai.... dekat ngan Balai Bomba tu rasanya).... info ni pun aku dapat setelah dibagitau oleh pegawai bertugas di situ.... Kretif juga warga orang melayu kuala terengganu ni weh.... awok-awok muda pulak tu....... tak nak komen la sebab aper diorang jadi lagu ni.... mungkin bagi mereka satu kepuasan bila dapat buat macamtu.... satu kebanggaan.... Harap-harap diorang buat benda yang lebih berfaedah... untuk diri sendiri bangsa dan agama....

Replika Penyu Agar


Kebetulan aku duk di Padang Astaka, Chukai Kemaman... Gi la jugak melawat gerai sekeliling aku.... lebih kurang 30 buah semua yang ader kat atas padang....... tak termasuk kat gerai luar sebelah ngan taman permainan Roller pusing-pusing tu..... Aku tertarik ngan replika kat Gerai Pejabat Perikanan Negeri Terengganu.... Tercuit hati aku nak tengok anak penyu kat situ... penyu agar agar.... keciknya..... leh pegang tangan gitu..... cam kura kura la pulok.... hu hu....

Sedikit fakta yang ku cedok kat internet mengenai penyu Agar.....Penyu Agar juga dikenali sebagai “penyu hijau” disebabkan kandungan lemak badannya yang berwarna hijau. Warna badannya adalah coklat tua atau kehitam-hitaman. Hanya penyu ini mempunyai satu kuku di kaki renang hadapannya. Saiz badannya lebih kurang 1.2 meter dan beratnya boleh mencapai 270 kg. Makanannya terdiri daripada rumpai laut dan rumpair. Musim bertelurnya adalah antara April-September dan menghasilkan 100-140 biji pada setiap peneluran. Telurnya bulat dengan kulit yang lembik dan bergaris pusat 5.0 cm. Penyu ini terdapat di kebanyakan negeri di Malaysia kecuali Kelantan, Negeri sembilan, Selangor dan Perlis.

Kaunter Jualan Rumah Di Padang Astaka, Chukai, Kemaman


Dah 5 hari aku keja luar.... kat kemaman kali ni... apa lagi ... pasal keja opis la beb... takkan ngulor pulok..... kami bukak gerai kat padang astaka kali ni.... biasanya kami buka di tapak Tabung Haji atau Bank Islam je... tapi kali ni... kasi kelainan sket.... kebetulan di Padang Astaka, Kemaman ni ader pameran.... Opis aku turut serta la.... 5 orang semuanya [Terima Kasih tak terhingga kepada rakan sekerjaku ngan budak praktikal sekali yang menjayakan pemasaran kali ni....].... SAMBUTAN;....... boleh la tahan.... ramai la jugak yang booking rumah..... ( masih ader lagi kekosongan... boleh memohon ya...) Kini aku dah start duk opis semula daa..... Masa untuk kemaskini data pembeli .... Repot..... memang la kena buat kan..... sayonara.....

Friday, June 26, 2009

panazz nya ari ni

Masuk ari ni dah tiga hari aku di bandar kemaman.... ari ni rasa bahang panaz makin kuat terasa. aper pun.. tengah panah panah diberi arahan amik gambar projek pejabat aku di bukit kuang... mari pembeli bukit kuang .....bagi ceramah sepanjang panjang nya... pasal apa amik gambar.... siap bagi warning jangan amik gambar...... kena la aku dan kawan aku sepejabat 2 orang panjang lebar kena terang ... sebab sebab aper..... dok jadi maner la keja kami ari ni... balik bodo ja ari ni.... kasihan adik aku sorang... yang aku bawa... dah la tak tahu apa- apa tapi kena juga tempiasnya.... hu hu... minta maaf ya.. ikhlas dari abang.....

Sunday, June 21, 2009

Selamat Hari Bapa 21.06.2009

Salam kepada semua.....

Inginku ku Ucapkan Selamat HARI BAPA kepada semua yang bergelar bapa, papa, aboh, abah, daddy dan yang seumpamanya.... terutamanya KHAS buat abah tersayang..... abang-abang ku... beserta adik aku..... semoga dilimpahi rahmat semuanya... agar diberi petunjuk dari Allah dalam membimbing anak-anak kurnian Allah yang maha esa... supaya menjadi insan yang berguna... sebagai KHALIFAH dimuka bumi.... memperjuangkan agama ISLAM yang tercinta....

SALAM BUAT SEMUA
HARI BAPA DAH PUN TIBA
SATU HARI GELARAN DAH DIBERI
SATU TAHUN BUKAN BERERTI SEHARI

INGATLAH BUKAN HARI INI GELARAN DIBERI
SEJAK KELAHIRAN PERTAMA NAMAMU TERPAHAT DIHATI
TERBIT DARI MULUTMU MENYUARAKAN KEPADAKU
KUKUH DIKALBU TERZAHIR LAH IA MENYEBUT NAMAMU

TERDETIK DIHATI BERBUNGA BUNGA
BILA TERDENGAR KALI PERTAMA
ANAK PERTAMA MENYEBUT MANJA
PA..PA..... PA...PA.....

CAIRLAH HATI LURUHLAH JANTUNG...
ADA YANG TAK TERKATA ADA YANG MELONJAK GEMBIRA
SEHINGGA DISURUH ULANG NAMUN HAMPA...
SEKALI LAFAZ..... ANAK TERPINGA....

BUKAN DISURUH ATAU DIPAKSA
ITULAH YANG DIBERI MAKAN SEHARI HARI
NAMA YANG DIHARAP HARAP ANAK MEMANGGIL SUATU HARI
TIBA TIBA TERPANCUL DI WAKTU KITA SEDARI...

ALHAMDULILLAH... PATUT BERSYUKUR
KURNIAAN ILAHI... SUDAH PASTI...
TINGKAT KAN AMALAN DIRI
AGAR SEMUA DIBERKATI..... SEKIAN...... IKHLAS DARI ANAKMU.. UNTUK SEMUA

Thursday, June 18, 2009

ABAH Gi hospital lagi

Pepagi lagi Abah gi sorang diri ke hospital.... rupanya dah sampai masanya temujanji Abah ngan doktor pakar kat hospital hari tu.... Tapi doktor tu tak buat apa-apa pun ... Cuma cek cam biasa aja... lagipun tak leh buat apa-apa lagi kena tunggu lain hari pulak.... so temujanji semula sebulan lagi ... dah set date dah rasanya... Alhamdulillah,,... tak kena tahan dek hospital....

Hasil Kerja NURUL.....


Selamat Hari PAPA!!! Selamat Hari PAPA!!!!
Hok tu ja dia ulang-- ulang lepah je aku sampai kat rumah....
Padahal tak nyambut hari bapa lagi kan.... hu hu...
Rupanya memang dia terasa nak buat kek.... pah tu dia gi cari ar bahannya ...
nak jadi citernya... dia cari barang banyak tempat pulok tu/.... sikit barang kat Giant, pah tu kat Mydin... Sabasun dan kat kedai biasa pun ader gak... Katernya nak cari hok murah-murah ja....
Nok wak ganer... nurul kan.... ha ha....

Wednesday, June 17, 2009

GERAM WEH!!!!!

Macamaner tak geram.... Terkejar - kejar arii ni nak gi pejabat.... Sampai tengah jalan perasan ader TAHI BUNA elok je melekat kat belakang aku.... abih melekat kat kosyen keta aku.... hangin tul la..... patah balik semula gi tukar baju lain.... Rupanya kusi yang aku duduk semasa aku pakai stokin tadi ader dah terlekat tahi kat situ.... apa la punya ayam kat situ juga ia nak berak..... huh.......

Tuesday, June 16, 2009

Mesyuarat KOPERASI


Masa untuk bermesyuarat..... Mesyuarat Agung Tahunan KOPERASI yang aku masuk bowoh pejabat aku....Aku percaya dah ramai pun tahu kewujudan KOPERASI ni... cuma jalan tak jalan ja... Mari aku bagitau sikit ;

matlamat penubuhannya : Menurut subseksyen 4(1) Akta ialah untuk meningkatkan kepentingan ekonomi anggota-anggotanya mengikut prinsip-prinsip Koperasi.

Fungsi : Fungsi utamanya untuk memberi kredit wang dan membekal keperluan yang munasabah kepada anggota.

Pokok pangkalnya tak rugi masuk bawah koperasini.... banyak kelebihan .... dulu aku pun tak tahu aper tujuannya masuk ni... kini ... boleh la... tahu lebih-lebih kurang ..Setakat ni aku baru ja 2 kali masuk mesyuarat tahunan ni... Paling best... dapat yuran kehadiran RM35.00... pergh..... Syoknya... gi mesyuarat.....Jom kita pakat masuk KOPERASI.....[ info yang ku dapat KOPERASI ASKAR paling tinggi keuntungan yang kita dapat....Bayangkan....]

Sunday, June 14, 2009

Solat Subuh Jumaat Sujud Sejadah

Assalamualaikum....
Aku terpanggil untuk merencanakan sedikit kisah untuk tatapan sesama Muslim..... Suatu hari aku terdengar perbualan antara hamba Allah mengenai satu persoalan... ianya kecil tapi sepatutnya dijadikan iktibar akan datang... Alkisahnya hamba Allah ini kebetulan pulang ke kampung halaman dan singgah di masjid untuk solat Subuh.... Hamba Allah ini kehairanan kerana solat subuh pada pagi itu berlainan seperti biasa....lagipun Hamba Allah ini terlewat untuk memulai dari awal..... Solat subuh pada pagi itu dikatakan 3 rakaat....
Persoalannya.... Betulkah Sembahyang Subuh 3 rakaat?

Macam ni sahabat..... Subuh jumaat sunat baca surah as-Sajadah. dan dalam surah tu (ayat 15), disunatkan sujud sajadah atau juga dipanggil sujud tilawah. Sunat sujud sajadah ini bukan kerana solat, tapi kerana bacaan tilawah. Kalau dalam solat tu kita tak membaca ayat sajadah, maka takde la sujudnya. Maka betullah 3 rakaat .. tapi tanpa rukuk bagi rakaat pertama...(dari berdiri terus sujud sajadah) dan teruskan 2 rakaat seperti biasa.
Sujud tu sunat bukan kerana solat subuh jumaat, tapi kerana ayat 15 surah as-Sajadah. Hukum sunat untuk sujud sajadah di dalam solat pula hanyalah untuk imam. Bagi makmum pula hukumnya samada wajib atau haram.
sebabnya? makmum wajib mengikut imam semasa solat jemaah. kalau imam sujud, makmum wajib sujud. kalau imam tak sujud, haram untuk makmum sujud. tapi kalau imam tak sujud, makmum masih boleh buat sujud sajadah selepas habis solat, atau selepas mufaraqah dengan imam, dan hukum sujud itu adalah sunat.

Bacaan yang sunat dibaca ketika sujud sajadah ialah: Ertinya: "Aku bersujud dengan wajahku kepada Dzat yang telah merupakan dan menciptakannya, dan menciptakan pendengaran dan penglihatannya dengan kekuatan-Nya. Maha memberkati Allah, sebaik-baik Pencipta".

"Ayat-ayat sujud sajadah ialah:1. Surah 7 (Al-A’Raaf) Ayat 2062. Surah 13 (Ar-Ra’d) Ayat 153. Surah 16 (Al-Nahl) Ayat 504. Surah 17 (Al-Isra’) Ayat 1095. Surah 19 (Maryam) Ayat 586. Surah 22 (Al-Hajj) Ayat 187. Surah 22 (Al-Hajj) Ayat 778. Surah 25 (Al-Furqaan) Ayat 609. Surah 27 (An Naml) Ayat 2610. Surah 32 (As-Sajdah) Ayat 1511. Surah 38 (Shaad) Ayat 2412. Surah 41 (Fushshilat) Ayat 3813. Surah 53 (An-Najm) Ayat 6214. Surah 84 (Al-Insyiqaq) Ayat 2115. Surah 96 (Al-'Alaq) Ayat 19

Nota:
Perlu dinyatakan bahawa bacaan Surah 38 (Shaad) Ayat 24 menurut Syafi'iyah dan Hanbaliyah tidak termasuk ayat sajadah, tapi ayat yang disunatkan untuk sujud syukur . Bacaan surah 22 (Al-Hajj) Ayat 77 pula menurut madzhab Syafi'iyah dan Hanbaliyah dimasukkan sebagai ayat sajadah.Wallahu'alam.

Jawapan Ust Zaharuddin:
Tempatnya di dalam al-Quran sekitar 15 ayat. Perbuatan sujud ini disunatkan bagi orang yang membaca dan mendengar, tetapi bagi orang haid dan nifas ia tidak di tuntut menurut pendapat yang disepakati (Al-Fiqh al-islam wa Adillatuhu, 2/1128)

Sujud semasa sampai ke ayat-ayat sujud adalah sunat sahaja menurut majoriti mazhab dan wajib menurut mazhab Hanafi (Rujuk Fath al-Qadir, 1/380; Mughni al-Muhtaj, 1/214; al-Mughni 1/616), Ini kerana Rasulullah SAW pernah tidak melakukan sujud ketika dibacakan satu ayat sujud dari surat an-Najm kepada baginda; ini menyebabkan semua sahabat yang ada ketika itu tidak sujud (Hadith ini diriwayatkan oleh al-Bukhari, Abu Daud Ad-Dar al-Qutni dan lain-lain - hadith Shohih).

Bagaimanapun secara umumnya Allah SWT menegur orang yang tidak melakukan sujud apabila dibaca ayat-ayat sujud sebagaimana firman Allah SWT : erti : "Dan apabila di bacakan kepada mereka ayat al-Quran mereka tidak sujud" ( al-Insyiqaq : 21)

Manakala hadith yang menyebut tentang kepentingan sujud ini adalah datangnya dari Abu Hurairah (ra) : Ertinya"Apabila anak Adam membaca ayat sajdah, dan ia sujud , maka Syaitan akan melarikan dirinya serta menangis lalu berkata : „celaka ia, di perintah untuk sujud lalu ia sujud, dan baginya Syurga, dan aku pernah di suruh sujud tapi aku enggan dan bagiku neraka" (Riwayat Muslim, Kitab al-Iman, no 133; dan Ibn Majah)

Alternatif jika si pembaca atau pendengar ayat-ayat sujud dalam keadaan yang tidak sesuai untuk sujud, maka harus kepadanya untuk membuat isyarat sujud sahaja (iaitu menundukkan kepala sedikit sambil membaca tasbih yang biasa. Ini disepakati oleh seluruh mahzab (Rujuk Mughni al-Muhtaj, 1/301, cet Dar al-Fikr ) Ia berdasarkan sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Ibn Umar ertiya : "Sesungguhnya Nabi SAW membaca ketika hari pembukaan Mekah, ayat Sajadah, maka semua sahabat sujud, ada di antaranya yang berada di atas kenderaan dan dan di atas bawah, dan terdapat yang menunggang sujud di atas tangannya" (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim, Abu Daud, no 1411, ms 171)

Manakala berkenaan membaca doa sujud 3 kali sahaja tanpa melakukan sebarang isyarat sujud, maka tidaklah diketahui dari mana sumber yang mencadangkan amalan sedemikian. Wallahu a'lam

Sah Menjadi Suami Isteri


Tahniah.... Itu yang dapat ku katakan di hari bahagiamu buat sepupuku ... Selamat Pengantin Baru !!!!
Semoga hidupmu berbahagia ke anak cucu.... amin... Catatan yang ke - 3 dalam musim sekolah ini..... hari perkahwinan yang dihadiri olehku..... [Asyiknya pak mertua bilang wang hantaran.... mau tersembul biji mata....] Berapapun wang hantarannya ianya kepunyaan isteri tercinta.... Gunakanlah ianya sebaik-baiknya.... Agar ianya berkat hingga ke anak cucu .... amin....

Kenangan di LTSM

Kenangan di LTSM (Lapangan Terbang Sultan Mahmud Kuala Terengganu)
Masa untuk bergambar..... bukannya senang nak berkumpul reramai cam gini kan.... apa lagi ... sempat la jugak saya merakamkan detik-detik indah itu seketika..... semoga ianya menjadikan catatan kenangan indah ku buat semua....

Panorama Indah Di LTSM

Di sini aku begitu teruja dengan panoroma yang aku lihat. Sesiapa pun boleh melihatnya disini... bukannya senang untuk melihat pergerakan ikan-ikan yang bergerak berkumpulan....[Kalau dalam 'Discovery' mungkin dah biasa kut]... inilah saat-saat indah yang aku dapat rakamkan.... Rasa cam tengok 'ScrenSever' komputer la pulak..... ahakss

Keretakan tiang LTSM



Semasa Aku berkesempatan masuk ke terminal... Aku terpandang sesuatu....tidak tahulah orang ramai sedia maklum atau pun tidak.... Keretakan sedia ada di beberapa tempat.... yang pastinya di betul-betul tiang hadapan pintu masuk terminal....



Setakat berita yang aku dengar hanya Lapangan Terbang Sultan Mahmud yang belum dilaporkan mengalami kecacatan walaupun sebelum ini lampu panduan penerbangan dan ‘jetway’atau jambatan laluan penumpang masuk kedalam kapalterbang dilaporkan mengalami kerosakan. Setelah lihat dengan mata kasar barulah keraguan terdetik di hati.... baru ja Terengganu kehilangan kemegahan stadium baru-baru ini.... janganlah hendaknya berjangkit ke bangunan lain.... Kisah-kisah seperti "sekali aku tiup habih runtuh bangunan', "raksasa dah mem'fire' stadium hingga hancur musnah tanpa Utraman tak sempat mengambil tindakan" begitu sinis kedengaran... menjadi buah mulut orang...

Masa Penerbangan Dah Tiba


Pagi 12.06.2009 aku sekeluarga berangkat pergi ke Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM) untuk penghantaran adik aku ke umrah.... [ cam hantar barang la pulak bunyinya...] Alhamdulillah sudah sampai masanya dia pergi sana.... apa yang aku tak maklum kan lagi di sini... sebenarnya genap 2 minggu lepas pun adik bawah aku pun ade gak pergi umrah.... tapi kitaorang tak sempat hantar dan tidak berkesempatan jumpa kerana dia naik melalui penerbangan terus dari Kuala Lumpur.. Bukan melalui Kuala Terengganu lah kiranya. Jadi untuk adik aku yang sorang lagi ni.... dapatlah kitaorang hantar kerana penerbangannya dari Kuala Terengganu - Kuala Lumpur dan barulah ke destinasi..... Lambaian Kaabah memanggil manggil disana..... Bukan satu kebanggaan pun dapat pergi sana dan rasa rendah diri bagi aku kerana tidak dapat pergi sama... Rezeki masing-masing.....insyaAllah ... Dengan izin Allah jua Aku sekeluarga pula dapat menjejakkan kaki ke Tanah Suci ... insyaAllah...

Tuesday, June 9, 2009

AYAM PANGGANG


Aku balik ja dari keja, adik beradik aku dah syok ja membakar ayam ... pergh.... 'berbbq' rupanya ..... terliur sungguh....r... Abang aku yang tepon suruh balik cepat-cepat.... Lagipun ni juga sempena adik aku yang sorang tu dapat pergi UMRAH free.... dah rezeki dia... Alhamdulillah.,.... 2 minggu.. bertolak pagi jumaat 12.06.09. Kami rancang nak pergi hantar dia pagi tu la... InsyaAllah...

Monday, June 8, 2009

hantar pengantin



Masa untuk hantar pengantin beloh puan.... tapi yang ni bukan hok depan rumah aku daa.... ni beloh sepupu sepapat di johor..mulanya cadangnya nak tolak sekali ngan beloh johor.... (lalu ikut terengganu) tapi bila tepon ja malam sebelum kejadian... dah 'on de way' ke kota bharu.. kiranya ikut jalan jerangau - jabor...


So kita orang dari terengganu ni terpaksalah bertolak pagi sabtu 6.6.09. dalam 4 buah kereta gak.... ho ho.... yang nak ceritanya ... aku gak hok duk depan sekali... kira jadi pala' . tempat yang nak gi kenduri ni tempatnya Pasir Mas, dekat ngan Rantau Panjang... so ikutkan aku congak congak.... lalu la ikut Terengganu - Machang - Labok - Kemubu - Awang Duri - Pasir Mas - Rantau Panjang. Lagipun biasala musim cuti sekolah ni mesti jalan 'bertoko-toko' jemnya.... so tu kira jalan pintas ke sana... Alhamdulillah perjalanan pergi tak bersembung dengan aliran jem.... dan sampai ke tempat dituju on time...... (cam rancang2 jah) bereti di masjid bersama ngan pihak rombongan beloh johor walaupun memang tak janji jumpa di sana). sebelum bergerak terus ke rumah pengantin....

Puas hati la juga sebab aku bawak diaorang tanpa sebarang sekatan kan.....masa untuk bergambar dengan pihak rombongan... nih kira baru sebahagian darinya.... tak leh la aku nak selit banyak-banyak tak pandai lagi bab tu.... he he.. apapun masa tu memang seronok..... Musim cuti sekolah memang penuh dengan bunga manggar di sana sini.... ... kereta hok aderr bunga pun penuh atas jalan raya... aku pun rasa kelabu mata tengok bunga manggar... ha ha....
Selesai ja majlis aku segerombongan berangakat pulang... tapi tak kesampaian lagi... coz deme seme nak gi shoping kat Rantau Panjang la pulak.... Alang-alang sampai katanya..... aku ikut ja... Tapi kat Rantau Panjang ari nih wow... tak terkata ramainya manusia bersesak-sesak... nak cari parking pun susah ,,....
Usai ja bershoping sakan di sana... Time untuk balik ke terengganu.... Hasil perbincangan ringkas.... sepakat tak nak lalu jalan asal mari coz... jalan tak berapa sesuai la katakan.... Nak tak nak lalu la jalan besar.... Rantau Panjang - Pasir mas - Wakaf Cek Yeh - Pasir Hor - Pasir Puteh - Jerteh.. tapi nak royaknya alamak eden terkandas dalam ke'jem'e yang amat terutama di Pasir Hor (kalu tak silap La.) kat sejam la jugak... hu hu/..... Apapun itulah kisah yang aku dapat titipkan buat masa nih.... sekian.... he he

Thursday, June 4, 2009

selamat pengantin baru


 Selamat pengantin baru buat jiran depan rumah aku....
biasalah dah depan rumah so... aku pun jenguk jugak lah kan.... sebagai jiran kita patut lah menjaga sesama kita,..... bukannya menjaga tepi kain jiran plak... tu tak elok kan....
meramaikan majlis gitu....
majlisnya dijalankan sebelah malam kira selepas sembahyang isya' la baru leh mula.... ramai sangat la yang datang... penuh serumah dengan pihak sebelah lelaki ja.... so aku duk kat luar ja la... gambar ni pun ambil melalui tingkap.....

Tuesday, June 2, 2009

stadium termasyur runtuh sekelip mata

Pagi ni baru kecoh kat pejabat aku Stadium Sultan Mizan runtuh.... sebab sebab nya tak tau la pulak aku... mesti dah ramai yang tau pasal ni kan.... macamana la agak nya keadaan nya sekarang.... ada orang ke tidak dalamnya ... diberitakan cam ader dalam 20 orang kat dalam semasa kejadian.... design memang comel... tapi dengan sekelip mata ianya runtuh... dan tak dapat digunakan lagi..... bukan saja gempa bumi... tanah runtuh.... stadium pun boleh runtuh..... inilah kekuasaan Allah... yang maha Esa..... Subhanallah....... lagi berita leh rujuk kat link hok aku bagi nih..... silakan menjamu mata di http://www.youtube.com/watch?v=qN21URyV5WQ

Monday, June 1, 2009

kucing terbiar

Mula - mula haku naik angin gak.... banyak gak kucing yang entah dari mane datangnya... bertapak kat umah aku....

Sampai satu masa aku gi letak... bukan buang pun .... tapi jauh dari rumah aku la.... berkilo-kilo... selang beberapa hari ... elok jer ia duk tercepuk kat dalam rumah..... kuat sungguh ia punya deria... kan... siapa sangka.. yang paling lama sekali takat ni.... kucing ni la....

manja....
tu siap boleh geletek lagi.....

Duk serumah boleh... tapi pandai pandai la kecing ker be** ke kat tempat sepatutnya... jangan la sampai atah katil... baju..... sian kat aku.... hancing ah rumah aku.....

anak sedara


aku balik ja semarin dari tempat keja aku.... bebudak anok sedara aku hok duk melaka dah ader balik.... kan ker dah cuti sekolah.... riuh serumah.... hu hu.... tu ... tengok...., tapi ni kira tak semua ah aku letak dalam gambar... he he... hok duk atah kusi tu...si upin tuh.... he he... hensem tak....
lagipun dah lamer aku tak bukak blog aku ni....
try ah test sekali....
molek ja tersusun anak anak aku nih..... pe pe pun aku stop kat sini dulu..... chow.....

Tuesday, April 21, 2009

Perjalanan Ke Ipoh Perak

Pada hari khamis minggu lepas 16.4.2009 aku sekeluarga pergi ke konvo adik aku di ipoh, perak. Perjalanan memang best lagipun kami melalui jalan kenyir.... perjalanan kami sedikit kecoh bilamana kereta aku terjun ke dalam lubang (jalan masih lagi dalam pembikinan). papan tanda jalan rosak tidak tertera dimana-mana. risau juga kami jika berlaku sesuatu hal... mana nak cari mekanik ker.. kalau tayar meragam lagi la payah.... kereta pula tak banyak yang lalu lalang. yang paling seronak kami dapat singgah di Cameron Higland.

Sunday, April 12, 2009

finding nemo

My first journey to Pulau Perhentian is so beautiful...
indeed ...i feed the fish.... with my handss...loke like "nemo" fish! that is so cool if i can get shots from under water -but i can only take a picture in the bot. that is the beginning of my first view.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik tengah

Lazada : Kedai Online Top

Popular Posts

Harimau Malaya

harimau malaya 728x90 Banner

Lazada : Kedai Online

Lazada Malaysia

Wordlinx - Klik Bayaran Anda

WordLinx - Get Paid To Click

'Traffic' Percuma

The Best Traffic Exchange

Denaihati - Hidup Untuk Memberi

 Banner

EmailCash - Terima Duit Dengan Email

http://www.emailcashpro.com

Iklankan Perniagaan Anda Di Sini

Best of The Best Blog

leaderboard2 denaihati Banner

Lazada : Kedai Online

Lazada Malaysia

Penaja Bersama